In de marge: Mark Zuckerberg komt binnenkort weer naar Brussel

In de marge: Mark Zuckerberg komt binnenkort weer naar Brussel

(Photo: flickr)

Omdat ze misschien aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En misschien nog veel belangrijker, waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.

1. Mark Zuckerberg reist midden februari naar Brussel

Facebook laat weten dat zijn oprichter en CEO Mark Zuckerberg midden februari naar Brussel afreist om er met Europese beleidsmakers te discussiëren over een kader voor nieuwe regels en regulering van internet. De vorige keer dat de internetmiljardair in de Belgische hoofdstad neerstreek, was naar aanleiding van de hoorzitting in het Europees Parlement, op 22 mei 2018, toen Zuckerberg uitleg moest komen geven over de privacybescherming van Facebook-gebruikers als gevolg van het Cambridge Analytica-schandaal.

(Photo flickr)

De timing van het bezoek is best opmerkelijk, nu de EU enkele dagen geleden bekendmaakte dat het de winst van Amerikaanse techgiganten wil gaan belasten in landen waar hun gebruikers zitten, ook al zijn die bedrijven daar zelf niet gevestigd. En binnenkort worden ook de toekomstige Europese spelregels rond artificiële intelligentie gepresenteerd.

Er zijn nog meer Europese regels in de maak waar Facebook helemaal niet blij mee is. Zoals de mogelijke nieuwe regelgeving die de bedrijven aansprakelijk stelt voor illegale content die op hun platforms wordt verspreid. En als klap op de vuurpijl lopen er twee EU-onderzoeken tegen Facebook wegens vermeend machtsmisbruik.

Na zijn eerstvolgende Belgische passage reist Zuckerberg door naar Duitsland waar hij als keynote spreker zal deelnemen aan het Munich Security Conference.


2. The Reference wordt voortaan geleid door duo

Het Gentse full-service digital agency The Reference, dat intussen ook een kantoor heeft in Antwerpen én in New York, zal voortaan door twee mensen worden geleid. Gezien de sterke groei - het team groeide in een recordtempo van 30 naar 170 medewerkers - krijgt Anja Cappelle, die al ruim 12 jaar CEO is, vanaf nu Isabel Donvil naast zich.

“Op een bepaald ogenblik merk je dat – omwille van die schaalvergroting – gewoonweg de tijd ontbreekt om even gericht te blijven werken op alle domeinen”, zegt Anja Cappelle. “Net daarom heb ik Isabel gevraagd de taken te verdelen en mijn Co-Managing Director te worden.” In de praktijk zal de focus van Donvil op de operationele leiding van de productieteams komen te liggen, terwijl Cappelle zich opnieuw meer zal toeleggen op marketing en sales.

Isabel Donvil is sinds september 2014 werkzaam bij The Reference, eerst als Client Service Director en nadien in de rol van Business Strategy Director.

Anja Cappelle (links) en Isabel Donvil

3. Amazon-werknemers hekelen klimaatbeleid van eigen werkgever in opvallende blogpost

Niet minder dan 357 werknemers van Amazon, waaronder ook heel wat hoge functies, hebben zich via een gezamenlijke blogpost op Medium kritisch uitgelaten over het klimaatbeleid van Jeff Bezos. Dat Amazon nog steeds zakendoet met olie- en gasbedrijven, vinden ze bijvoorbeeld niet kunnen.

En ook het feit dat 's werelds grootste e-commerce speler pas tegen 2040 volledig CO2-neutraal wil zijn, is volgens de 357 medewerkers die zich verenigd hebben in de actiegroep 'Employees For Climate Justice' te weinig ambitieus.

Dat ze met deze openlijke kritiek hun job op het spel zetten, kan hen blijkbaar niet tegenhouden. Amazon verbiedt zijn medewerkers immers om zich publiekelijk uit te spreken over het beleid van hun werkgever, tenzij ze daarvoor toestemming krijgen van het management. Dat verbod kwam er nadat verschillende personeelsleden lieten verstaan dat ze zouden deelnemen aan de toenmalige stakingen voor het klimaat in september 2019.


