Eén ding weten we al langer dan vandaag: Google zit niet stil. Ze testen en sturen de zoekresultatenpagina’s constant bij om een betere ervaring bij de gebruiker te creëren. Uiteraard zit hier een weldoordachte strategie achter: hoe beter de gebruikerservaring, hoe meer mensen er Google zullen gebruiken. Meer mensen trekt meer adverteerders aan en dat betekent op zijn beurt dat er meer gespendeerd zal worden aan Google AdWords. Logisch, toch?

Onderzoek

Dr. Peter J. Meyers, Marketing Scientist bij MOZ (het vroegere SEOmoz), heeft een groot deel van deze testen in kaart gebracht om aan de hand daarvan een aantal voorspellingen te doen. Hij bekijkt in zijn artikel de volledige zoekresultatenpagina van Google en hoe deze er naar verwachting in 2014 zou kunnen uitzien. Wat mij vooral interesseert, zijn de mogelijke aanpassingen aan de look & feel van de Google AdWords-advertenties. Hieronder een overzicht:

Gele advertentielabels

Het ziet er naar uit dat de gele advertentielabels momenteel zeer vaak getest worden. Zo zie ik momenteel voor praktisch alle zoekopdrachten in alle browsers de labels in plaats van de zalmroze achtergrond die de AdWords-advertenties daarvoor hadden. De gekleurde achtergrond is dus volledig weg en zo is het verschil tussen organisch en betaald zoekresultaat iets minder duidelijk.

Advertenties onderaan

In vele gevallen staan er onderaan al zoekresultaten, al gebeurt dit volgens mij enkel wanneer er niet voldoende advertenties zijn om de verschillende posities in te vullen. Het aantal advertenties en de kwaliteitsscore hebben hierop dus impact, maar dat is een ander verhaal. Wanneer zowel de topresultaten als de advertentieposities rechts allemaal zijn ingevuld, staan er onderaan geen advertenties. Dit zou dus wel eens kunnen veranderen in de toekomst.

Advertenties tussen de organische zoekresultaten

Google zou mogelijk ook aan het testen zijn om advertenties tussen de organische zoekresultaten te zetten, dan wel met het gele advertentielabel dat hierboven reeds vermeld wordt. Het spreekt voor zich dat ook dit het onderscheid tussen een advertentie en een organisch zoekresultaat minder duidelijk maakt.

Banner Ads

Marissa Mayer zei in 2005 het volgende: “There will be no banner ads on the Google homepage or web search results pages. There will not be crazy, flashy, graphical doodads flying and popping up all over the Google site. Ever.”

Kijk maar eens wat er mogelijk zit aan te komen voor branded zoekopdrachten (zoekopdrachten gerelateerd aan een bepaalde merknaam):

Nu Mayer aan de slag is bij Yahoo, kunnen ze dus wel van de vooropgestelde koers afwijken, zo blijkt…

Dit zijn natuurlijk allemaal voorspellingen en zo zijn er nog veel meer. Het is dus niet zo dat deze zaken er allemaal zitten aan te komen. De algemene trend die we wel opmerken is dat er steeds meer en meer advertentieruimte de zoekresultatenpagina gaat innemen, ten koste van de organische resultaten.

Naast de grote banner op de zoekresultatenpagina ziet het er dus vooral naar uit dat Google de huidige advertenties zal trachten in te kleden zodat ze niet meer op advertenties lijken. Of zit er volgens jou iets anders achter? Laat het gerust weten in de comments!