Welk softwarelicentiemodel past het beste bij jouw organisatie? Dit zijn de 6 populairste toegangspoorten tot meer succes:

Welk softwarelicentiemodel past het beste bij jouw organisatie? Dit zijn de 6 populairste toegangspoorten tot meer succes:

Anno 2020 staat succesvol zijn gelijk aan prioriteit geven aan klantervaringen met behulp van innovatieve digitale functies. Het aanbieden van softwarelicenties is één van de meest effectieve manieren om ervoor te zorgen dat je de nodige flexibiliteit hebt om te innoveren en klanten tevreden te houden. Softwarelicenties zijn dé toegangspoort tot meer succes. Licenties in abonnementsvorm bevorderen de digitale transformatie en zorgen voor continue inkomsten. Daarnaast zijn producten en diensten makkelijker te optimaliseren en personaliseren op basis van klantbehoefte.

Een model op basis van abonnementen vernieuwt de klantrelatie volledig. In plaats van eenmalig een product of dienst aan te schaffen, heeft de koper nu regelmatig contact met jouw organisatie. Dit model kan volledig op het eigen product of de eigen dienst worden aangepast. Bijvoorbeeld door abonnementen per dag, week, maand of jaar aan te bieden. Gebruikers kunnen zo kiezen wat het beste bij hen past. Maar welk softwarelicentiemodel past het beste bij jouw organisatie?

Subscription based licensing

Dit model brengt minder grote inkomstenpieken met zich mee aangezien gebruikers per periode betalen. Het stelt de organisatie in staat om te upsellen, cross sellen, nieuwe versies van het product aan te bieden en eenvoudig en effectief nieuwe rechten te creëren.

Gebruikers houden van abonnementsvormen, omdat het de kosten per maand relatief laag en voorspelbaar houdt, wat het vertrouwen, de tevredenheid en de loyaliteit bevordert.

Cloud based licensing

Cloudgebaseerde licentiemodellen worden steeds populairder en bieden bedrijven de kans om software in de cloud te hosten. Hierdoor besparen klanten op de kosten van IT, infrastructuur en hardware.

Gebruikers kunnen met behulp van cloudgebaseerde licenties toegang krijgen tot software vanaf elk apparaat, zolang er internetverbinding is. Daarnaast verhoogt cloudgebaseerde software de flexibiliteit, waardoor bedrijven direct toegankelijke producten, functies en pakketten kunnen aanbieden.

Concurrent licensing

Klanten schaffen vaak meer dan één licentie aan voor een product of dienst. Vooral wanneer het hele bedrijf gebruik gaat maken van de software. Concurrent licensing kan een fijne manier zijn om dit te beheren.

Het stelt een groep gebruikers in staat om meerdere licenties te delen, waardoor bedrijven bulklicenties kunnen aanschaffen en beheren. Het aanbieden hiervan laat zien dat je de behoeften van klanten begrijpt. Daarnaast gaat het ongeautoriseerd tegen, omdat het relatief goedkoop is om een bulklicentie aan te schaffen.

Feature based licensing

Binnen dit model wordt de software opgesplitst in functie-specifieke producten of pakketten. Klanten kunnen onderdelen van de software uitschakelen indien deze niet worden gebruikt. Het is vergelijkbaar met een hamburger waarvan je de ingrediënten volledig zelf samenstelt. Met dit soort licenties kunnen het spek, de kaas en de hamburger apart in rekening gebracht worden, zodat klanten alleen voor de onderdelen betalen die ze daadwerkelijk gebruiken.

Feature based licensing maken gebruikers enthousiast die niet willen betalen voor bundels software die niet voldoen aan hun specifieke behoeften. Hoewel het lijkt of deze aanpak leidt tot minder inkomsten, stelt het leveranciers in feite in staat om software-aanbiedingen te ontleden en functies individueel of in pakketten te gelde te maken.

Er kunnen ook niche-functies gecreëerd worden om winst te genereren binnen bepaalde sectoren of verticals. Nieuwe functies zijn ook makkelijk te testen door ze tijdelijk gratis of tegen gereduceerd tarief aan te bieden. Dit is een kosteneffectieve methode om het product te optimaliseren. Je ontvangt immers meteen feedback, nog voor de volledige uitrol.

Seat based licensing

Met seat based licensing zorg je dat het gebruik van specifieke functies alleen mogelijk is voor een select aantal gebruikers. Met dit model zijn premium functies beschikbaar voor specifieke gebruikers of alleen beschikbaar op bepaalde momenten. Een klant kan bijvoorbeeld honderd licenties voor CRM-software kopen, maar slechts tien medewerkers beschikken over de e-mailmarketingfunctie. Dit stelt leveranciers in staat de prijs van niche-functies te verhogen en deze nauwkeurig te gelde te maken. Met een nauwkeurige prijsstelling blijven klanten tevreden en stoppen ze met zoeken naar betere deals elders.

Daarnaast is seat based licensing nuttig wanneer enterprises de doelgroep zijn. Het product kan namelijk meer maatwerk bevatten zodat het waardevoller is voor klanten. Uiteindelijk is een op seat gebaseerde licentie nuttig voor bedrijven die hun klanten premiumfuncties aanbieden, omdat het ervoor zorgt dat deze functies prijscompetitief en aantrekkelijk zijn.

Offline Licensing

Hoewel er vaak toegang tot internet is, is dit niet volledig vanzelfsprekend. Toch is een internetverbinding soms nodig om software te kunnen gebruiken. Offline Licensing lost dit probleem op en biedt klanten volledige toegang tot de software, zelfs als ze offline zijn.

Offline licentieovereenkomsten zijn van groot belang voor grote industrieën die sterk afhankelijk zijn van connectiviteit op afstand. De olie-industrie is daar een voorbeeld van: booreilanden moeten toegang houden tot software die zich in het midden van de oceaan bevindt. Industrieën als luchtvaart, energie en transport, die ver van het net opereren, zijn gewilde klanten voor een softwareleverancier. Veilige en betrouwbare enterprise-grade software is namelijk niet overal te krijgen, dus overstappen is niet gemakkelijk. Daarnaast liggen de prijzen voor deze dienstverlening hoog en wordt er zo veel verdiend door de leverancier.

Welk model voor jouw business?

Uiteindelijk is een softwarelicentiemodel voor elk type bedrijf, in alle industrieën en verticals de toekomst. De vraag is daardoor niet meer óf licentiemodellen het verschil maken, maar wélk model het verschil maakt.

Door de voor- en nadelen van de zes hierboven beschreven licentiemodellen tegen elkaar af te wegen, ontdek je welk model het beste bij jouw bedrijf past. Wanneer stap jij door de toegangspoort tot meer succes?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.799 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief