De online handelaars in ons land verwachten dat ze tijdens de komende eindejaarsperiode 216 miljoen euro omzet zullen maken, of 14,8 procent van hun totale jaaromzet (in 2012 geraamd op 1,46 miljard euro). Dat is een duidelijke stijging tegenover vorig jaar. Wie online koopt, wil vooral de drukte en de stress in de winkels vermijden, wil niet gebonden zijn aan de openingsuren en vindt het een gemakkelijke manier van shoppen.

Populairste online producten zijn modeartikelen, multimedia, speelgoed en software. 

Vandaag is het Cyber Monday, een dag die in 2005 door de (Amerikaanse) internetwinkels in het leven werd geroepen. Het is de maandag na Thanksgiving (de vierde donderdag in november) en staat bekend als één van de beste verkoopdagen voor online handelaars. Nu al wordt voorspeld dat de wereldwijde omzet op Cyber Monday meer dan 1,25 miljard dollar zal bedragen. Het fenomeen komt nu ook overgewaaid naar ons land.

BeCommerce, Feiten en cijfers

BeCommerce, de Belgische vereniging van online handelaars, onderzocht bij 425 online shops (80 procent van de Belgische e-commerce markt) de Kerstmistrends voor 2012. Uit de bevraging blijkt dat de online handelaars  tijdens de periode van 26 november tem 30 december een omzet verwachten van 216 miljoen euro, of 14,8 % van de totale jaaromzet. Een stijging van 13.6% , want vorig jaar bedroeg de omzet nog 190 miljoen euro, of 14 % van de omzet.

Online shoppers kopen vooral mode en accessoires (55%), multimedia en electronica (28 %), speelgoed (22 %), hardware en software (22 %), boeken, cd's en dvd's (17 %) en decoratie (17 %).

Wie via het internet koopt, wilt vooral de eindejaarsdrukte vermijden (83 %), wilt niet gebonden zijn aan openingsuren (61 %), vindt het een gemakkelijke manier van shoppen (56 %), wilt de stress van het shoppen vermijden (56 %) en wilt tijd winnen (44 %).

Alexandre Centner, van Snapstore by Cameleon, (een outletshop voor bekende merken) die dit jaar de Belgium BeCommerce Award 2012 won, ziet nog vele groeimogelijkheden voor de onlinehandel in ons land: " Vermits we zowel online als offline shops in de groep hebben kunnen we duidelijk vergelijken.De online handel groeit bij ons elk jaar met meer dan 100 procent en maakt in 2012 meer dan 40 procent uit van de totale omzet. We merken duidelijk dat de consumenten minder schrik hebben van e-handel en de klanten zien er duidelijk de voordelen van in. Toch zal de klassieke retail nooit verdwijnen."

Om de online handel tijdens de eindejaarsperiode aan te zwengelen adverteren de internetshops steeds vaker boven en naast zoekresultaten in zoekmachines (44 %), plaatsen ze speciale aanbiedingen op hun websites (39 %) en organiseren ze emailcampagnes (39 %). Opvallend is dat de internethandelaars zelden of nooit investeren in radio- en tv-reclame.

Patricia Ceysens, voorzitter van BeCommerce: "Ondanks de economische crisis en een daling in het consumentenvertrouwen blijkt dat e-commerce in de lift zit. Toch hinkt België nog achterop in vergelijking met onze buurlanden. Er is op dit vlak nog heel wat groei mogelijk. Online handel is booming business. Belgische ondernemingen moeten hiervan profiteren, anders zullen de buitenlandse onlineshops onze internethandel snel inpalmen."

-- --
Heb je zelf nieuws over je bedrijf?
Mail naar redactie@bloovi.be en we nemen het op in ons Sectornieuws.