Bij de aankoop van een hoofdtelefoon, geluidsinstallatie of autoradio speelt geluidskwaliteit vaak een grote rol. Pioneer wil jonge mensen op een speelse manier bewust maken van puur muzikaal luistergenot en  ontwikkelde daarom, samen met communicatieagentschap These Days, een Facebookapplicatie genaamd soundcheckr.

Naast design en gebruiksvriendelijkheid, is geluidskwaliteit vaak bepalend in de aankoop van een hoofdtelefoon, autoradio of stereo. Althans bij volwassenen. Jonge mensen echter,  die vaak  gepassioneerd met muziek bezig zijn, luisteren spijtig genoeg vaak  op een minder kwalitatieve manier naar muziek. Vaak primeren voor hen het design en prijsaspect. Om jongeren bewust te maken van het verschil in geluidskwaliteit, besloten Pioneer en These Days om een Facebook game te ontwikkelen die jongeren de ultieme geluidstest biedt.

Op de Facebook pagina van Pioneer kan je deelnemen aan de Soundcheckr, een digitale hoortest waarbij de speler telkens twee muziek fragmenten te horen krijgt. Het is dan aan hem of haar om te bepalen welke versie van het nummer het beste klinkt.

Als je het fragement met de beste geluidskwaliteit eruit pikt, klim je een Gigahertz op de Pioneer geluidsladder. Doorloop je alle 15 levels succesvol, dan mag je jezelf  kronen tot 'Sound Grandmaster'. Test het zelf op http://bit.ly/SoundCheckr

Op slechts enkele weken tijd werd het spel alvast meer dan 4.570 keer gespeeld. Een mooi resultaat als je weet dat dit gerealiseerd werd zonder enige media-ondersteuning tot dusver.