4. Onderzoek toont aan: de digitale economie vereist een ander soort leiderschap

Uit een nieuwe studie van MIT Sloan Management Review en de Amerikaanse IT-reus Cognizant blijkt dat de meeste leidinggevenden wereldwijd geen voeling hebben met wat nodig is om concurrerend te blijven in de digitale economie. Meer nog, de verouderde en ineffectieve leiderschapsbenaderingen van de huidige generatie leiders ondermijnt de prestaties van de organisatie.

Het onderzoek, gepresenteerd tijdens het World Economic Forum in Davos, is gebaseerd op een onderzoek onder 4.394 internationale leidinggevenden uit ruim 120 landen en bevat onder andere 27 diepte-interviews met leidinggevenden en focusgroepen met toekomstige wereldwijde leiders.

Dit zijn de meest opvallende resultaten:

  • Slechts 12% van de respondenten is het er sterk mee eens dat hun eigen bedrijfsleiders de juiste mindset hebben om hen vooruit te leiden.
  • Amper 13% vindt dat hun organisatie bereidheid toont om te concurreren in toenemende digitaal gedreven markten en economieën.
  • 71% van de respondenten is persoonlijk bereid om voorop te lopen in de digitale economie. Dezelfde groep scoort aanzienlijk lager op de vraag of ze pleiten voor het gebruik van machine learning-technologieën in de activiteiten van hun organisaties (50%) en bezit niet altijd de specifieke digitale vaardigheden die nodig zijn om voorop te lopen, zoals beslissingen nemen aan de hand van data-analyse (55%).
  • Hoewel 82% het erover eens is dat de nieuwe leiders digitaal inzicht nodig hebben, is minder dan 10% het er sterk mee eens dat hun organisatie het juiste leiderschap heeft om te gedijen in de nieuwe digitale economie.
  • 40% is van mening dat hun organisatie de nodige stappen zet om robuuste digitale leiderspijplijnen te ontwikkelen.
Senior executives met verouderde vaardigheden en denkbeelden dwingen leiders van de volgende generatie, met veel potentieel, om door te gaan op dezelfde manier

“Senior executives met verouderde vaardigheden en denkbeelden dwingen leiders van de volgende generatie, met veel potentieel, om door te gaan op dezelfde manier”, zegt Benjamin Pring, co-auteur van het rapport en directeur van het Centre for the Future of Work bij Cognizant. “Dit schaadt het moreel en het zorgt ervoor dat de organisatie verder afstand neemt van waar de marktvraag naartoe gaat.”

Het volledige rapport lees je hier.


5. Apple blijft zich kanten tegen universele oplader

Als het van Apple afhangt, komt er geen universele oplader voor alle merken van smartphones en tablets. De Europese Commissie bereidt een wetsvoorstel en wil dat in het derde kwartaal van dit jaar voorstellen. De vraag van Europa aan fabrikanten om uit eigen beweging - dus zonder verplichting - één standaardoplader te voorzien, bleef tot dusver zonder resultaat. Vooral Apple ziet dat niet zitten, omdat het wil vasthouden aan zijn ‘Lightning’-connectoren, de eigen kabeltjes die aardig wat geld in het laatje van de Amerikaanse techgigant brengen.

Eén standaard, luidt het tegenargument van Apple, zorgt ervoor dat de drang naar innovatie – nog kleiner en sneller – wordt beknot. Bovendien stelt het bedrijf dat de afvalberg juist zal groeien wanneer miljoenen bestaande opladers onbruikbaar worden.

Ondanks hevig lobbywerk van Apple, lijkt het een verloren strijd. Want wanneer een meerderheid van de Europese lidstaten zich niet verzet, zullen de nieuwe iPhones willens nillens een USB-poort krijgen.


Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 83.227 abonnees
Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief