Met de Polestar 2 gaat de Zweedse fabrikant van elektrische wagens en dochterbedrijf van Volvo de rechtstreekse concurrentie aan met Tesla Model 3, al zien ze dat zelf enigszins anders. “We zijn een start-up met 90 jaar ervaring”, zegt Lies Eeckman, sinds begin dit jaar Managing Director van Polestar Belgium. Met zijn eerste Spaces in ons land wil Polestar het gezicht van de automotive retail definitief veranderen en ligt de focus op een digital-first aanpak. En er is nog een andere wereldprimeur...

Start-up met 90 jaar ervaring

Achter Polestar schuilt een mooi marketingverhaal. Het logo vertegenwoordigt de missie van het bedrijf om een ‘leidende ster’ te zijn in de moderne automotive markt. Elektrisch rijden en een duurzame samenleving moeten daarin centraal staan. Uit ons gesprek blijkt dat de kersverse managing director van Polestar Belgium het niet moet hebben van PR-praatjes, maar een vrouw is met een missie.

“Typerend aan deze service maatschappij is dat je als merk wordt beoordeeld volgens wat je doet, en niet wat je zegt”, vertelt Eeckman daarover. “Dat is een cruciale factor in het beoogde succes van Polestar.”

Ook vereist is natuurlijk de technische knowhow en technologische expertise, die het merk onttrekt uit zuster Volvo. “Ik noem Polestar een start-up met 90 jaar ervaring”, lacht Eeckman. “We bezitten de luxe op om sterke fundamenten te bouwen, en combineren technologische expertise met automotive kennis. Dankzij een divers team kunnen we inspelen op wereldwijde trends waarmee we in tijden van vandaag worden geconfronteerd.”

“Daarnaast willen we ook samenwerken met andere technologische groeibedrijven mikken we onder meer op partnerships met andere car sharing platformen. Dergelijke mobiliteitsoplossingen zijn nodig, en worden plots toegankelijker. Niet door het eeuwigdurende debat van de politiek, maar wel door COVID-19. Deze crisis stimuleert ons om op veel vlakken anders te gaan leven, en mobiliteit is daar uiteraard een onmisbaar onderdeel van.”

Lies Eeckman, Managing Director van Polestar Belgium

Wereldprimeur

Zoals het een echte start-up betaamt, wil Polestar dan ook indruisen tegen het status quo op de automotive markt. In elk geval gelooft Eeckman, die voor haar benoeming bij Polestar Marketing Director van BMW BeLux was, dat elektrisch rijden de toekomst is, en zo ook één van de bouwstenen voor een betere maatschappij.

“Ik weet heus wel dat de batterijen van een elektrisch voertuig een impact hebben op het milieu”, zegt ze. “Maar Polestar 2 is de eerste wagen die blockchain hanteert, waarmee we de kobalt - gebruikt voor de batterij - kunnen opsporen. We zijn de enige fabrikant ter wereld die deze technologie hanteert om te allen tijde een transparant beleid te kunnen voeren, zowel op ecologisch als op ethisch vlak.”

“Dergelijke innovaties zijn de reden waarom we ‘pure’ toevoegden aan ‘progressive performance’ op onze website. Dat verwijst enerzijds naar de designtaal die ingebakken zit in onze Scandinavische roots, maar anderzijds naar de glasheldere ambitie om een verantwoord merk te zijn.”

Diezelfde doelstelling herkennen we van bij Volvo. Tegen 2025 wil de toonaangevende autofabrikant de helft van zijn globale verkoop realiseren met volledig elektrische auto’s en de rest met hybride voertuigen. Aangezien batterijassemblage een belangrijke assemblage-activiteit van Volvo wordt, opende het Zweedse bedrijf afgelopen maart de eerste batterijfabriek in Gent.

Polestar houdt er gelijkaardige klimaatvriendelijke productieplannen op na. Het dochterbedrijf wil zich niet beperken tot de ‘geen uitstoot’ filosofie: ze wil de volledige levenscyclus optimaliseren. “Het vegan interieur en het inleghout, dat afkomstig is van restafval waardoor we dus geen bomen moeten kappen, zijn daar voorbeelden van”, toont Eeckman aan. “We zijn er nog lang niet, maar het is een eerste stap richting de circulaire economie.”

100% digital voor extreme klantgerichtheid

Merkwaardig: het eerste model van Polestar werd oorspronkelijk onder het Volvo-merk uitgebracht. Zo’n drie jaar geleden besloot de Zweedse fabrikant er een aparte merknaam voor op te zetten. Die sluit beter aan bij de naar verluidt ‘100% digitale strategie’, wat risicovol zou zijn voor een gevestigde waarde als Volvo. In de eerste plaats valt het digitale karakter van de Polestar terug te brengen naar de technologische snufjes in de wagen. Zo werkt het infotainmentsysteem op Android, en beroept het voor navigatie en spraakbediening op respectievelijk Google Maps en Google Assistant.

Samenwerkingen met partijen zoals Google getuigen volgens Eeckman van ecosysteemdenken, onmisbaar in de digitaliserende samenleving van vandaag. “Uit ervaring weet ik dat veel OEM’s (Original equipment manufacturer; nvdr) niet happig zijn op samenwerkingen met andere merken”, verduidelijkt ze. “Maar wij laten dat protectionisme vallen: we willen en kunnen niet alles zelf doen. We zijn dus trots op onze samenwerking met bedrijven als Google, zeker omdat vooral onze klanten gebaat zijn bij die ecosysteemaanpak.”

We maken ons geen illusies: digital-first is nog héél nieuw in België

Daarmee verwijst Eeckman naar het het intuïtieve en frictieloze aankoopproces, een tweede aspect van de parapluterm ‘digital-first’. “Consumenten kunnen alles online regelen, en een nieuwe auto bestellen vanuit hun zetel. De Polestar wordt thuis of op kantoor geleverd. Later onderhoud nodig? Dan wordt het voertuig bij je thuis opgehaald.”

“Maar we maken ons geen illusies: digital-first is nog héél nieuw in België”, beseft Eeckman. “Daarom kiezen we in de eerste plaats voor een phygital aanpak (een samentrekking van physical en digital; nvdr), en hebben we Polestar Spaces ingericht waar klanten de auto kunnen testen. Pas op, het gaat hier niet om een showroom hé, in de eerste plaats zijn het ontmoetingsplekken. De aanwezige experts zijn dus geen verkopers, wel informatieverstrekkers.”

“Spaces zijn centraal gelegen in het hart van de stad zodat mensen spontaan kunnen binnenspringen. Het is een winkel maar eentje waar je niet kan kopen. Het is een plek waar je je kan informeren, laten inspireren, een testrit kan boeken, of natuurlijk hulp vragen als je specifieke vragen hebt. Het voelt veel meer aan als een art gallery dan een klassieke showroom.”

De Polestar 2 kan je volledig online bestellen en configureren, en is dus niet verkrijgbaar bij autodealers. “We kiezen zeer bewust en resoluut voor een direct-to-consumer model, waardoor de relatie met de klant uiterst persoonlijk wordt”, licht Eeckman toe. “Zo garanderen en handhaven we een extreem hoge mate van klantgerichtheid.”

Eerste Tesla ‘killer’?

Gezien de customer journey en de kenmerken van de Polestar is de vergelijking met Tesla, met name Model 3, logischerwijs niet weg te denken. Ze duikt in meerdere beoordelingen en recensies op. Hetzelfde gebeurde in het verleden al met de elektrische voertuigen van BMW, Mercedes en Audi, al konden die vooralsnog niet opboksen tegen het imago en de populariteit van Elon Musks merk. Zal dat bij de Zweedse tegenhanger anders zijn?

De performantie van de Polestar 2 hoeft in elk geval niet onder te doen voor Tesla, ook qua prijskaartje zitten beide merken min of meer op hetzelfde niveau. Toch is het beconcurreren van Tesla allerminst het doel van Polestar. “We willen vooral een performante, mooie wagen bieden die laagdrempelig aanvoelt en makkelijker in gebruik is”, meent Eeckman. “Zodat niemand een ganse handleiding moet doorploeteren om zijn elektrische auto gestart te krijgen.”