Spotify speelt open kaart over royalties

Spotify speelt open kaart over royalties

Spotify heeft met spotifyartists.com een website gelanceerd waar het open kaart speelt over de royalties die worden betaald aan artiesten. Hiermee reageert Spotify op de kritiek van artiesten die te weinig betaald zouden krijgen door de muziekstreamer.

'Artiesten kregen in 2013 al 500 miljoen dollar'

Spotifyartists.com lanceerde met het nieuws dat Spotify het voorbije jaar zo’n 500 miljoen dollar (zo’n 370 miljoen euro) heeft uitbetaald aan artiesten. Dat is meer dan de royalties die Spotify-artiesten kregen tussen 2009 tot 2012 samen. Uit de website blijkt ook dat Spotify meer uitkeert aan artiesten dan concurrenten Deezer en Rdio.

Via de website kunnen artiesten bekijken hoeveel ze via Spotify al hebben verdiend. Niet iedereen kan de gedetailleerde informatie bekijken. Toch is een groot deel ervan publiek gemaakt.

Spotify Analytics, Guides & Best Practices

De muziekstreamer biedt vanaf nu ook Spotify Analytics aan, zodat artiesten kunnen analyseren hoe populair hun songs zijn op Spotify, hoeveel downloads ze hebben gehad en via welke sociale netwerken hun song het meest wordt gedeeld. Hiervoor werkt Spotify samen met specialist ter zake Next Big Sound.


Spotify maakt de dienst gratis beschikbaar voor elke artiest en hun managers. Naast Analytics maakt Spotify ook guides beschikbaar voor haar artiesten. Zo kunnen zij op een makkelijke manier ontdekken hoe je muziek op de dienst plaatst. Bovendien worden ook best practices bekend gemaakt, zodat de artiesten en managers sneller kunnen bijleren door enkele succes cases te bekijken.

'Goede luisterervaring staat centraal'

Het lijkt er dus op dat Spotify komaf wil maken met de kritiek van artiesten over hun royalty-systeem. "We geloven dat als we fans een luisterervaring aanbieden die beter is dan piraterij, ze er graag voor zullen betalen", schrijft Spotify op de site. "We denken dat dit een faire aanpak is en dat naarmate we groeien we een belangrijke bijdrager zullen zijn voor de financiën van artiesten,” zegt Spotify op de website.


Spotify kondigde in maart aan over meer dan 6 miljoen betalende abonnees te beschikken.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.814 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief