30 Oktober is het zover, honderden webshops slaan dan immers de handen in elkaar om de Dag van de Webshop mogelijk te maken. Bij die honderden webshops zal je op die dag heel unieke aanbiedingen vinden die slechts 24uur geldig zijn. Waarom dit initiatief en welke visie zit erachter? We gingen even op gesprek bij initiatiefnemer, Tom Dupon.

Wat heeft jou geïnspireerd om te starten met de Dag Van De Webshop?

De "Dag van de Gratis Bezorging" in Nederland en de "Free shipping day" in Amerika en het Verenigd Koninkrijk inspireerden ons. Deze initiatieven samen met het gegeven dat de Belgische e-commerce sterk aan het groeien is, leidde tot de uitwerking van de Dag van de Webshop. Wij zien de Dag van de Webshop in een breder kader dan enkel gratis verzending…

Welke visie zit erachter?

Belgische e-commerce zit in de lift, maar komt regelmatig negatief in de media. Met de Dag van de Webshop willen we op een positieve manier Belgische webshops in de kijker zetten. Grote en kleine webshops broederlijk naast elkaar. We focussen al onze aandacht op 1 dag, 30 oktober, om een zo groot mogelijke impact te hebben op de media en consumenten.

Kan je het doel van de actie verder toelichten?

De Dag van de Webshop heeft drie doelen. Enerzijds willen we de Belgische webshops verenigen om zich één dag allemaal samen in de kijker te plaatsen. Anderzijds willen we de consument een ontdekkingsdag bieden waarbij ze Belgische webshops leren kennen waar ze nog nooit van hadden gehoord. De promoties zijn voor de consument een leuke extra maar ook een aansporing om eens naar andere webshops te kijken. Als laatste willen we met deze actie graag aantonen dat het allemaal niet zo slecht is in België. We kijken vaak naar het buitenland en besluiten dan maar dat België achterop loopt. Er zijn echter in België heel wat e-commerce initiatieven waar we best wel trots op mogen zijn.

Welke webshops zijn welkom om deel te nemen? Moeten ze aan bepaalde voorwaarden voldoen?

Webshops dienen inderdaad aan bepaalde voorwaarden te voldoen. Aangezien we dit organiseren om Belgische webshops in de kijker te plaatsen dienen de webshops een .be extensie te hebben of een .com/.eu extensie maar met een Belgische vestiging. Tevens moeten de webshops ook leveren in België. Als laatste dienen de deelnemende webshops een exclusieve promotie/actie uit te werken voor de online shoppers. Deze actie is dan op de Dag van de Webshop, 30 oktober, een hele dag geldig.

Hoe zie je het concept de komende jaren evolueren?

Dit jaar gaat de tweede Dag van de Webshop door op 30 oktober 2012. We zijn hard aan het werken om deze Dag van de Webshop nog groter en beter te maken dan de vorige. Elke editie sturen we bij op basis van de reacties van zowel consumenten als webshop eigenaars. Uiteindelijk moet de Dag van de Webshop uitgroeien tot dé e-commerce hoogdag in België.

Welke reacties krijg je uit de markt? Wil je eventueel nog een oproep doen?

De meeste webshops die we contacteren zijn laaiend enthousiast over het concept. Sinds de start van de registraties een week geleden, verzamelden we al 25 deelnemers en er zitten er nog heel wat in de pipeline. Wij doen onze uiterste best om de Dag van de Webshop uit te bouwen tot een groots online event. We kunnen dit echter niet doen zonder de massale deelname van Belgische webshops én sterke aanbiedingen naar de consumenten toe.

Webshops kunnen zich nog aan het early bird tarief van € 200 ipv € 250 registreren voor deelname tot 29/9. Meer info op www.dagvandewebshop.be

-- --

Heb je zelf nieuws over je bedrijf? Mail naar redactie@bloovi.be en we nemen het op in ons Sectornieuws.

Je kan je nieuws ook tweeten met #bloovi