In de marge: maak kennis met Digit, de wandelende bezorgrobot

In de marge: maak kennis met Digit, de wandelende bezorgrobot

Omdat ze mogelijks aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En misschien nog veel belangrijker, waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.

(Photo by Ford Motor Company)

WhatsApp gaat dan toch de advertentiemarkt op

WhatsApp test momenteel heel wat nieuwe features uit. Dat gaat van een vernieuwde WhatsApp Business app tot wijzigingen aan de WhatsApp-statussen. Vooral bij die laatste doet er zich een grote verandering voor: vanaf volgend jaar zal je er advertenties te zien krijgen. Opvallend, gezien de oprichters destijds beloofden dat er nooit reclame in de app te zien zou zijn. Die hebben echter nog weinig in de pap te brokken nu Facebook eigenaar is van de immens populaire messaging app.

In de lijn van Facebook en Instagram zal WhatsApp nu ook advertenties gaan vertonen. In eerste instantie zullen de commerciële boodschappen beperkt blijven tot de WhatsApp-statussen. Al is het niet ondenkbaar dat er daarna ook advertenties zullen verschijnen in de chatgesprekken.

Ford werkt aan wandelende bezorgrobot

Drones vliegen er al in grote getale rond en ook met autonome robothonden en karretjes wordt volop geëxperimenteerd om pakketjes aan huis te leveren. Bij autoproducent Ford gaan ze nog een stapje verder en ontwikkelden ze een wandelende bezorgrobot.

Digit, want zo werd de tweebenige robot die veel weg heeft van een mens gedoopt, kan volledig zelfstandig uit de zelfrijdende busjes van Ford kruipen om vervolgens op eigen kracht de laatste tientallen meters tot aan de voordeur van de klant af te leggen. Mogelijke obstakels zullen hem niet tegenhouden om pakjes tot maximum 18 kilogram netjes af te leveren. Eenmaal dat is gebeurd, wandelt Digit terug naar het busje waarna hij - om ruimte te besparen - zichzelf kan opvouwen. De eerste reeks testen zijn voorzien voor eind dit jaar, klinkt het bij Ford.

Eén jaar GDPR: dit was de impact op de arbeidsmarkt

Op 25 mei 2018 trad de privacywetgeving GDPR in werking. Niet alleen had die een belangrijke impact op de rechten van de consument, maar ook op de profielen die bedrijven aanwerven. Dat blijkt uit een onderzoek van de vacaturesite Indeed.

Veel bedrijven hebben zich op personeelsgebied goed voorbereid op de komst van de GDPR

“De wet had niet alleen aanzienlijke gevolgen voor iedereen die betrokken is bij de verwerking van personeelsgegevens, maar ook voor de Belgische arbeidsmarkt”, zegt Anouk Kon, Evangelist bij Indeed Benelux. “Veel bedrijven hebben zich op personeelsgebied goed voorbereid op de komst van de GDPR.”

Zo was er na de aankondiging van de nieuwe wetgeving in februari 2015 een piek van 2.124 GDPR-gerelateerde jobs per miljoen jobs en was er in februari 2018 een nog grotere piek aan vacatures van 3.073 jobs per miljoen jobs. Eén jaar na de invoering hebben bedrijven nog altijd een grote nood aan Cyber Security Consultants, Data Protection Officers en andere GDPR-functies.

Big data is watching you

Het juiste profiel vinden voor die jobs, daar hadden bedrijven wel wat moeite mee. Uit het onderzoek blijkt dat GDPR-gerelateerde jobs moeilijker in te vullen zijn dan de meeste andere jobs. Maar liefst 55,5 procent van GDPR-gerelateerde banen blijft langer dan twee maanden open staan. Voornaamste reden waarom het invullen van de functies een uitdaging is, is de combinatie van de gevraagde vaardigheden.

Anouk Kon legt uit: “GDPR-gerelateerde banen vragen om vaardigheden die los van elkaar niet per se schaars zijn, maar de combinatie ervan wel. Uiteraard is sterke kennis over datawetgeving vereist, maar daarbij komen ook zaken kijken als advies- en trainingsvaardigheden, ervaring met data en datasets en bijbehorend analytisch vermogen.”

Google Glass krijgt tweede leven

In het rijtje van grootste flops uit de techgeschiedenis mag de Google Glass zeker niet ontbreken. Althans, de originele versie die ooit voor consumenten was bestemd. Want de bedrijfsversie doet het naar verluidt wel goed. In die mate dat Google begin deze week uitpakte met een tweede versie: de Glass Enterprise Edition 2. Prijskaartje: 999 dollar.

Dit nieuwe model, met de nodige verbeteringen en extra features, is specifiek bedoeld voor maakbedrijven maar ook voor chirurgen die hun beide handen nodig hebben als ze aan de operatietafel staan. Met de Glass Entreprise Edition 2 ziet de drager immers allerhande informatie op zijn bril verschijnen. Daarnaast kunnen anderen via de camera op de bril en met behulp van videostreaming een bepaalde complexe situatie vanop afstand meevolgen.

Opvallend: Google bestempelt zijn nieuwste slimme bril niet langer als een moonshot-project in de schoot van moederbedrijf Alphabet. Getuige daarvan de aparte brillen-afdeling die het techbedrijf intussen oprichtte.

Jaarabonnees van De Lijn krijgen gratis toegang tot deelfietsen

Een jaar lang gratis toegang tot de deelfietsen van Blue-bike, dat is wat 596.000 (meerderjarige) Vlamingen bovenop hun jaarabonnement op De Lijn cadeau krijgen. Met die nieuwe combinatie kunnen zij zich makkelijker van voordeur tot werkdeur verplaatsen en zijn er volgens Vlaams Minister van Mobiliteit Ben Weyts geen excuses meer om niet het openbaar vervoer te nemen.

De samenwerking tussen beide vervoersmaatschappijen komt er niet toevallig: De Lijn is sinds vorig jaar hoofdaandeelhouder van Blue-mobility, het bedrijf achter Blue-bike. Vlaanderen investeert trouwens 1 miljoen euro in de overname en forse uitbreiding van het deelfietsenplatform. Minister Weyts mikt op 30.000 Blue Bike-gebruikers tegen 2023.

Connecteer met 82.251 abonnees