Drie manieren waarop chatbots bedrijven helpen om te herstellen en bloeien in crisistijd

Drie manieren waarop chatbots bedrijven helpen om te herstellen en bloeien in crisistijd

Eén van de meest belovende technologische ontwikkelingen in deze tijden van verandering is het gebruik van chatbots die door artificiële intelligentie zijn aangedreven. Zeker wanneer de vraag naar online diensten en klantbetrokkenheid de pan uitrijst, zoals tijdens de aanstormende kerstperiode, zullen bedrijven uit alle sectoren benadrukken hoe belangrijk het is om met hun klanten verbonden te zijn en hen nieuwe waarden te kunnen aanbieden. Drie manieren waarop chatbots bedrijven helpen om te herstellen en bloeien in crisistijd.

Chatbots zijn levensnoodzakelijk geworden voor bedrijven en organisaties die nieuwe, schaalbare oplossingen nodig hebben om aan de ontelbare behoeften op het vlak van sales, services en marketing te voldoen. Ooit waren chatbots tools die enkel met voorgeschreven antwoorden op de vragen van klanten reageerden, maar vandaag worden ze aangestuurd door AI. Daardoor zijn ze veel beter ontwikkeld en kunnen ze klanten een gepersonaliseerde gebruikservaring bieden.

In alle sectoren slagen bedrijven erin om dankzij automatisering en AI-gestuurde technologie de klantervaring te verbeteren en zich op die manier van de concurrentie te onderscheiden. Daarnaast bieden ze medewerkers de mogelijkheid om meer strategische taken op te nemen en zich voor te bereiden op jobs die nodig zijn in de digitale economie.

Zo implementeerde Flora Insurance chatbots voor hun volledige communicatie met prospecten om informatie te verlenen over hun aanbod van woningverzekeringen. Op de Flora platformen kan je direct via de chatbot in gesprek gaan en krijg je onmiddellijk antwoord op alle vragen die betrekking hebben op het aanbod.

Bedrijven halen concurrentieel voordeel

Chatbots zorgen ervoor dat bedrijven op een geheel nieuwe manier met klanten omgaan. Ze verminderen de wachttijden voor klanten, bieden 24/7 ondersteuning en begrijpen hoe die klanten willen communiceren - via desktop, mobiele toestellen of sociale platformen. Met nieuwe functionaliteiten is het mogelijk om werkloosheidsclaims af te handelen, reservaties vast te leggen of herstellingen te plannen.

Chatbots bieden mogelijkheden om voorsprong te nemen op de concurrentie en zijn een kostenefficiënte oplossing voor de groeiende vraag naar informatie, producten en online diensten. Het automatiseren van een stukje van de klantervaring stelt bedrijven in staat om in één klap geld te besparen én de tevredenheid van de klanten te verhogen.

Klanten genieten van gepersonaliseerde ervaringen

Personaliseren is essentieel voor wie de klantervaring wil verbeteren. Met de hulp van AI hebben bedrijven een enkele geconnecteerde bron met informatie over individuele klanten. Onmiddellijke toegang tot interessante details, zoals de aankoopgeschiedenis, geeft serviceproviders betere inzichten in de behoeften van klanten.

Chatbots kunnen getraind worden om altijd gepast en vriendelijk te antwoorden, ook wanneer klanten een woord verkeerd spellen of taalfouten maken

Chatbots kunnen getraind worden om altijd gepast en vriendelijk te antwoorden, ook wanneer klanten een woord verkeerd spellen of taalfouten maken. Dit is zeker nuttig om klanten in tijden van onzekerheid en crisis te bedienen. Het biedt bedrijven tevens de kans om in een snel veranderende wereld om te gaan met grotere volumes en meer complexere vragen van klanten.

Medewerkers kunnen hun skills verder ontwikkelen

Een meer gestroomlijnde klantendienst helpt bedrijven niet alleen om middelen en geld uit te sparen, deze kan ook de eigen medewerkers beter ondersteunen en de productiviteit verhogen. Zo zal die klanten eerst naar een chatbot omleiden en werknemers pas inschakelen wanneer een face-to-face ontmoeting vereist is.

Dezelfde strategie kan ook intern worden toegepast in organisaties. Zo zal de werklast van IT-departementen afnemen, bijvoorbeeld om de vele aanvragen van een nieuw wachtwoord af te handelen. Als medewerkers zich niet meer hoeven bezig te houden met alledaagse en repetitieve taken, kunnen ze zich focussen op meer strategische opdrachten.

Er bestaan natuurlijk wel wat zorgen rond automatisering en de impact hiervan op jobs en werkgelegenheid. Hoewel de huidige gezondheidscrisis en de snelle technologische ontwikkelingen de vraag naar taakgeoriënteerde jobs zeker doen afnemen, zullen heel wat beroepen volledig getransformeerd worden. Er is immers enorm veel potentieel om met AI nieuwe producten, diensten en jobs te creëren.

Door werknemers aan te moedigen om deze technologieën te leren kennen en ermee aan de slag te gaan, kunnen we zorgen voor een personeelscultuur die zich continu wil ontwikkelen om in overeenstemming te zijn met de behoeften van het bedrijf.

Vertrouwen in AI kweken

Chatbots zijn al lang voor de pandemie aan een opmars begonnen, maar de onzekerheid van de voorbije maanden heeft ervoor gezorgd dat ze versneld worden ingevoerd. Voor veel bedrijven is AI de motor van een grootschalige dienstenautomatisering die het klantentraject in crisistijd transformeert. Voor anderen zijn deze technologieën essentieel om het voortbestaan van de onderneming te verzekeren.

Daardoor is het ook noodzakelijk om meer vertrouwen te krijgen in de ontwikkelingen en toepassingen van artificiële intelligentie. Door er verantwoord mee om te springen, zal AI ons helpen om de bedrijfsvoering van je organisatie te herzien, om je werk op een efficiëntere manier uit te voeren, en structurele problemen sneller dan ooit op te lossen.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 85.550 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief