foto: shutterstock.com

Hoe, waar, wanneer en in welke context de mobile user jouw informatie leest kan jij niet kiezen. Hoe krijgen je teksten de aandacht die ze verdienen? Deze 5 tips kluisteren de mobile user aan het scherm.

Het aantal mobile surfers neemt toe. Niet alleen je website, maar ook je nieuwsbrieven, blogposts en updates moeten gebruiksvriendelijk geschreven zijn voor mobile users. Na mobilegeddon is het nog belangrijker geworden om je webteksten te optimaliseren en om rekening te houden met lezers die jouw content op mobile devices lezen. 

Lees mij! Lees mij!

Het is een van de dada’s van webcopywriters, de titel. Een goede titel omschrijft de inhoud van het artikel en spreekt de lezer aan. Kort, krachtig en to-the-point. Mobile content heeft te kampen met nog minder plaats. Kleine schermen, grote lettertypes, you do the math …  

Delete.

Schrijven is schrappen. Schrap eerst de informatie die minder relevant is voor de lezer, maar overdrijf niet. Je kan er niet van uitgaan dat de gebruiker de informatie later wel op de desktopversie van je site zal opzoeken.

Kort van stof.

Maak werk van een korte inleiding met informatie waar de lezer naar op zoek is. Beschrijf in je eerste paragraaf waar de tekst over gaat en waarom de lezer alle informatie vindt waar hij naar op zoek is. Zo nodig je de gebruiker uit om verder te lezen.

Kort. Krachtig. En snel.

Dus aarzel niet om de informatie waar de lezer naar op zoek snel te presenteren. Val gerust met de deur in huis, maar hou het netjes. Mobile users zijn op zoek naar informatie waar ze snel toegang toe krijgen. Geef de gebruiker snel zijn zin en schrijf heldere, duidelijke teksten.

Taalgebruik.

Pas je taalgebruik aan. Klik hier, scrol met je muis, klik met je rechtermuisknop … Dit zijn bevelen die voor de mobile user niet relevant zijn. Schrijf eerder ‘voor meer informatie kan je hier terecht’ of ‘onderaan vind je de productomschrijving’.

Meer weten? Kluwer Opleidingen organiseert op 15/03/2016 een opleiding ‘Mobile copywriting’. Na deze opleiding zal je jezelf een expert in mobile copywriting kunnen noemen! Interesse? Schrijf je dan in via onderstaande knop: 

Schrijf je hier in!