Money time voor digitale mindshift: ontdek en omarm artificiële intelligentie

Money time voor digitale mindshift: ontdek en omarm artificiële intelligentie

De coronacrisis zadelt ons land op met 200.000 extra werklozen en 50 miljard euro welvaartsverlies, aldus prognoses van de Nationale Bank. Een ambitieus relanceplan dringt zich op, waarbij elke euro doordacht en gericht moet geïnvesteerd worden met het vizier op de lange termijn. Vorig jaar berekende technologiefederatie Agoria dat digitalisering en artificiële intelligentie tegen 2030 goed zullen zijn voor netto 629.000 nieuwe Belgische jobs. Digitale, toekomstgerichte en crisisbestendige jobs. Een structurele investering in AI om die jobs later in te vullen is vandaag dan ook een must!

Digitalisering is nog steeds geen prioriteit

Uit de Digimeter van onderzoekscentrum imec blijkt echter dat, ondanks de toenemende interesse, slechts 18% van de Vlamingen echt gewonnen is voor de introductie van AI. Dat hoeft niet te verwonderen: digitalisering blijkt geen prioriteit te zijn, al vanaf het onderwijs. Scholen krijgen zo’n 75 cent per leerling voor digitalisering.

Wat erger is, het curriculum lijkt helemaal geen rekening te houden met hoe er in de toekomst met kennis zal worden omgegaan. Over welke vaardigheden moeten de volwassenen van morgen beschikken, als niet alleen alle kennis van de wereld vrij beschikbaar is - wat nu via de smartphone al het geval is - maar als ook heel wat intellectuele taken beter worden uitgevoerd door een machine?

Vlaamse AI-cursus

Bedrijven investeren wel in digitalisering en AI, onze overheden moeten dat dus ook doen. Buurlanden Frankrijk en Nederland tonen België de weg met investeringen in AI van respectievelijk 1,5 miljard en 1 miljard euro. Ook technologiespelers hebben hier een cruciale rol.

Zo investeert Samsung tot 2022 wereldwijd 22 miljard dollar in AI-onderzoek en ontwikkeling. Dichter bij huis lanceerden we zopas een online ‘Vlaamse AI-cursus’, gesteund door de Universiteit van Vlaanderen. Deze vzw, waarvoor wetenschappers gratis online lesgeven, deelt voor de cursus ook enkele gastlessen en handige filmpjes. Samen willen we minstens 1% van alle Vlamingen ouder dan 12, zo’n 66.000 mensen, deze gratis en interactieve cursus laten afleggen.

Tom De Vos - Corporate Marketing Director Benelux bij Samsung

Bestaande toepassingen

Want vergis je niet: AI is nu al dagelijks en overal aanwezig in ons leven, vooral onbewust. Tenzij Google of Netflix je vreemd zijn. De media die streamingsites en video- en muziekkanalen aan ons voorstellen, zijn keuzes op basis van gelijkaardige content die we eerder al bekeken of beluisterden. De goedkeuring van een hypotheekaanvraag of een chatbot van een klantendienst zijn andere voorbeelden van alledaagse AI-toepassingen. Ontgrendel je jouw smartphone met een gezichtsscan? Ook dit is mogelijk dankzij AI-algoritmes.

Leuk en handig, maar de technologie wordt ook ingezet voor ingrijpende en levensreddende beslissingen: een Vlaams bedrijf ontwikkelde onlangs een zelflerend algoritme dat radiologen en longartsen helpt om snel en accuraat longschade vast te stellen. Samsung presenteerde vorig jaar soortgelijke medische innovaties voor realtime borstonderzoek en echografieapparatuur. Onze AI-oplossingen zorgen ervoor dat ruis vermindert bij medische beeldvorming en zo betere diagnoses kunnen worden gesteld.

Draagvlak creëren

Om al deze redenen en meer moeten we AI uit de schaduw laten treden en misverstanden vermijden. Zoals we recent met 5G hebben gezien, brengen nieuwe technologieën het risico op onbegrip, tegenstanders en vaak irrationele angst met zich mee en dat is iets wat we bij AI met behapbare en duidelijke educatie kunnen voorkomen. Een draagvlak bij de bevolking over wat AI inhoudt – of juist niet – is met andere woorden essentieel. Zonder mens en menselijke kennis heeft AI namelijk geen toekomst.

Net zoals je de baan niet opgaat zonder kennis van het verkeersreglement, moeten we AI leren begrijpen nu we als maatschappij definitief de digitale weg inslaan

Op dit moment missen we de afspraak met de vierde industriële revolutie. Niet op tijd mee zijn met deze technologie, resulteert in een verlies aan economische slagkracht en gebrek aan toekomstvisie. Laat ieder van ons daarom het ijzer smeden nu het heet is. Investeringen door de overheid en het bedrijfsleven in AI zijn broodnodig als we onze economie een nieuwe productiviteitsinjectie willen toedienen en onze welvaart duurzaam willen veiligstellen.

Geef daarnaast scholen de nodige budgetten om onze jeugd klaar te stomen voor de AI-toekomst. En laten we onszelf informeren over AI niet langer als een keuze, maar als een slimme investering - zeg maar een plicht - beschouwen.

Net zoals je de baan niet opgaat zonder kennis van het verkeersreglement, moeten we AI leren begrijpen nu we als maatschappij definitief de digitale weg inslaan. Eender welke andere weg is op termijn een doodlopende straat. Daarom deze warme oproep: ontdek en omarm AI!

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.672 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief