Engagor: We hebben meer sales-leads dan we kunnen verwerken

Engagor: We hebben meer sales-leads dan we kunnen verwerken

Bloovi ging op bezoek bij Engagor in Gent en sprak met CEO Folke Lemaitre. Engagor, een tool om sociale media activiteit te analyseren & beheren, is erg hot & heeft klanten over de hele wereld. We wilden wel eens weten hoe Folke bij het idee kwam om Engagor op te richten. We vroegen hem ook enkele tips voor startende ondernemers en over de toekomstplannen van Engagor.

Folke, wat deed je voor je met Engagor startte?


Folke: „Ik studeerde 10 jaar geleden af als Licenciaat in de Informatica. Ik startte als developer bij de startup DataCenter Technologies waar ik op termijn evolueerde tot Head of Development. Daarna ging ik aan de slag bij Language in Computing, waar ik me verdiepte in semantiek, tekst analyse en artificiële intelligentie op sociale netwerken.

Daarna begon ik bij Netlog als director of Development en schopte ik het tot VP Engineering. Waar ik een 50 tal mensen aanstuurde. Toen Facebook kwam opzetten, en de concurrentie voor Netlog bijna onhoudbaar werd, besloot ik in 2010 om zelf met iets te starten.”

„Dat was de geboorte van Engagor. De eerste 6 maand werkte ik deeltijds als consultant, terwijl ik bezig was om de eerste versie van Engagor te bouwen. Engagor was voor mij de ideale mix van interesses: tekst analyse, analytics & sociale media, al mijn specialisaties en interesses in één.”

Wat was jouw drijfveer om met Engagor te starten?
 

Folke: „Bij Netlog hadden we Brand Pages uitgebouwd (vergelijkbaar met Facebook Pages). Daar merkten we dat bedrijven graag deze pagina’s aanmaakten, maar dat ze niet de mankracht in huis hadden om de feedback van gebruikers op te volgen of te beantwoorden.”

„Online input van klanten was voor bedrijven totaal nieuw. Ze waren niet klaar om online interactie met de klant aan te gaan.”

„Input van gebruikers via deze Brand Pages was volledig nieuw voor bedrijven. Zo waren ze totaal niet klaar om online interactie met de klant aan te gaan. Er was duidelijk vraag naar, maar niemand bood iets concreets aan. Daarom kreeg ik het idee om bedrijven te helpen om de online interactie met hun klanten aan te gaan. En zo kreeg ik het idee om met Engagor te starten”.

Hoe heb je Engagor opgebouwd?
 

Folke:Na 6 maand development begon ik Engagor met een closed beta, gericht aan test-klanten en agencies. In februari 2011 was ik full-time bezig met Engagor. Bij de lancering had ik wel wat vragen of het zou aanslaan. Zo waren er slechts een beperkt aantal features en moesten er nog een aantal zaken verder uitgebouwd worden. Maar na de eerste maand bleek dat we we al winst boekten. Fantastisch was dat!”

„Na de eerste maand boekten we al winst. Fantastisch!”

„In België was het voor ons logisch om met agencies proberen samen te werken. Agencies kregen immers de opdracht van hun klanten om cijfers te geven rond acties op sociale media. Een vaak dure en tijdsintensieve klus. Bovendien is het ook niet accuraat aangezien dit manueel moest gebeuren. Agencies waren dan ook erg enthousiast om aan de slag te gaan met Engagor”.

"Engagor kwam volledig bootstrapped tot stand, met een startkapitaal van slechts 6000 euro."

Engagor was snel een succes, wat deed je anders dan andere ondernemers?
 

Folke: „Engagor kwam volledig bootstrapped tot stand, met een startkapitaal van slechts 6000 euro. Aangezien we snel winst maakten ben ik heel snel begonnen met het aantrekken van diverse profielen. Wat toch atypisch is, meestal worden in startups vaak eerst developers aangetrokken.”

"We zijn op zoek naar versterking. We hebben momenteel meer sales-leads dan we kunnen opvolgen."

Folke: „Doordat we in het begin verschillende profielen hebben aangetrokken heeft ons dat heel wat voordelen gegeven.Vandaag zijn we trouwens dringend op zoek naar verschillende commerciële profielen. Zowel in ons filiaal in San Francisco (Verenigde Staten) als als in Gent. Zo hebben we momenteel meer sales-leads dan we kunnen opvolgen."
 

Waarom besliste je om een kantoor te openen in de Verenigde Staten?
 

Folke: „We hebben eerst geld opgehaald bij investeerders voor we naar de Verenigde Staten trokken. Zo haalden we in België twee miljoen euro op om onze groei te ondersteunen. Sinds midden augustus vorig jaar openden we ons kantoor in San Francisco.”

"Customer support is voor ons erg belangrijk".

Folke: „De reden hiervoor was omdat we steeds meer internationale klanten hebben. Om een goede ondersteuning voor hen te bieden moet onze supportdienst altijd bereikbaar zijn. Customer support is voor ons immers erg belangrijk. We hebben een live-chat module waar we klanten real-time kunnen ondersteunen. Dankzij ons kantoor in San Francisco zijn we slechts 2 uur per dag niet bereikbaar via de live-chat.

Wat zijn de uitdagingen voor Engagor?
 

Folke: „In 2013 is er een grote shift gebeurd van push marketing naar engagement. Marketing boodschappen gebeuren niet meer in een richting. Nu willen klanten met merken in gesprek gaan via sociale media. We willen merken ondersteunen in real-time engagement. Daarom moeten we klanten ondersteunen om communicatie te laten verlopen in twee richtingen en dat over verschillende kanalen heen.”

„Onze grootste uitdaging is de juiste mensen vinden”

Folke: „We zijn een hele machine aan het bouwen, en alle onderdelen moeten goed geolied zijn. Daarom is onze grootste uitdaging de juiste mensen vinden. De teams moeten heel goed in elkaar zitten. We moeten dankzij deze nieuwe mensen sneller kunnen groeien en de markt sneller veroveren. Bovendien moeten we ons product, marketing & sales-aanpak ook verder optimaliseren”.

Zijn er zaken die je jonge starters zou willen aanraden?
 

Folke: "Het grootste probleem in België is het feit dat er weinig andere starters zijn. Als je in San Francisco op café gaat heeft bijna iedereen een startup. Mensen zijn ook geneigd om hun ervaringen en kennis met elkaar te delen. In België heb je dat minder, maar er zijn heel wat interessante initiatieven!"

"Starters moeten deelnemen aan netwerkevents om ervaringen uit te wisselen. Dat is de beste manier om snel vooruit te gaan."

"Zo moet je als starter zeker meedoen aan de initiatieven van BetaGroup, iMinds & Bryo. Het meeste is bovendien gratis. Daar kan je de nodige kennis vergaren over management, fiscaliteit en recht met betrekking tot het oprichten van een startup. Als startup moet je dus vooral deelnemen aan netwerk-events om je ervaringen uit te wisselen. Dat is de beste manier om snel vooruit te gaan."

Interesse om aan de slag te gaan bij Engagor? Bekijk dan zeker hun openstaande vacatures!

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 85.567 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief