Volgens een nieuwe studie, uitgevoerd door xAd en Telmetrics, blijkt dat 51% die op zoek gaan naar auto's via hun smartphone en tablets, dit zou leiden tot een aankoop. Dat zijn duizelingwekkende cijfers. Lees hier welke conclusies uit de studie naar boven komen. Onze redactie bekeek de studie kritisch en maakt er een aantal kanttekeningen bij.


Allereerst, het betreft een Amerikaanse studie. Het zijn dus geen cijfers voor Europa en al zeker niet voor België. Toch interesseert het ons om eens dieper te graven en te zien of deze cijfers kloppen of erachter zit.

Wat zegt de studie? 

We sommen een aantal conclusies uit de studie op:

  • 51% van de mobiele zoekers (smartphone en tablet) op zoek naar een auto, zou uiteindelijk een aankoop genereren op dezelfde dag van hun onderzoek.
  • De behoefte van iemand die met een smartphone zoekt ligt per direct hoger vergeleken met een tablet- of laptopzoeker. 36 % claimt een aankoop te doen binnen het uur!
  • Consumenten die zoeken via mobiele apparaten gebruiken vooral mobiele websites in plaats van apps.
  • Slechts 1% van de mobiele gebruikers gebruikt de apps van autofabrikanten.
  • Mobiele consumenten zijn minder geneigd zijn om via de website van een autofabrikant te zoeken naar informatie. Slechts 4 % van de deelnemers aan de studie zei dat ze waarschijnlijk een site van het automerk zelf zouden gebruiken. Consumenten meldden dat ze de voorkeur geven aan neutrale sites die niet merk gebonden zijn, zoals Autotrader.com. Wat een soort ‘autoportaalsite' is in Amerika waar alles te vinden is van zowel nieuw als tweedehands auto's.
  • Marketeers, actief in de automotive branche, moeten consumenten die mobiel zoeken meer de mogelijkheid geven om mobiele sites voor te schotelen i.p.v. in apps te investeren.  Verder moeten deze marketeers meer in online advertenties investeren om zo hun doelpubliek beter te kunnen bereiken. Althans, volgens de voorzitter van Telmetrics, Bill Dinan.
  • Men moet ook de impact  van local search snappen.  Want mobiele zoekers (44%) zijn vooral op zoek naar lokale dealers en willen geen grote afstanden afleggen.  En 36% zoekt vooral een telefoonnummer.  In totaal heeft 65% nog niet beslist voor welk merk men wil gaan.
  • Het is belangrijk om te onthouden dat auto-kopers een divers en leergierige groep zijn. Men is vooral op zoek naar véél informatie. 35% van de mobiele auto zoekers zijn geneigd om te zoeken naar bekende merken, maar de meeste wisten niet precies wat ze exact zochten.

Hoe kwam de studie tot stand?

Het onderzoek werd uitgevoerd met behulp van Nielsen's ‘Mobile Path-to-purchase' studie. Deze studie gebruikte gegevens uitmeer dan 1.500 smartphone en tablet gebruikers die hebben gemeld dat zij betrokken zijn bij auto-gerelateerde mobiele activiteit van september en oktober 2012.

Nielsen gegevens werden vervolgens gecombineerd met een ander onderzoek ‘The Smartphone Analytics Panel studie'. Het Smartphone Analytics Panel ondervraagde 3.000 iPhone-gebruikers en 3.000 Android-gebruikers om specifieke voorkeuren van mobiele gebruikers te ontdekken.

Wat zegt de studie niet? 

Er zijn een aantal belangrijke zaken nodig om deze studie werkelijk te kunnen snappen.  
Bijvoorbeeld,  spreekt men over nieuwe auto of tweedehands auto's? Of althans wat is het verschil in cijfers hiervan?

Zijn mobiele zoekers op zoek naar een auto om te kopen of te huren? We kunnen ons voorstellen dat conversiecijfers wel degelijk hoog liggen als iemand op de vlieghaven zijn iPhone gebruikt om per direct een auto te huren. De snelle behoefte van deze doelgroep ligt inderdaad hoog.
Wat met prijsklasses? Converteert men makkelijker bij de goedkoper automerken of net bij de duurdere, of ergens tussenin? 

Cijfers en data waarvan wij wel zullen willen weten wat het belang ervan is in deze studie. Want ze hebben allemaal hun impact op het resultaat!

Onze conclusie 

Deze studie is natuurlijk zeer breed te interpreteren. Want laat ons eerlijk zijn, 51% die zoekt naar auto's via een mobiel apparaat zou blijkbaar converteren volgens deze studie? Dat zijn zeer hoge cijfers waar we minstens een aantal vraagtekens bij hebben. Of zijn Amerikaanse mobiele gebruikers zo vooruitlopend i.v.m. mobiele gebruikers in onze contreien? Verder kunnen (online) marketeersvan automerken nog veel gaan verbeteren om hun doelgroep te gaan bereiken.