Een nieuwe cookiewetgeving is in het land. België volgt de andere Europese lidstaten in de omzetting van de e-Privacyrichtlijn, waarvan cookies een onderdeel zijn. Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië en het Verenigd Koninkrijk gingen ons land reeds vooraf. Ook Nederland, die de cookiewetgeving erg streng interpreteert, heeft sinds juni een aparte cookiewet. En nu is het de beurt aan België.

Coockies

'Cookies' zijn kleine tekstbestanden die lokaal worden opgeslagen op de computer van de bezoeker. Die cookies moeten dan weer dienen voor tal van doeleinden: het onthouden van instellingen (login, taalkeuzes), het vergaren van informatie, en het bezoekgedrag van de consument bijhouden (tracking cookies).

"De technische cookies zijn niet zozeer het probleem", zegt Matthias Dobbelaere, partner bij MyLex. "Wel cookies die het gedrag van de consument volgen, bijvoorbeeld op een webshop. Die cookies zijn in staat om voor lange tijd het gedrag van de bezoeker te volgen én het koopgedrag te beïnvloeden".

Het is inderdaad opmerkelijk dat wanneer je bijvoorbeeld op Google zoekt naar "tuinmeubelen", je nog wekenlang gerelateerde advertenties, aanbiedingen en banners voorgeschoteld krijgt. "Niet toevallig", vervolgt Dobbelaere, "deze cookies leveren voor marketeers een schat aan informatie op. Ze kunnen hun producten en aanbiedingen toesnijden op jouw situatie, en dat is goud waard."

"Toestemming"

Minder tevreden over dergelijke cookies was de Europeze Unie, die al in 2009 besliste dat toestemming een cruciale factor moest worden in de privacybescherming van de consument. Hoe die toestemming precies ingevuld moest worden, lieten ze over aan de lidstaten zelf. En net precies die vrijheid leidt tot tal van practische- en interpretatieproblemen, overal in Europa.

Nederland en Letland bijvoorbeeld, hanteren een streng begrip van toestemming: het moet gaan om 'uitdrukkelijke' toestemming. Websites moeten expliciet toestemming vragen aan hun bezoeker, via een pop-up of dialoogvenster, of ze de cookies willen aanvaarden of niet. "Webwinkels zijn hier vanzelfsprekend niet gelukkig mee. De consument wordt afgeschrikt en de verkoop blijft uit", vervolgt Dobbelaere. "Daarbij komt dat de enkelingen die het goed willen doen, bestraft worden door diegenen die zich van de nieuwe cookiewet niet veel aantrekken. Daarom zal OPTA - de Nederlandse controleautoriteit - actief controles voeren én (vaak zware) boetes uitschrijven."

Nochtans voldoet zelfs de overheid in Nederland niet aan de nieuwe wetgeving, zo bleek uit recent onderzoek. OPTA heeft hen inmiddels aangeschreven, met de melding dat zij "een voorbeeldfunctie" hebben. De brief werd verstuurd naar maar liefst 121 overheidsinstanties.

Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk gaan een stuk losser om met het begrip.

Ook België lijkt eerder dit parcours te volgen. Toestemming kan ook impliciet, vinden zij, via de instellingen van de browser. Deze landen vinden steun bij Neelie Kroes, vice-president van de Europese Commissie. Die liet haar al meermaals ontvallen dat een technische instelling voldoende moet zijn om het begrip toestemming te vullen. Voor de webwinkel, de webontwikkelaar of de consument is het echter onduidelijkheid troef.

www.cookierecht.be

"Net om die verwarring en bezorgdheid aan te pakken, besloten we een aparte website, mobiele applicatie en campagne op te zetten", vertelt Ellen Bruwiere, marketing manager bij MyLex. "We kregen de laatste maanden een groeiend aantal vragen van nationale en buitenlandse klanten, die maar geen touw konden vastknopen aan de nieuwe regelgeving. We creëerden een aparte website, een animatiefilm en een fysieke campagne om de verwarring (eindelijk) uit de wereld te helpen."

Die mobiele applicatie is gratis en zal eind oktober beschikbaar zijn. Het moet een praktische gids worden voor de webwinkel en webontwikkelaar, met een bondig overzicht van de wetgeving per land en praktische tips & tricks die onmiddellijk implementeerbaar zijn op de site of webshop. "We geloven dat correcte juridische informatie leesbaar én vrij van kosten beschikbaar moet zijn. De Belgische e-commerce en online markt mag niet dezelfde moeilijkheden ondervinden als in Nederland. Vandaar onze actie", besluit Bruwiere.

Mylex sloot overigens ook een partnership met ICTRecht.nl, die voor de Nederlandse markt een gelijkaardig initiatief op poten stelde. Belgische klanten die op de Nederlandse markt actief zijn, weten dus waar naartoe.

-- --

Heb je zelf nieuws over je bedrijf? Mail naar redactie@bloovi.be en we nemen het op in ons Sectornieuws.

Je kan je nieuws ook tweeten met #bloovi