In de marge: hoe geconnecteerd wil de Belg vandaag zijn?

In de marge: hoe geconnecteerd wil de Belg vandaag zijn?

Omdat ze mogelijks aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En - misschien nog veel belangrijker - waarmee je het gesprek gaande kan houden tijdens een volgende netwerkmoment.

Een op drie Belgen is een ‘Connect-o-Starter’

39% van de Belgen beweert helemaal te snappen hoe de nieuwe technologieën werken. Het opgeven van de privacy en het verlies van controle worden genoemd als voornaamste belemmeringen om nieuwe technologische snufjes meteen te omarmen. De cijfers komen uit een peiling die Bosch in januari 2018 deed bij 1.000 landgenoten ouder dan 18 jaar.

Ruim een derde (34%) van de Belgen is een Connect-o-Starter: hij of zij vindt alle nieuwe technologieën best leuk, maar zal deze pas in huis halen van zodra het nut voldoende is bewezen. Een op vier Belgen mag zich een Connect-o-Afwachter noemen: hij of zij zegt niet bij voorbaat neen tegen nieuwe technologie maar heeft wel een gezonde portie argwaan, zeker als het om privacy gaat. De Connect-o-Scepticus (24% van de Belgen) is geen fan van de nieuwe technologieën en wil hier zeker zijn privacy niet voor opgeven. Slechts 13% is een ‘Superconnector’: die is reeds sterk geconnecteerd en wil alle nieuwe snufjes en gadgets zo snel mogelijk uitproberen. Wil je zelf graag ook eens de test doen? Dat kan op deze website.

Time Magazine verrast met spectaculaire drone cover

Voor een van zijn meest recente edities had Time Magazine wel iets erg speciaal in petto. Samen met Intel sloeg het beroemde Amerikaanse tijdschrift de handen in elkaar om de cover vorm te geven met behulp van drones. Daarvoor gebruikte het 958 drones die uitgerust waren met rode en witte lichtjes. Hoe de cover precies tot stand kwam, kan je zien in onderstaand filmpje:

Zelf je Facebook-data verkopen? Deze Brit deed het

Dat je persoonlijke gegevens heel wat waard zijn, is de afgelopen tijd met alle schandalen wel duidelijk geworden. Londenaar Oli Frost besloot alvast het heft in eigen handen te nemen en een kopie van zijn Facebook-data te veilen op eBay. Het hoogste bod dat Frost kreeg voordat eBay de veiling verwijderde, was 300 pond (340 euro). Wie geïnteresseerd is in de Facebook-gegevens van de jonge Londenaar, kan nog altijd een bod uitbrengen op zijn persoonlijke website.

Vroegtijdig vertrek kost oprichters WhatsApp 1,1 miljard euro

Volgens hun contract moesten WhatsApp-oprichters Brian Acton en Jan Koum nog tot november bij Facebook aan de slag blijven. Toch besloten de twee vroegtijdig op te stappen. Reden daarvoor is voornamelijk verschil in visie en het gebruik van data om gepersonaliseerde advertenties op te zetten. Daar gingen de twee oprichters niet mee akkoord. Acton stapte daarom in september al op en nu volgde ook Koum zijn voorbeeld. Door hun vroegtijdige vertrek laten Acton en Koum respectievelijk 765 en 340 miljoen euro in aandelen links liggen.

Bitcoinfraude kost Belgen jaarlijks 130 miljoen euro

Vorige week hadden we het al over bitcoinverslaving maar de digitale goudkoorts heeft nog een andere keerzijde, nu ook oplichters de wereld van cryptomunten hebben ontdekt. In België alleen al werden sinds begin dit jaar 329 meldingen van fraude gedaan. Minstens 118 gedupeerden zagen in totaal ruim 2 miljoen euro in rook opgaan. Volgens minister van Economie en Consumentenzaken Kris Peeters is dat nog maar het topje van de ijsberg. Want liefst 96% van de fraudegevallen wordt niet gemeld. De totale schade in ons land zou oplopen tot zo’n 130 miljoen euro per jaar. Via een sensibiliseringscampagne wil de overheid waarschuwen voor oplichters in de wereld van cryptomunten alsook voor andere vormen van internetfraude. Een overzicht van de 42 cryptosites die als frauduleus worden bestempeld, vind je hier.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.833 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief