De e-commerce gigant Amazon heeft gisteren haar nieuwste project voorgesteld: fireTV. Een op Android-gebaseerde settopbox van 99 dollar. Met fireTV wil Amazon TV kijken grondig veranderen en wil het een betere oplossing bieden dan Netflix, Roku & AppleTV. 

Stembediening

Het meest vervelende aan streaming-diensten is het kiezen van goede content om te bekijken. Zo kan het erg vervelend zijn om de juiste content te vinden, en op een efficiënte manier alle mogelijkheden te bekijken. Amazon heeft dankzij stembediening een oplossingen gevonden voor dit probleem. 

Om deze feature kracht bij de zetten lanceerde Amazon deze hilarische reclamespot met acteur Garey Busey:

Door simpelweg tegen de remote te spreken, kan je de juiste content vinden. Je zal dus nooit meer met je afstandsbediening op een virtueel toetsenbord moeten typen, iets waar de concurrentie zoals Apple of Google nog geen oplossing voor heeft. 

Welke content?

Opvallend is dat Amazon kiest voor een open ecosysteem terwijl de competitie dit niet of slechts beperkt toelaat.

Zo kan je met de fireTV niet alleen content uit Amazon’s eigen winkel streamen, maar kan je ook content van Netflix, Hulu Plus, Pandora & YouTube bekijken. Naast grote spelers zoals de Apple TV & Google Chromecast lijkt de fireTV ook haar plaats op de eisen in een ondertussen druk bevochten markt.

Gameconsole

Naast het streamen van content kan je van de fireTV ook een gameconsole maken. Amazon mikt hierdoor op twee markten. Zo komen gamers en tv-kijkers beiden aan hun trekken met de fireTV. Voor 40 dollar extra kan je immers ook een bijpassende game-controller aanschaffen.

Toekomst?

Met de aankondiging van de fireTV is het afwachten op het antwoord van Apple. Amazon heeft immers alle beperkingen van de Apple TV pijnlijk duidelijk gemaakt. Bovendien is het bij Apple ook akelig stil rond de toekomst van de Apple TV. Hoogst waarschijnlijk zal dat niet zo blijven. We zijn benieuwd!

Als je moet kiezen: Apple TV of fireTV?