Vorige donderdag vielen een aantal webshops in de prijzen. Op de Retail Detail Night werden deze Webshop Awards Belgium uitgereikt.  Er zijn in totaal drie winnaars verkozen uit meer dan 50 webshops die door 57.000 mensen werden beoordeeld.

Wie zijn de winnaars van editie 2012

Coolblue is deze editie uitgeroepen tot ‘Beste Webshop van België' 2012. Vente Exclusive eindigt als tweede en de derde plek is voor Cosmox. Met een eindcijfer van een 8,04 is Coolblue een terechte winnaar. Coolblue scoort extreem goed op Levering. Hier wordt een ruime 9 behaald! Ook wordt de webshop met bijna een 8,7 als zeer gebruiksvriendelijk beoordeeld.  
Vente Exclusive doet het daarentegen goed op de prijsaspecten en behaalt de hoogste score op deze aspecten.  Opzet onderzoek  De beoordelingen zijn uitgebracht op www.webshop-awards.be.

De uitreiking was tegelijkertijd met de uitreiking van de ‘Beste Winkelketen van België' 2012 en ‘Retailer of the Year Luxembourg' 2012.  Hier won Bel&Bo in de categorie ‘Beste Winkelketen van België' 2012 en won ICI Paris XL de ‘Retailer of the Year Luxembourg' 2012.

Hoe ging het eraan toe?

Meer dan 50 webshops hebben zich ingeschreven voor deze editie. De webshops zijn door ruim 57.000 personen beoordeeld, wat geresulteerd heeft in meer dan 92.000 stemmen. De gemiddelde score binnen deze verkiezing is 7,37. " Wat een mooi resultaat is!", zeggen de organisatoren.   

Webshops konden door middel van nieuwsbrieven en banners op websites massaal hun klanten oproepen om deel te nemen aan het onderzoek. Naast het beoordelen van hun favoriete webshops, konden consumenten de andere webshops in dezelfde categorie en in andere categorieën beoordelen op 8 aspecten.  

Het belang van deze aspecten is door middel van een aselecte steekproef per categorie bepaald. Dit wordt gedaan omdat voor iedere categorie de verschillende aspecten een ander belang hebben.   

Tarief-aspecten zijn het belangrijkste Uit het onderzoek van Q&A Research & Consultancy blijkt dat prijsaspecten (Prijs-kwaliteitverhouding, Prijsniveau en Acties & Aanbiedingen) voor 60% de prestaties van de webshops bepalen. Betaling wordt als beste beoordeeld, gevolgd door Gebruiksvriendelijkheid van de website en Levering.   De aspecten waarop de webshops beoordeeld zijn, verschillen iets van de ‘Retailer of the Year' verkiezing. Zo worden de webshops ook beoordeeld op Gebruiksvriendelijkheid van de website, op de Levering, de Betaling en de Klantenservice.  Dit gaat ten koste van Innovatie, Deskundigheid & Klantvriendelijkheid van het personeel en Sfeer.

Prijzen te winnen

Als je je stem uitbracht kon je ook een iPad, iPod en Apple TV winnen. Op de site www.webshop-awards.be . Binnenkort vind je er de winnaars, claimt de site. Ook in 2013 zal de verkiezing ‘Webshop Awards Belgium weer van start gaan, houdt deze website daarom in de gaten.

Weetje : Officieel zijn het Nederlanders die deze Belgische Webshop Awards 2012 georganiseerd hebben! Ze hebben een akkoord met Retail Detail Night om de uitreiking van de winnaars fysiek in de kijker te zetten.

-- --
Heb je zelf nieuws over je bedrijf?
Mail naarredactie@bloovi.be en we nemen het op in ons Sectornieuws.