Ook in de reisbranche heeft de interactie op sociale media netwerken een belangrijke impact op de planning en het boeken van een vakantie. Maar hoe actief zijn onze Belgische reisorganisaties op sociale media?

- Door Travelmedia.be

Om hier een objectief antwoord op te kunnen formuleren nam Travelmedia, in samenwerking met social media monitoring tool Page Karma, een 40-tal Belgische reismerken onder de loep. Het resultaat is een unieke kijk op hoe de reisbranche gebruik maakt van Facebook.

Het gaat om "facts and figures", naakte cijfers die een momentopname weerspiegelen van de manier waarop deze merken over een periode van 30 dagen — van 28 september tot 28 oktober 2012 — actief waren op Facebook.

Om een goed beeld te krijgen en de juiste vergelijkingen te kunnen maken, zijn 5 categorieën gemaakt : reisorganisaties, reiskantoren, vakantieparken en -huizen en vervoer.

Het cijfermateriaal hebben we in een overzichtelijke infographic gegoten die je op de website van Travelmedia kan bekijken en downloaden.

De top 5 van Belgische reismerken

Los van de hierboven vermeldde categorieën, is dit de algemene top 5 van de meest populaire Belgische reismrken op Facebook – op basis van het aantal fans.

  • Neckermann Belgium (85.906 fans)
  • Brussels Airlines (62.153 fans)
  • Eurostar (52.795 fans)
  • Thomas Cook Belgium (50.992 fans)
  • Thomas Cook Airlines (25.516 fans)

Interactie en engagement zijn van tel

Veel fans hebben is één ding. Echter, de interactie tussen een merk en zijn fans is van groter belang. Het is immers de interactiescore die bepaalt of een merk al dan niet zichtbaar is in de newsfeed van fans.

Uit de cijfers van onze infographic blijkt dat er geen verband is tussen het aantal fans en de interactie die merken met hun fans hebben. Voorbeeld daarvan is VIP Selection dat niet in de top 15 voorkomt op basis van het aantal fans (542), maar wel hoge punten haalt met een interactiescore van 102,3.

De beste leerling van de klas

Als we het aantal fans, de interactiescore en het gemiddeld aantal wallposts per dag in acht nemen, dan is Travelbird België de beste leerling van de klas. Het merk slaagde er in om een stevige fanbasis (23.591) uit te bouwen die uitermate geïnteresseerd is in wat het bedrijf te vertellen heeft (zie de interactiescore van 22,6). Daarnaast is Travelbird België ook heel actief met gemiddeld 2,5 posts per dag op haar Facebook-pagina.

Infographic dankzij Travelmedia:

Heb je zelf nieuws over je bedrijf? Mail naar redactie@bloovi.be en we nemen het op in ons Sectornieuws.

Je kan je nieuws ook tweeten met #bloovi