Ik mag mezelf één van de pioniers in België noemen -die met de dienstverlening van Google Adwords campagnes beheren- een businessmodel op de markt heeft gebracht. Toen we met bSeen in 2005, naast SEO ook SEA begonnen aan te bieden, waren verschillende klanten reeds vragende partij of we hun Google Adwords campagnes konden beheren. We spreken nog echt van de beginperiode toen er nog geen echte SEA specialisten waren.

We hadden toen geen keuze om onze eigen mensen op te leiden om Google Adwords campagnes rendabel te beheren. Er waren toen nog geen mensen met ervaring die we konden benaderen. En dat was geen makkie. Zeker niet toen we meer klanten begonnen te krijgen die het beheer van hun Adwords aan ons wilden uitbesteden. Daarbovenop kwam Google Analytics in het leven die ervoor zorgde dat de ROI van zo goed als elke gespendeerde euro gemeten kon worden. Wat we alleen maar konden toejuichen. Echter, de uitdaging en tegelijk de moeilijkheidsgraad voor SEA marketeers steeg hierdoor enorm.

De uitdaging voor ons als online marketing bedrijf was dubbel. Enerzijds moesten we voldoende mensen ter beschikking hebben, anderzijds was het van zeer groot belang dat het niveau van de SEA experts bleef stijgen. Enkel op die manier konden we de gewenste resultaten blijven neerzetten.

Senior profielen zoeken of zelf opleiden?

Ondertussen is het vinden van SEA ofte Google Adwords specialisten er zeker niet makkelijk op geworden. Ik zie hier vooral twee redenen.
Enerzijds zijn zowel de budgetten als het aantal bedrijven die investeren in Google Adwords enorm gestegen.  Daardoor is het totaal aantal campagnes die beheerd moeten worden enorm mee gestegen.  
Anderzijds merk ik dat veel ervaren SEA specialisten ervoor kiezen om na verloop van tijd breder te gaan werken. Na een aantal jaar zich verdiept te hebben in het beheren van dergelijke pay per click campagnes willen sommigen ook andere online marketing kennis gaan beheersen. Affiliate marketing, social media, content marketing, strategie, … noem maar op.

We kunnen dus stellen dat de vraag naar SEA specialisten groter is dan het aanbod.

Het aantal bedrijven die op zoek zijn naar SEA marketeers met ervaring blijft stijgen.  Zowel webburo's als aan de zijde van de eindklant. Velen van hen willen mensen aantrekken die een aantal jaar ervaring hebben.  Op  die manier zijn ze direct inzetbaar en kunnen ze zich direct focussen op het behalen van maximale ROI uit de klikbudgetten.  Ik kan je verzekeren dat het vinden van ervaren SEA mensen geen makkelijke opgave is. Bij het vinden van een ervaren SEA marketeer speelt tijd, timing en de factor geluk zeker mee. Ik adviseer dan dikwijls aan deze bedrijven dat ze een goed evenwicht moeten behouden in beiden. Ja, je moet de zoektocht naar ervaren mensen actief houden. Maar investeer tegelijkertijd in een juniorprofiel met groeipotentieel.

Een mooie toekomst voor de SEA marketeers

Bij Bloovi Me hoor ik dikwijls van SEA marketeers  dat ze, éénmaal de kennis onder de knie te hebben, na verloop van tijd wat zijn uitgekeken op het beheren van Google Adwords campagnes. En ergens kan ik dat begrijpen. Als je elke dag enkel met deze materie bezig bent, dan begint elke job na verloop van tijd minder uitdagend te worden. Maar er zijn zeker en vast nog vele, onbenutte opportuniteiten voor de SEA marketeer.

Aan de SEA expert zelf zou ik willen meegeven om zich nog sterker te verdiepen die Google Adwords biedt. Spit alle mogelijkheden uit en leer de tool vanbinnen en vanbuiten kennen. Ik ben ervan overtuigd dat veel SEA marketeers zichzelf specialist of zelfs senior noemen. Terwijl ze nog totaal niet het onderste uit de mogelijkheden-kan hebben gehaald. Iemand die  met nog meer ambitie aan de slag gaat en zijn eigen niveau omhoog krikt, zal met nog meer uitdaging en plezier zijn job uitoefenen. En geef toe, de voldoening is pas op zijn hoogst als je weet dat je het maximum uit iets kan halen. Het maximum uit de tool, het maxiumum uit de resultaten. Specialiseer jezelf dus in het opkrikken van de ROI. Evalueer jezelf en leg per maand of per kwartaal de lat hoger.

Aan de werkgever zou  ik willen meegeven om verder te investeren in je mensen. Nog te dikwijls wordt een SEA marketeer aanzien als een soort uitvoerende robot. Ze krijgen teweinig aandacht en de verwachtingen zijn enorm groot. Blijven maandelijks stijgen zelfs. Tegelijkertijd worden ze teweinig betrokken bij andere zaken zoals andere online marketing acties, aanpassingen van de site, de strategie en de evolutie van de online aanpak in het algemeen. Nochtans zijn ze een onmisbare schakel in de strategische aanpak van de online marketing. Zulke mensen moeten gewaardeerd worden.

En zo is SEA marketeer een mooi en uitdagend beroep. Je haalt nieuwe klanten binnen, je bent verantwoordelijk voor het rendement van budgetten, de Google Adwords tool biedt meer en meer mogelijkheden, je kan alles continu meten en bijsturen, …en noem maar op. Je bent onmisbaar in deze uitdagende wereld van online marketing.

Ben jij SEA / Google Adwords specialist of werkgever? Dan hoor ik graag jouw opinie hieronder.

* Bekijk hier alle vacatures voor Google Adwords specialisten