Direct na de kerst ziet zoekertjessite 2dehands.be een piek in het aantal nieuwe zoekertjes in de typische cadeau-rubrieken. De stijging van het aantal zoekertjes loopt in rubrieken zoals speelgoed, electro, boeken, dvd's en spelconsoles op tot 25%.

Aan de omschrijvingen bij de zoekertjes is vaak af te leiden dat het om ontvangen kerstcadeaus gaat. Termen als ‘nieuw in doos', ‘in de originele verpakking', ‘gekregen voor kerst', ‘kerstcadeau', en ‘niet mijn smaak' zijn veelgebruikt op het moment.

Extra centje in economisch moeilijke tijden

Het gebeurt dat mensen cadeaus krijgen die ze al hebben, of soms is het gewoon niet hun smaak. Opnieuw verkopen van het kerstcadeau is dan een logische stap. "Het hele jaar door zien we dat mensen hun overtollige spullen verkopen om een extra centje te verdienen en met kerst is dat blijkbaar niet anders," aldus Michiel van Deursen, oprichter van 2dehands.be. "Dit heeft wellicht met de economische crisis te maken. Men verkiest wat meer budget boven een cadeau dat uiteindelijk ongebruikt zal blijven."