Artificiële intelligentie op het werk: wat kunnen we leren van de BYOD-trend?

Artificiële intelligentie op het werk: wat kunnen we leren van de BYOD-trend?

De digitale revolutie van de werknemerservaring zet zich voort. Het begon met werknemers die persoonlijke apparaten mee naar het werk namen. Daarna evolueerde het snel naar de consumerisatie van apps. Momenteel banen opkomende technologieën zoals artificiële intelligentie hun weg van het consumentenrijk naar het kantoor. Nemen IT-teams het voortouw in het empoweren van werknemers met AI-technologieën, zoals machinaal leren en virtuele assistenten? Of gaan werknemers opnieuw de revolutie leiden en artificiële intelligentie op het werk eisen? Is AI de nieuwe 'bring-your-own'-technologie (BYO)?

Terugblik

'Bring your own device' (BYOD) begon meer dan tien jaar geleden een trend te worden, maar veel IT-organisaties zijn het concept pas enkele jaren geleden volledig gaan ondersteunen. Sommige hebben echter BYOD verboden, terwijl andere een beleid hebben ingevoerd dat beperkingen oplegt aan BYOD.

Hoewel consumententechnologieën op het werk verboden waren, werkten zowel werknemers als leidinggevenden op hun persoonlijke apparaten. IT moest rekening houden met de gevolgen voor de veiligheid en oplossingen vinden voor het beheer van nieuwe apparaten en besturingssystemen. Om BYOD te helpen beheren, werd Mobile Device Management (MDM, beheer van mobiele apparaten) in het leven geroepen. Vervolgens kwam Unified Endpoint Management op het toneel om meer soorten consumentenapparaten en -applicaties te ondersteunen. Wat begon als een vervelend iets voor IT-organisaties is uitgegroeid tot een sterke trend die zowel werknemers als bedrijven ten goede komt.

IT weet nu dat het empoweren van werknemers met veilige en naadloze toegang tot gelijk welke app op gelijk welk apparaat resulteert in beter presterende werknemers en bedrijven. Onderzoek van Forbes Insights heeft aangetoond dat geëmpowerde werknemers in de EMEA-regio:

  • 16 procent minder tijd besteden aan handmatige processen;
  • beter samenwerken (een verbetering van 15 procent ten opzichte van traditionele werknemers);
  • twee keer meer melden dat apps belangrijk zijn bij het versnellen van het beslissingsproces;
  • vijf keer meer melden dat hun productiviteit is gestegen.

Spoelen we even door naar vandaag, dan zien we dat consumentgerichte AI-technologieën hun weg vinden naar het bedrijfsleven. De vraag van werknemers naar deze technologieën is vergelijkbaar met hun vraag naar BYOD, maar de opportuniteiten kunnen enorm zijn.

Een uitstekend voorbeeld van AI en machinaal leren komt van Siza, een Nederlandse zorgorganisatie die steun biedt aan mensen met een lichamelijke, geestelijke of meervoudige beperking en mensen met autisme of een niet-aangeboren hersenletsel. Siza investeert aanzienlijk in technologie om deze mensen in staat te stellen hun bewoners een zo zelfstandig mogelijk leven te bieden en hun eigen leven beter te organiseren.

“We spreken vaak over 'augmented healthcare' als het nieuwe ding om ervoor te zorgen dat we meer technologie in de zorgprocessen kunnen integreren”, zegt Jorrit Ebben, Chief Strategy and Innovation Officer bij Siza. “We proberen meer datagestuurde beslissingen voor onze zorgprofessionals in te voeren – als hulpmiddel voor hen om hun werk nog beter te doen.”

Ebben herinnert zich een specifiek geval van een patiënt in een rolstoel met geïntegreerd beademingsapparaat. Als de rolstoel of het beademingsapparaat uitvalt, kan dat levensgevaarlijk zijn voor de patiënt. AI kan verplegend personeel in staat stellen sneller op een dergelijke situatie te reageren. “We kunnen artificiële intelligentie en ook machinaal leren gebruiken om te voorspellen of het beademingsapparaat van de patiënt al dan niet zal blijven werken. Dat is het soort zaken die we willen introduceren om ervoor te zorgen dat we de patiënt kunnen helpen nog voordat hij beseft dat hij hulp nodig heeft”, zegt Ebben.

Terug naar de toekomst: AI op het werk

Alexa, Siri en andere virtuele assistenten worden gebruikt bij werknemers thuis, rijden met hen mee naar het werk en volgen hen op hun telefoon. Mogelijks zijn er tegen 2021 bijna evenveel stemassistenten als mensen, volgens Ovums Digital Assistant and Voice AI-Capable Device Forecast: 2016-21. Daarnaast voorspelt Gartner dat tegen 2022 maar liefst 80 procent van de verkochte smartphones over AI-mogelijkheden zal beschikken.

Na aanvaarding door de consument en het veranderen van de attitudes, effenen slimme assistenten die voor een specifiek doel zijn ontworpen, zoals Alexa for Business, het pad voor AI op het werk. Slimme assistenten vormen een natuurlijke aanvulling op intelligente smartphoneapps, zoals Edison, voorheen EasilyDo. Met behulp van voorspellende analyses en 'deep learning' extraheren deze slimme apps zinvolle, bruikbare data in real time. Edison informeert u bijvoorbeeld proactief wanneer het tijd is om te vertrekken op basis van verkeerspatronen en aanvangstijden van vergaderingen. Hoewel deze apps worden geclassificeerd als consumentenapps, is het gemakkelijk te begrijpen waarom werknemers deze tools op het werk willen hebben.

Ook voor thuisgebruik ontworpen IoT-technologieën vinden hun weg naar het kantoor. AI-gestuurde technologieën zoals slimme luidsprekers, koffiezetapparaten, verlichting, thermostaten en tv's zijn al snel een toegevoegde waarde op de werkplek. Want als ze u helpen om het leven thuis gemakkelijker te maken, waarom zouden we deze waardevolle hulpmiddelen dan niet op het werk gebruiken?

Tot slot verwachten gebruikers dezelfde geweldige digitale ervaring op het werk als in hun persoonlijke leven – of ze zullen de nieuwe technologie niet gebruiken. Dat betekent profiteren van productiviteitswinst op 'mobiele momenten'. Het meest voorkomende mobiele moment vindt plaats binnen e-mail. Workspace ONE Mobile Flows van VMware, bijvoorbeeld, maakt het voor IT- en ontwikkelingsteams eenvoudiger om relevante workflows in te bouwen in e-mail – de app die gebruikers statistisch gezien het meest gebruiken. Wanneer Mobile Flows en Workspace ONE Boxer worden gecombineerd, kunnen gebruikers meerdere taken uitvoeren vanuit één app (Boxer) op hun mobiele apparaat.

Mobile Flows leidt context af uit de inhoud van een e-mail in Boxer en stuurt een melding waarop een gebruiker kan reageren. Een krachtige usecase is de buitendienstverkoop. In plaats van te wachten tot terugkomst op kantoor, vraagt de in Boxer geïntegreerde AI-vertegenwoordigers automatisch om opmerkingen toe te voegen aan Salesforce zonder de e-mailapplicatie te verlaten.

Een nieuwe mentaliteit

Voor IT biedt AI een kans om over te schakelen van de BYOD-mentaliteit van 'laat maar gebeuren' naar een nieuwe mentaliteit die draait rond het 'omarmen en versnellen van innovatie'. Door AI op het werk te omarmen, helpt IT organisaties om voorop te lopen in de technologiecurve en kan IT zowel werknemers bevrijden als bedrijfsparadigma's naar voren brengen.

In een razend tempo helpt machinegestuurde technologie werknemers om beter samen te werken en klanten beter van dienst te zijn. Stel je eens voor hoe IT de samenwerking en innovatie zou kunnen versterken door meerdere AI-applicaties te combineren. Intelligente workflows als deze stellen IT in staat om de ervaringen van werknemers te verbeteren, resources te optimaliseren en de veiligheid te verhogen.

Door werknemers op de eerste plaats te zetten en AI-applicaties op het werk te omarmen, leidt IT tot innovatie en verdwijnt de kans op een nieuwe BYOD-achtige revolutie.

De volgende stap

Volgens een enquête van PwC is al meer dan 20 % van de bedrijven van plan om tegen 2020 AI-technologieën in te zetten. Om het potentieel van AI voor werknemers te ontsluiten, moet IT:

  1. Organiseren voor AI: Opzetten van een AI-expertisegebied binnen IT evenals een ondersteunend team dat de belangen van werknemers behartigt. Focussen op verantwoorde AI. Gebruikmaken van alle mogelijke data en apparaten.
  2. Optimaliseren voor AI: Snel uitrollen van kleine implementaties, feedback verzamelen, bijstellen en vervolgens weer snel uitrollen.
  3. Opportuniteiten creëren met AI: Evalueren van bestaande processen en ze heroverwegen vanuit het oogpunt van AI om de personalisatie, efficiëntie en service te verbeteren.

Is AI dan het nieuwe BYOD?

We weten dat AI-innovatie het potentieel heeft om de digitale transformatie sneller te stimuleren dan iemand ooit had gedacht. En de potentiële voordelen zijn moeilijk over het hoofd te zien. AI-gestuurde automatisering bespaart werknemers tijd door alledaagse, repetitieve taken te beperken, waardoor werknemers meer tijd kunnen besteden aan het oplossen van de moeilijkste uitdagingen.

AI hoeft echter niet dezelfde weg van BYOD op te gaan.

BYOD werd een beveiligings- en beheerdebacle voor resistente IT-organisaties. Maar toen IT ging meedoen en BYO in haar strategie integreerde, was de winst enorm. Zo ook zal bedrijfsgerichte AI haar ware kracht tonen wanneer IT doelgerichte AI integreert in de toolset van werknemers. Om werknemers echt te empoweren en echte waarde te creëren voor bedrijven, heeft IT de opwindende kans om verder te gaan dan wat werknemers vragen en een echte digitale transformatie te realiseren.

Connecteer met 82.142 abonnees
Schrijf u in voor onze wekelijkse nieuwsbrief