In de marge: Facebook denkt aan nieuwe cryptomunt

In de marge: Facebook denkt aan nieuwe  cryptomunt

Omdat ze mogelijks aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En misschien nog veel belangrijker, waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.

Beyond Meat bouwt Nederlandse fabriek om de Europese markt te bedienen

Beyond Meat, de Amerikaanse start-up die intussen al bijna tien jaar pioniert in de productie van vleesloze hamburgers, gaat in Nederland de eerste fabriek buiten de VS neerpoten, om van daaruit de Europese markt beter te kunnen bedienen. In 2020 zouden de eerste vegan hamburgers en worsten in de gemeente Zoeterwoude (provincie Zuid-Holland) van de band moeten rollen.

Het bedrijf haalde eerder deze maand het nieuws met een gedroomd beursdebuut op Wall Street: de beste beursgang van dit jaar tot nu toe! Het aandeel klom maar liefst 160 procent hoger, wat Beyond Meat in één klap een marktwaarde van 3,4 miljard euro schonk. Niet slecht voor een start-up die tot op vandaag nog altijd tientallen miljoenen dollars verlies lijdt. De groei wordt vooralsnog gefinancierd met aandelen. Bill Gates, Snoop Dogg en Leonardo DiCaprio zijn de bekendste investeerders.

Nederlandse politie lanceert app om burgers dieven te helpen vangen

Morgen lanceert de Nederlands politie de app ‘Mijn ­Onderzoek’, die actief zal zijn in zes steden, waaronder Rotterdam en Den Bosch. Daar kan iedereen die bestolen wordt in een van die steden, zélf op zoek gaan naar de dief en eigenhandig bewijsmateriaal verzamelen. Wie aangifte van een diefstal doet, krijgt de vraag of hij zelf ook op onderzoek wil gaan. Mensen die dat willen, kunnen zo via de app bewijsmateriaal bij elkaar rapen. Wie bijvoorbeeld zijn fiets op een tweedehandssite spot, kan die informatie toevoegen aan hun dossier in de app.

“Het is niet zo dat wij burgers vragen om ons werk te doen”, vertelt Oscar Dros, Politiechef Eenheid Oost-Nederland. “We zien het echt als een vorm van samenwerking. Mensen komen steeds vaker zelf in actie, of wij nu wel of niet met hun aangifte aan de slag gaan. Wij proberen het onderzoek door burgers met deze app zo goed mogelijk te ondersteunen.”

Hoewel opvolging door politie gegarandeerd wordt, is het mogelijk dat de informatie die mensen via de app verzamelen later een rol speelt in de opsporing en vervolging van een verdachte. Dros schetst de situatie: “We merken dat initiatieven van burgers niet altijd aansluiten op de werkwijze van de politie. Daarom willen we beide werelden bij elkaar brengen. Het is in ieders belang dat onderzoek zorgvuldig gebeurt.” Momenteel is de app nog een proefproject dat twee maanden zal lopen. Daarna zal de app grondig geëvalueerd worden.

9 op 10 Belgische sollicitanten kiest voor klassiek cv

Bijna 9 op 10 Belgische sollicitanten gebruikt nog steeds een traditioneel curriculum vitae in tekstvorm. Amper 5% kiest voor een originele aanpak en 6% gebruikt zelfs helemaal geen cv. Dat blijkt uit een survey van rekruteringsexpert Hays. Krapte op de arbeidsmarkt en de toenemende vraag om eenvoudig digitaal te solliciteren, verklaren de populariteit van een traditioneel cv. Bedrijven die werk maken van een creatieve vacature, ontvangen daarentegen vaker originele en gepersonaliseerde cv’s, zoals video’s.

“Nu de arbeidsmarkt aantrekt, zijn bedrijven naarstig op zoek naar geschikte profielen. Werkgevers willen potentiële kandidaten snel aantrekken. Ze faciliteren daarom een eenvoudige procedure die niet te veeleisend is voor de kandidaat. Een traditioneel tekst-cv laat toe om het loopbaanparcours van de sollicitant efficiënt te scannen. Gericht en snel werken is een competitief voordeel in de war for talent”, schetst Davy Ghysels, Marketing Director bij Hays.

Niet alleen de krapte, maar ook de opkomst van eenvoudig digitaal solliciteren verklaart de populariteit van ‘gewone’, geschreven cv’s. “Sociale media, zoals LinkedIn, spelen in op noden en wensen van werkgevers én kandidaten. Sollicitanten kunnen zichzelf met één klik op de knop kandidaat stellen voor een vacature. Dat weerhoudt kandidaten om telkens een op maat gemaakt cv op te stellen. Eén degelijk tekst-cv, of zelfs hun LinkedIn-profiel, biedt hen verschillende kansen. Een video-cv moet daarentegen telkens opnieuw op de vacature en de potentiële werkgever afgestemd worden, en is dus arbeidsintensiever.”

Facebook wil eigen cryptomunt lanceren

Over minder dan een jaar zou het zover zijn: dan zou Facebook een eigen cryptomunt lanceren. Eind dit jaar wil Zuckerberg de munt, die intern de GlobalCoin genoemd wordt, testen. Facebook wil de virtuele munt lanceren zodat gebruikers veilig en betaalbaar geld kunnen overmaken, ook als ze geen bankrekening hebben. Ondertussen is Facebook al de onderhandelingen gestart met enkele online webshops, met de vraag om de GlobalCoin als betalingsmiddel te accepteren. In ruil betalen ze een lagere transactiekost.

Het is overigens niet de eerste keer dat Facebook met digitale munten experimenteert. Tien jaar geleden creëerde het nog Facebook Credits, een virtueel betaalmiddel waarmee mensen items in de apps op Facebook konden kopen. Na amper twee jaar werd het project toen afgevoerd wegens te weinig gebruik. Het is dus nu ook de vraag of Facebook-leden happig zullen zijn om de nieuwe cryptomunt aan te kopen. Bovendien bestempelen meerdere experts de timing van Facebook als ‘erg ambitieus’.

Wordt Uber-taxirit 80% goedkoper?

Ervan uitgaande dat de Uber-taxi's tegen 2030 zelfrijdend zijn en de arbeidskosten daardoor wegvallen, zou een ritje met de populaire app tegen dan maar liefst 80 procent goedkoper moeten worden. En dus minder kosten dan een kaartje voor de metro. Dat voorspellen althans analisten van de Zwitserse zakenbank UBS.

Volgens diezelfde experts kan de markt van robotaxi's binnen tien jaar een waarde van 2.000 miljard dollar hebben. Die voorspelling moet taxideelplatformen zoals Uber en concurrent Lyft als muziek in de oren klinken, want beide bedrijven maken nog steeds geen winst. Eerstgenoemde maakt begin deze maand een dramatisch beursdebuut.

Connecteer met 82.254 abonnees