Het internet noemen we vaak ‘The Great Equalizer’, de grote gelijkmaker. Iedereen krijgt immers dezelfde toegang tot dezelfde, eindeloze stroom aan informatie. Sta me toe om Android, het mobiele besturingssysteem van Google voor smartphones, eenzelfde kwaliteit toe te schrijven.

Gelijkheid

Tim Berners-Lee, de grondlegger van het internet samen met zijn Belgische kompaan Robert Cailliau, zei ooit over zijn uitvinding: “Dit is voor iedereen.” Hetzelfde geldt voor Android. Iedereen heeft toegang tot het ecosysteem, iedereen kan een app maken, iedereen kan een app commercialiseren, en iedereen kan ze downloaden. Iedereen kan een smartphone bouwen en daar Android op zetten.

Gebruikers, of die nu van grote, dure smartphones houden of van betaalbare, kleine instappers,... Allemaal kunnen ze aan de slag met Android, op de manier die zij verkiezen. Als je de smartphone van eender wie bij de hand neemt, zal je immers meteen opvallen dat de schermindeling volledig anders is dan die van jou, die van je moeder, je vader of die van eender wie.

Android is al tien jaar lang de grote gelijkmaker.

Het internet bracht informatie tot bij ons, maar het is Android die de grootste informatiebron ter wereld in ieders broekzak stopte. Vandaag heeft iedereen toegang tot, ik zeg maar iets, het doctoraat van Stephen Hawking, rechtstreeks vanop het kleine scherm. Of je voor dat schermpje 39 euro betaalde (de goedkoopste Android-telefoon die je vandaag kan vinden) of net geen 1.000 euro. De grote gelijkmaker, al tien jaar lang.

Transparantie

In zijn tiende levensjaar verscheen Android eveneens op de radar van de Europese Commissie. Die wil nagaan hoe Android werkt, vanuit het standpunt van de telefoonbouwer, maar ook vanuit dat van de appontwikkelaar en de eindgebruiker. Android is open en transparant, op elk vlak. Daarom werken we volledig samen met de Commissie en schrikken we er niet voor terug om ook naar onze gebruikers het volledige verhaal te vertellen.

Sergey Brin en Steve Horowitz in 2007, toen ze de eerste versie van Android demonstreerden.

Het Android-verhaal begon in 2007. In een pre-Android-tijdperk bestond de mobiele markt uit een lappendeken aan besturingssystemen, elk met hun eigen opzet, vormvereisten en problemen. Appontwikkelaars moesten per platform een app bouwen, testen en afstemmen met de aanwezige providers. Bovendien waren die systemen niet betaalbaar of geschikt voor eender wie, met als resultaat dat slechts één procent van de wereldbevolking een smartphone bezat. Vandaag zijn er dat twee miljard.

De opgang van Android betekende een nieuw begin voor velen: zowel de smartphonebouwers als de gebruikers. Android was altijd al een gratis besturingssysteem waar iedereen mee aan de slag kon, wat een open en eerlijk speelveld betekende voor smartphonefabrikanten. Zij konden elkaar beconcurreren op vlak van esthetica, extra snufjes, betere camera’s,... Maar de eindgebruiker kreeg steeds dezelfde betrouwbare ervaring voorgeschoteld. Voor het eerst kon de gebruiker er zeker van zijn dat zijn gebruiksgemak centraal stond.

Democratisering

Voor het eerst konden kleine spelers zich echt mengen in het debat. Ze moesten immers niet investeren in een eigen besturingssysteem. Het enige dat zij nog moesten doen, was een toestel bouwen naar hun eigen normen en waarden. Zo zie je vandaag smartphones en tablet voor senioren, voor kinderen en voor iedereen daartussen. Daarnaast krijgen kleine merken als het Spaanse BQ en het Franse Archos de kans om hun ding te doen. Of denk eens aan de nieuwe smartphone voor gamers van Razer of de ecologisch ingestelde Fairphone.

Dankzij Android konden ook kleine spelers zich mengen in het debat.

Gebruiken we onze smartphone niet om informatie op te graven, dan openen we er allerlei apps op. De Play Store - onze marktplaats voor apps - creëerde een competitieve omgeving waar creativiteit word aangewend én aangescherpt. Heel wat van die creativiteit zit geworteld in Europa: 40 van de 100 meest populaire apps in Europa en de U.S. werden gebouwd door Europese bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan het Franse BlaBlaCar, om te carpoolen, of aan de Finse pluizige vogels van Angry Birds, die daarna doorbraken op het witte doek.

Economische impact

Android heeft een grote impact op ons leven, maar evenzeer op de economie. De Europese Unie is op zoek naar groeimogelijkheden, onder meer door werk te maken van een digitale eengemaakte markt. Het moet zo makkelijker worden voor ondernemers en bedrijven om kansen optimaal te benutten en dat ten goede van de eindgebruiker.

De mobiele markt speelt daar een grote rol in. Wereldwijd draagt deze nu al 3,22 biljoen dollar bij aan de wereldwijde economie. In Italië alleen al creëerde deze nieuwe markt ruim 79.000 jobs voor appontwikkelaars. In het komende jaar kunnen daar in heel Europa nog eens 4,8 miljoen jobs bijkomen. In een verdere toekomst zal dit cijfer alleen maar stijgen wanneer de digital natives afstuderen die zijn opgegroeid met een smartphone in hun hand.

Open veld

In tegenstelling tot andere besturingssystemen, stelt Android bovendien geen eisen. Fabrikanten, providers en ontwikkelaars kunnen smartphones en tablets bevolken met Google-apps, of ze kunnen er voor kiezen om die volledig weg te laten in het voordeel van concurrerende apps. We geven de nieuwe generatie ontwikkelaars een open speelveld om zoveel mogelijk uit onze toestellen te halen.

Gebruikers kunnen doen wat ze willen en hebben eindelijk vrijheid.

Dit open speelveld betekent ook dat gebruikers kunnen doen wat ze willen: een andere internetbrowser installeren, alle Google-apps verwijderen of op non-actief zetten,... De gemiddelde smartphone komt met 45 voorgeïnstalleerde apps, die gebruikers doorgaans aanvullen met nog eens 50 andere apps. Als je weet dat er meer dan een miljoen apps te vinden zijn in de Play Store, weet je dat het moeilijk is om nog meer keuze te bieden.

Overal ter wereld gebruiken mensen Android omdat ze houden van hun vrijheid. Hier in Europa zijn we ontzettend trots dat we kunnen zeggen dat we voor ieder wat wils bieden. Vrijheid begint bij keuzes (kunnen) maken. We zijn het eens met de Europese Commissie dat keuzes belangrijk zijn en we geloven oprecht dat Android bewijst dat we de consument alle mogelijkheden aanbieden.