Rik Vera: “Iedereen heeft het over ‘het nieuwe normaal’ maar dat is eigenlijk al lang begonnen”

Rik Vera: “Iedereen heeft het over ‘het nieuwe normaal’ maar dat is eigenlijk al lang begonnen”

De wereld bereidt zich voor op het nieuwe normaal, maar volgens nexxworks-founder Rik Vera hadden we dat al veel eerder moeten doen. “Het is ironisch dat, nu we allemaal enkel het broodnodige kopen, onze economie in een neerwaartse spiraal is beland”, vertelt hij in de nieuwste aflevering van Techmag.

Nu of nooit

Met innovatiebedrijf nexxworks reist Rik Vera al jaar en dag de wereld rond, om bedrijven klaar te stomen voor ‘the day after tomorrow’. “Met nexxworks reizen we al jarenlang de wereld rond om mensen en bedrijven ervan te overtuigen dat ze echt wel moeten bezig zijn met het nieuwe normaal dat eraan komt. We vertelden hen daarbij dat ze tien tot vijftien jaar de tijd hadden om hun business voor te bereiden op die day after tomorrow. Maar niet iedereen vond dat even prioritair. Bij het merendeel stond dat ten vroegste op de agenda voor 2023. Er waren altijd heel veel redenen om dat telkens uit te stellen.”

“Mijn boodschap is niet anders dan voorheen, alleen is de tijdspanne gigantisch ingekort en hoeven we vandaag niemand meer te overtuigen van de sense of urgency. Pas nu beseft iedereen hoe broodnodig die inhaalbeweging ineens geworden is. Want het is nog belangrijker geworden om met je publiek te verbinden op individueel niveau.”

Het Darwin moment

De vele jaren resterende tijd hebben dus plaatsgemaakt voor enkele weken of maanden. “We lijken bang te zijn voor de nieuwe realiteit, maar die is al veel langer bezig”, stelt Vera. “Alleen heeft het gros van de organisaties dat te lang tegengehouden. Het lobbywerk van het establishment, dat zich vastklampte aan het oude normaal, in hun strijd tegen disruptieve bedrijven die vaak de legale en economische wetten omzeilen, heeft weinig opgeleverd.”

Sommige ondernemingen gaan hun bestaansreden volledig moeten herzien. Jazeker, het is van moeten. Er is een reden waarom bedrijven zoals Thomas Cook niet worden gemist

Voor zulke spelers breekt nu het echte Darwin moment aan: hoe wendbaar zijn ze om snel mee te draaien in deze ‘donkere wereld’? Sommigen gaan hun bestaansreden volledig moeten herzien. Jazeker, het is van moeten. Er is een reden waarom bedrijven zoals Thomas Cook niet worden gemist.”

“Ik besef dat het enigszins fout klinkt, maar eigenlijk hoop ik dat deze coronacrisis lang genoeg duurt om net voldoende impact te maken zodat het oude normaal niet meer de kans krijgt om terug op te starten.”

Select kransje van overlevende bedrijven

Door deze digitale snelcursus zijn we alleszins slimmer gaan werken. Oeverloze gesprekken in de wandelgangen zijn verleden tijd, en dankzij Zoom-meetings verloopt het bedrijfsleven een pak efficiënter.

Tegelijk beseffen we wat menselijk contact écht voor ons betekent”, vervolgt Vera. “Enerzijds is er die nood aan gebruiksgemak en digitale efficiëntie, maar anderzijds willen we meer dan ooit tevoren connecties opbouwen. De bedrijven bij wie we producten of diensten afnemen, moeten als het ware vaste partners voor het leven worden. Dat betekent dat we ook kritischer zullen kijken naar de bedrijven bij wie we producten of diensten afnemen.”

Enerzijds is er die nood aan gebruiksgemak en digitale efficiëntie, maar anderzijds willen we meer dan ooit tevoren connecties opbouwen

“Transparantie, ethiek en zin voor verantwoordelijkheid worden misschien wel de belangrijkste criteria. Daarnaast komt concurrentie vandaag uit alle hoeken, wat het economische spanningsveld nog interessanter maakt. De lijnen tussen sectoren vervagen, en iedereen wil tot het selecte kransje van overlevende bedrijven behoren.”

Toch geeft Vera nog mee dat de toekomst in de eerste plaats een hoop onbekende variabelen met zich meebrengt. Hoe zal de deeleconomie verder evolueren? En wat met de voorspelde opmars van micromobiliteit? Je ontdekt het allemaal in de nieuwste Techmag aflevering!


Benieuwd naar meer? Abonneer je op het Techmag YouTube-kanaal en mis geen enkel ondernemersverhaal!

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.507 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief