We trokken voor deze editie van de Monday Morning Movies naar Brugge, de thuishaven van Tradetracker Belgium. David Warszawski leek ons de geschikte man om ons meer over “affiliate marketing” te vertellen.

Wat is affiliate marketing nu precies?

Affiliate marketing is vooreerst een vorm van “performance based advertising”. Het is een vorm van online adverteren dus.

Heel specifiek hierbij is het feit dat de adverteerder een commissie betaalt op basis van een conversie en dus niet op basis van een verschijning van de advertentie.

Deze vorm van adverteren is steeds een spel tussen 3 partijen:

  • De adverteerder of “merchant”: die heeft een aanbod (uit een webshop) en kent een commissie toe per transactie.
  • De publisher of “affiliate”: die partij wenst het aanbod op te nemen op de eigen website en per verkoop een commissie op te strijken.
  • Het affiliate netwerk (bvb Tradetracker): die partij is de intermediair tussen adverteerder en publisher. Ze zorgt ervoor dat vraag, aanbod en commissie goed op elkaar zijn afgestemd en stelt een backoffice ter beschikking voor de adverteerder.

In welke vorm kan men adverteren?

Vroeger beperkte affiliate marketing zich tot het plaatsen van banners of tekstlinks op andere sites.

Vandaag kan het gaan om een tekstlink, een banner, een product feed uit een webshop, een stukje content, sociale kanalen, video, …

Wat het beste scoort volgens het product, de markt, seizoen en doelpubliek kan aan bod komen om in een affiliate programma te worden opgenomen. Bedrijven als Tradetracker zijn dan ook de perfecte gidsen  - ook binnen een internationaal kader – om dergelijke trajecten op maat te helpen uitwerken en advies te geven.

Link building als voordeel van affiliate marketing

Afhankelijk van de techniek die gebruikt wordt om de links uit een advertentiecampagne op te bouwen, kan affiliate marketing interessant zijn in het kader van Search Engine Optimalisatie (SEO).

Als het netwerk gebruik maakt van direct linking (zoals bij Tradetracker), dan zijn de links op de advertenties waardevolle binnenkomende links die Google weet te appreciëren. Uw eigen webshop zal er dus wel bij varen.

Bepaalde netwerken laten de links echter eerst op het netwerk toekomen om ze daarna door te verwijzen naar de webshop in kwestie. Dit vaak voor eigen meet-doeleinden. Een dergelijke “omleiding” doet elk eventueel link building voordeel teniet, wat een gemiste kans is, lijkt ons.