Omdat ze misschien aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En misschien nog veel belangrijker, waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.

1. Duitse artiest leidt Google Maps om de tuin

Een karretje vol met smartphones, dat volstond om navigatie-app Google Maps op het verkeerde been te zetten. Het was de Duitse kunstenaar Simon Weckert die de proef op de som nam met zijn project #googlemapshacks: hij wandelde door de straten van Berlijn, vlakbij het Google-hoofdkantoor in Duitsland, trekkend aan een karretje met daarin 99 smartphones van vrienden en familie.

Door data van de smartphones op eenzelfde plek te verzamelen, kan de navigatie-app van Google zien of er veel mensen op die plaats zijn en hoe snel zij vooruitgaan. Wanneer het heel druk is, kleurt de betreffende straat in Google Maps rood.

In de video hieronder zie je hoe de straten waar Weckert met zijn karretje doorwandelt in Google Maps stelselmatig rood kleuren, terwijl er helemaal geen verkeersfile is.


2. #parentfriendly marketing is Marketing Book of the year 2019

Het boek #parentfriendly marketing van Ingrid Renders en Anne Cornut, uitgegeven door Pelckmans Pro, is door de leden van de Belgian Association of Marketing (BAM) en de marketing community uitgeroepen tot BAM Marketing Book of the Year 2019. Het behaalde 34% van de meer dan 2.700 uitgebrachte stemmen.

Tijdens de maand januari kon de hele marketing community hun favoriete marketing boek kiezen uit de BAM-selectie van 10 boeken. “Het is voor ons een hele eer, temeer als we kijken naar de indrukwekkende lijst van collega-marketeers. Maar heel blij dat we als frisse wind nu een podium krijgen om onze #parentfriendly boodschap te verkondigen. Gezinnen vandaag breken met tradities, het is hoog tijd dat we hen op een gepaste manier aanspreken en bereiken”, aldus de trotse auteurs van het winnende boek.


3. Nieuwe managing director voor Dropsolid

Dropsolid heeft deze maand een nieuwe managing director aan boord gehaald: Anneleen Demasure zal instaan voor de verdere strategische groei van de Gentse scale-up. Dropsolid transformeerde het afgelopen jaar tot een open en strategische full-service digitale partner voor ambitieuze midsize ondernemingen, organisaties en overheden.

Vlnr: Steven Pepermans, Anneleen Demasure en Dominique de Cooman

Dominique de Cooman, medeoprichter en CEO van Dropsolid, is tevreden met de nieuwe aanwinst: “Door recent het managementteam uit te bouwen met bewezen talent kopen Steven (Pepermans, co-founder en COO; nvdr) en ikzelf ons meer tijd om verder te bouwen aan onze visie om Open Digital Experiences naar de markt te brengen. Vol vertrouwen staan we het roer af aan Anneleen die met haar focus, daadkracht en mensgerichtheid ongetwijfeld voor verdere groei zal zorgen.”

Met meer dan 10 jaar ervaring in gelijkaardige posities bij Skinn (branding agency), Wijs (digital agency, nu Duke & Grace) en Idee Fiks (activation agency) heeft Demasure sterke resultaten neergezet als het aankomt op customer intimacy en strategische groei.


4. Twitter gaat manipulatieve content voortaan labelen

Twitter gaat vanaf 5 mei veel strengere normen hanteren in de strijd tegen fake news, deepfake video's, en andere vormen van manipulatieve content. Niet dat het Amerikaanse internetbedrijf de vele misleidende tweets voortaan volledig van zijn platform wil weren, maar wanneer blijkt dat de inhoud onterecht als waarheid wordt voorgesteld of schadelijk is voor anderen, zal er strenger dan ooit tegen worden opgetreden.

Tweets die aanzetten tot haat of geweld, worden sowieso onherroepelijk verwijderd van het populaire sociaal platform. Content die echter niet als schadelijk wordt gezien maar wel als manipulatief of als het verdraaien van de waarheid, zal voortaan een duidelijk waarschuwingslabel of gewoon wat meer context krijgen.


5. Amazon-Jeff Bezos verkoopt voor 1,8 miljard dollar aan Amazon-aandelen

Volgens financieel persbureau Bloomberg verkocht internetmiljardair Jeff Bezos afgelopen week voor 1,8 miljard dollar (0,2%) aan aandelen in zijn bedrijf Amazon. Bezos zelf, die met zijn geschat vermogen van bijna 127 miljard dollar bekendstaat als de rijkste man ter wereld, zou na de recente verkoop nog steeds 11% procent van de aandelen in handen, goed voor een totale waarde van 116 miljard dollar.

Eind vorige week steeg het aandeel Amazon na sterke kwartaalcijfers met zo'n 8 procent, waardoor de beurswaarde door de magische grens kwam en het bedrijf opnieuw meer dan 1 biljoen dollar waard is. Amazon is nu samen met Apple en Google het derde Amerikaanse techbedrijf dat deel uitmaakt van de zogenoemde trillion dollar club.

Het is de tweede keer dat Amazon daarin slaagt: anderhalf jaar geleden was het ook al meer dan een biljoen dollar waard, maar de koers zakte daarna weer weg.