In de marge: online daten via Amazon? Dat ziet er dan zo uit

In de marge: online daten via Amazon? Dat ziet er dan zo uit

Omdat ze misschien aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En misschien nog veel belangrijker, waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.

1. The Gates Foundation gaf de voorbije twee decennia 54 miljard dollar weg

Twintig jaar geleden richtten Bill en Melinda Gates The Gates Foundation op, een stichting met hoofdkantoor in Seattle die een gezond en productief leven nastreeft voor iedereen. Gedurende deze periode spendeerden ze maar liefst 54 miljard dollar aan initiatieven die hun doel ondersteunen, voornamelijk ontwikkelingshulp.

Volgens hun Annual Letter lag de focus de afgelopen twee decennia hoofdzakelijk op gezondheidszorg en onderwijs. Hoewel de invloed van hun werk enorm is, is het einde nog lang niet in zicht. “Het feit dat vooruitgang moeilijker is dan we hoopten, is geen reden om op te geven. Integendeel”, geeft Melinda Gates aan. De komende decennia zal The Gates Foundation nog twee brandend actuele thema’s toevoegen aan dit lijstje, namelijk klimaatverandering en gendergelijkheid.


2. Deze trends in Tech, Media en Telecom zullen 2020 transformeren

Afgelopen week publiceerde Deloitte de 19de editie van zijn 'Technology, Media & Telecommunications Predictions'. Tal van services en producten die tot dusver vooral werden gehypt, zullen in 2020 realiteit worden. Wij sommen de opvallendste zaken even voor je op:

  • Tegen eind 2020 zullen wereldwijd meer dan 100 bedrijven starten met het testen van private 5G-netwerken.
  • De smartphonemarkt (hardware, content, services) zal een jaarlijkse stijging van 5 tot 10% kennen. Vooral accessoires creëren een belangrijk multiplicatoreffect voor smartphones in België. Zo zou de gemiddelde Belg 6 smartphone accessoires bezitten.
  • Tegen 2023 zal het aantal verkochte e-bikes wereldwijd ongeveer 300 miljoen bedragen, een stijging van 50% ten opzichte van 2019. Steeds meer mensen kiezen ervoor om met de fiets naar het werk te gaan.
  • In 2020 zullen ongeveer 1 miljoen robots verkocht worden voor gebruik in bedrijven, waarvan iets meer dan de helft voor professionele dienstverlening ingezet zal worden. De sector van robots voor professionele dienstverlening wordt gedomineerd door logistiek. Keurings- en defensiebedrijven behoorden tot de grootste afnemers.
  • De wereldwijde podcasting-markt zal met 30% stijgen ten opzichte van 2019, waardoor voor het eerst de drempel van 1 miljard dollar zal overschreden worden.

3. Antwerpen en Leuven bij Europese top van steden met start- en scale-ups in ManuTech

Uit een studie van technologiefederatie Agoria en onderzoekscentrum Sirris blijkt dat Belgische start-ups en scale-ups in ManuTech (die digitale oplossingen bedenken om de productie in de maakindustrie te optimaliseren) heel wat investeerders weten aan te trekken.

Zo staat Antwerpen op de zesde plaats van Europese steden die het grootste aantal deals wisten binnen te halen, waarvan de meest in het oog springende gesloten werden door Rombit, Qpinch, Irsistick & Aloxy. Leuven doet nog veel beter met een tweede plaats wat het totaalbedrag van Europese investeringen in ManuTech betreft en moet enkel Berlijn voor zich dulden.

Vijf jaar lang namen de onderzoekers in 77 Europese steden techbedrijven van maximum tien jaar oud onder de loep om te kijken hoe vaak deze bedrijven een investering van minimaal 750.000 euro konden binnenhalen. Het gaat om .

Het onderzoek toont aan dat 16% van de ManuTech start-ups en scale-ups universitaire spin-offs zijn en dat bijna de helft (48%) deelnam aan een acceleratieprogramma. Bovendien blijken artificiële intelligentie en internet of things (IoT) de leidende technologieën te zijn. Imec.iStart staat op de negende plaats van Europese acceleratoren in ManuTech.


4. WhatsApp bereikt de kaap van 2 miljard gebruikers

Het is alweer elf jaar geleden dat WhatsApp het levenslicht zag. In 2009 werd de chatapp opgezet door Brian Acton en Jan Koum en al snel bleek hun initiatief een wereldwijd succes. Na vijf jaar verkocht het duo WhatsApp - dat toen 450 miljoen gebruikers kende - aan Facebook voor 19 miljard dollar. In februari 2016 werd de kaap van 1 miljard gebruikers bereikt, maar afgelopen woensdag werd dit aantal nog eens verdubbeld. We zijn nederig en vereerd dat we die mijlpaal bereiken, laat WhatsApp weten via zijn blog.

Met twee miljard gebruikers kroont WhatsApp zichzelf tot meest gebruikte berichtenplatform ter wereld en laat daarmee o.a. Facebook Messenger en WeChat makkelijk achter zich. Fun fact: voor Acton en Koum met de chatdienst begonnen, solliciteerden ze al bij Facebook, maar werden toen afgewezen.

Beide WhatsApp-oprichters hebben Facebook inmiddels verlaten, omdat ze zich naar verluidt niet konden vinden in het privacy-beleid van Mark Zuckerberg en co.


5. Online daten via Amazon? Dat zou er dan zo uitzien

Of Amazon nu écht de nieuwe Tinder is? Haal gerust even opgelucht adem, want Amazon Dating is slechts een parodie op de beende datingapp. De creatieve grappenmakers achter deze online marktplaats voor 'hot singles' zijn kunstenaar Ani Acopian en muziekproducent en schrijver Suzy Shinn.

Wie even een blik werkt op Amazondating.co, merkt al snel dat elke single een eigen productpagina heeft, inclusief persoonlijke beschrijving én de obligate reviews. Voor abonnees van Amazon Prime is er gratis bezorging binnen een uur. Of het internet dit grappige initiatief kon smaken? Zeker wel, want na amper drie dagen was de fictieve dating site al 10.000 leden rijker.

Zo vergezocht is Amazon Dating nu ook weer niet, want in september vorig jaar stortte Facebook zich op de datingmarkt. Facebook Dating is voorlopig beschikbaar in twintig landen, waaronder de VS, Canada, Mexico, Suriname en Thailand, en zou in de loop van dit jaar ook in Europa worden uitgerold.


Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 82.045 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen luxemagazine uit. Inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers uit de meest uiteenlopende sectoren. Gratis verdeeld op de Belgische markt.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief