McGrid: ‘tegen de (digitale) stroom in’
In tijden van smartphones, tablets, cloudcomputing en ander digitaal geweld brengt de Boechoutse ontwerper Guy Salens momenteel een in eigen beheer ontwikkelde papieren notaboek op de markt. Een gedurfde zet met als resultaat McGrid: een papieren design notaboek. Met dit duurzaam schrijf- en schetsboek roeit Salens tegen de digitale stroom in. En dat bovendien in een periode waarin de grafische industrie het net zo moeilijk heeft. Goed gek? Of toch niet? Want met McGrid verzoent Salens het beste van twee werelden: de gedrukte en de online (verkoops)media.
Problemen in Grafische Sector
Guy Salens leidt al ruim 20 jaar het ontwerpbureau Salens Communicatie in Vremde/Boechout en is gespecialiseerd in grafische vormgeving en corporate identity. Hij legt uit: “Ik moet toegeven: als we naar de grafische sector kijken, kunnen we niet ontkennen dat er geen problemen zijn. Vooral de drukkerijsector kent veel overnames en zelfs faillissementen. De hele grafische industrie beleeft trouwens moeilijke tijden. Daar speelt het internet uiteraard een belangrijke rol in. Die heeft op korte tijd voor een omwenteling in onze communicatie en verkoopsstrategie gezorgd.”
"Toch blijven we schrijven”
Reeds een jaar geleden besliste Guy daarom om met zijn ontwerpbureau een online verkoopskanaal uit te bouwen. “Het product dat we wilden gaan verkopen, moest het beste van twee werelden samenbrengen: het duurzame vanuit de traditionele print mét daarbij een integratie van digitale interactiviteit. Ondanks het gebruik van allerlei digitale toestellen, zoals computers, laptops, smartphones en tablets, merken we immers dat mensen - professioneel en in hun vrije tijd - nog altijd een notaboek appreciëren om te schrijven, kribbelen en te tekenen. In hoeveel keukens ligt er trouwens geen geschreven receptenboek? Of wie houdt er geen geschreven reisboek op na?”
Het resultaat: McGrid
Het uiteindelijke resultaat van al dat creatieve en commerciële denkwerk ligt vandaag op tafel: McGrid, een duurzame reeks schrijf- en schetsboeken. Guy Salens vertelt verder: “In een eerste fase lanceren we momenteel de McGrid Corporate. Met dit boek bieden we bedrijven een praktisch en ecologisch relatiegeschenk aan. Ze kunnen reeds vanaf 50 exemplaren een McGrid Corporate laten samenstellen. Het boek wordt voor elke klant op maat ontwikkeld met de eigen huiskleuren. Hij/zij kan ook een eigen ‘grid’ kiezen: zoals lijntjes, pixels, ruitjes of blanco natuurlijk. Bovendien wordt in het boek, afhankelijk van de module, een aantal pagina’s opgenomen met informatie over het bedrijf. Deze worden in samenspraak met de klant vormgegeven door onze studio. Elke McGrid kan ook voorzien worden van een zogenaamd grid of patroon. We hebben een aantal standaard patronen, maar klanten mogen ook specifieke eisen stellen. Zo hebben we al de vraag gekregen om afbeeldingen van smarthphones te voorzien of zelfs tekstuele templates voor specifieke toepassingen. Dat is allemaal mogelijk, want elk notaboek wordt op maat ontworpen.”
McGrid Retail en Individual
In een volgende fase, wellicht najaar 2013, wil Salens een McGrid Retail en McGrid Individual lanceren. McGrid Retail wordt een collectie met vaste kleuren en zal worden aangeboden via een aantal vaste en online winkelpunten. “We denken daarbij aan designshops, museumshops, winkels voor grafische benodigdheden, enzovoort”, aldus Salens. “Een McGrid Individual daarentegen zal je online kunnen samenstellen via de McGrid-webshop. Deze zal je al vanaf één exemplaar kunnen bestellen. Je kiest je coverkleur, eventueel een grid en je notaboek zit wat later in je brievenbus.”
Lancering op PromGifts 2013
Als productiepartner voor McGrid koos Salens voor drukkerij DeBie uit Duffel. “Samen met Stockmans Kalenders vormen zij de ideale tandem voor de productie van onze McGrid's. Ik ben naar hen toegestapt met enkele schetsen en ideetjes en na een jaar is het product gerealiseerd, staat de communicatie op punt en is de website online. We lanceren McGrid op PromGifts 2013 in Tours & Taxis Brussel. Ik kan je nu al verklappen dat een bekend coachingbedrijf reeds boeken heeft besteld,” aldus een enthousiaste Guy Salens. “De laatste jaren heeft DeBie trouwens enorm geïnvesteerd in duurzaam ondernemen. Niet alleen door het bedrijf groener te maken met investeringen in nieuwe en schonere technologie, maar ook door een verantwoorde en maatschappelijk geëngageerde houding tegenover werknemers en klanten. Ook dat is belangrijk in het McGrid-verhaal!”