In de marge: waarom burn-out patiënten best zo snel mogelijk weer aan het werk gaan

In de marge: waarom burn-out patiënten best zo snel mogelijk weer aan het werk gaan

Omdat ze mogelijks aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En misschien nog veel belangrijker, waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.

Gentse digital agency Wijs opent kantoor in Brussel

Afgelopen maandag opende digital agency Wijs een tweede kantoor. Niet in thuisbasis Gent dit keer, maar in Brussel. “Meerdere drijfveren zoals de zoektocht naar talent en nieuwe klanten, lokken ons naar de hoofdstad”, laat CEO Bart De Waele weten. Vorig jaar zag Wijs zijn personeelsbestand alsook dienstenaanbod spectaculair uitbreiden na de overname van eerst XIO (Drupal-specialisten) en enkele maanden later ook van Gents (creatievelingen). In oktober 2016 slorpte het ook allround on- én offline reclamebureau DVN op.

De stap naar Brussel is dan ook een logisch nieuw hoofdstuk in dit sterke groeiverhaal van Wijs. Enerzijds omdat de grote klanten die hun hulp inroepen voornamelijk gevestigd zijn in onze hoofdstad. Anderzijds bevinden ze zich daarmee in een interessant netwerk vol nieuwe talenten die mee het Brusselse team willen versterken.

Het nieuwe kantoor in Brussel, bevindt zich op de Boulevard d’Anvers en wordt bemand door een team van tien collega’s, onder leiding van Kevin Verborgh (Business Developer) en Kenny Desmet (Operations).

Vlaamse prof boekt spectaculaire resultaten met nieuwe aanpak burn-out

Mensen met een burn-out moet je op dezelfde manier behandelen als slachtoffers van een traumatische gebeurtenis genre aanslag of auto-ongeval. Dat zegt Prof. dr. Elke Van Hoof, die zich als klinisch psycholoog verdiept in psychodiagnostiek, trauma, stress en burn-out. Ze bedacht een nieuwe wetenschappelijke therapie die opgebrande werknemers na gemiddeld 92 dagen weer aan het werk helpt, wat dubbel zo snel is dan de gangbare therapieën. Voor werkgevers kan het een besparing tot 100.000 euro per werknemer opleveren.

Net als bij traumapatiënten is er bij slachtoffers van burn-out sprake van een onevenwicht tussen gevoel en logisch redeneren. Zich baserend op technieken uit de traumapsychologie, ontwikkelde Professor Van Hoof een nieuwe therapie: Insourcing. Opvallend is dat de focus al van bij het opstarten van de behandeling op werkhervatting ligt. Van Hoof legt uit waarom: “Je kan niet volledig herstellen als je je niet nuttig voelt. In eerste instantie gaan wij daarom de werkonbekwaamheid behandelen. Eerst stabiliseren om pas daarna het probleem te analyseren, wanneer de patiënt zelf weer in staat is om mee naar oplossingen te zoeken.”

De resultaten zijn op z'n zachtst gezegd spectaculair: van de 100 afgesloten dossiers met een burn-out die intussen op deze manier behandeld zijn, is 70% weer aan het werk. 

Nieuwe studie toont aan dat sociale media ons niet ongelukkiger maken

In tegenstelling tot wat eerder werd beweerd, toont onderzoek van Oxford University, maar liefst acht jaar lang uitgevoerd bij meer dan 12.000 jongeren tussen 10 en 15 jaar, aan dat sociale media dan toch geen impact hebben op ons algemeen geluksgevoel. De resultaten laten zien dat tevredenheid voor meer dan 99% wordt bepaald door zaken die niets met sociale media te maken hebben, zoals de familiale omgeving, vrienden, school en de buurt waarin men opgroeit. Ook de tijd die ze spenderen aan sociale media, heeft nauwelijks effect op hoe jongeren in het leven staan.

Toch waarschuwen de onderzoekers voor de mogelijke negatieve gevolgen die bepaalde boodschappen op sociale media kunnen hebben voor de mentale gezondheid of het zelfbeeld van tieners. “Er zijn grote mediabedrijven die over die informatie beschikken, maar die vooralsnog niet willen delen met wetenschappers”, klinkt het.

Afspraak maken met een bedrijf? Dat kan binnenkort ook via Facebook of Instagram

Afgelopen dinsdag kondigde Facebook een nieuwe feature aan, die voor sommige ondernemingen erg handig van pas zal komen. Binnenkort zal iedereen de optie hebben om via Facebook of Instagram een afspraak te boeken met een bedrijf.

Ondernemingen die de optie aan hun Facebookpagina of Instagramprofiel willen toevoegen, kunnen dat via Edit Profile > Add Action Button > Book now. Daarna kunnen ze gemaakte afspraken rechtstreeks binnen Facebook of Instagram beheren, al kunnen deze ook geëxporteerd worden naar andere software of apps. Daarnaast lanceert Facebook ook nog enkele ad- en videotools, die het leven van adverterende bedrijven gemakkelijker moet maken.

Hier liggen bedrijfsleiders wakker van

Waar maken bedrijfsleiders zich zorgen om? Uit onderzoek van rekruteringsbureau Robert Half blijkt dat managers zich zorgen maken over heel uiteenlopende zaken. Op kop: 41% is ongerust over de technologische verandering en de economische onzekerheid. Bovendien voelen heel wat managers de hete adem van hun concurrenten (37%). Ook intern zien ze dreigingen: het behouden en aantrekken van talent zorgt eveneens voor heel wat kopzorgen (34%).

Waarom liggen bedrijfsleiders zo wakker van technologische verandering? Iris Houtaar, Sales Associate Director bij Robert Half, legt uit: “Er werd lang gedacht dat technologie aan de haal zou gaan met heel wat van onze jobs. Na al die jaren kunnen we stellen dat er een zekere nuance nodig is in dit verhaal: we merken inderdaad dat er een shift is van de meer traditionele jobs naar jobs met een digitale invloed, maar we zien ook dat de er in deze sector heel wat jobs zijn gecreëerd en dat de vraag naar talent steeds groter wordt. We merken dan ook dat er een schaarste optreedt in talent dat op zoek gaat naar een job in de digitale wereld.”

Ook dat laatste baart managers zorgen. Een op de drie managers geeft aan dat talent aantrekken en behouden hen slapeloze nachten bezorgt. Op CFO-niveau gaat het zelfs om 45% van de ondervraagden die zich hier zorgen over maakt. Bijna de helft (46%) van de ondervraagden verwacht bovendien dat verhoogde flexibiliteit – in alle betekenissen van het woord - dit jaar de grootste impact zal hebben op de werking binnen het bedrijf.

Een op de drie managers geeft aan dat talent aantrekken en behouden hen slapeloze nachten bezorgt

Daarnaast maken managers zich ook zorgen over de geopolitieke situatie.. Momenteel zitten we immers in een hoogconjunctuur waarbij een goed economisch klimaat de keuzes van onze ondernemingen kleurt. Geopolitieke dreigingen zoals de Brexit en de algemene politieke onzekerheid dreigen daar verandering in te brengen. De helft van de ondervraagden verwacht een grote impact te zullen ervaren van de politieke veranderingen na 26 mei, net iets meer dan een op drie maakt zich hier in grote mate zorgen om. De helft van de managers verwacht ook dat de groeiende markten een impact zullen hebben op hun business dit jaar, waarbij ze ook een grote invloed verwachten van de groeiende concurrentie (37%).

Connecteer met 82.169 abonnees