Meer dan 40 ondernemers uit de meubelsector werden door Patricia Vandelanotte van Soft Naert verwelkomd. Het thema van de avond werd uit de doeken gedaan het internet is een belangrijk instrument geworden in het zaken doen. Hoe een meubelzaak daar best mee omgaat werd door de volgende sprekers toegelicht.
Kurt Ostyn
Kurt Ostyn, marketingadviseur, sprak over de toekomst van winkels. De relatie tussen fabrikant, kleinhandel en consument is veranderd door het internet. De consument communiceert rechtstreeks met de fabrikant en is beter geïnformeerd. Dit stelt de kleinhandelaar voor vele uitdagingen, maar ook voor vele kansen. De sleutel tot succes ligt in een doordacht gebruik van een website of webwinkel om de totaalbeleving voor de klant te verbeteren.
succesvol internetproject
Philip Vanassche, zaakvoerder van Tales, lichtte concreet toe hoe de meubelhandelaar de juiste stappen zet om tot een succesvol internetproject te komen. Niet zomaar op de kar springen, maar eerst even stilstaan bij de eigen zaak : wat zijn mijn doelstellingen, wie is mijn doelgroep,...? Daarna werden de belangrijke kenmerken van een goede webwinkel uitgelegd aan de hand van voorbeelden uit de praktijk. Een volgende element is de promotie van de website of webwinkel. De verschillende kanalen die daarvoor ter beschikking staan werden besproken. Afgesloten werd met belang van integratie tussen de webwinkel en het bedrijfsbeheersysteem (back-office, erp-pakket).
eMeubel
Charlotte Vansteenkiste van Soft Naert nam de draad over en legde uit hoe eMeubel een meubelzaak ondersteunt om op een handige manier een website of webwinkel te bouwen en te onderhouden. Alle informatie op de website wordt gestuurd vanuit eMeubel. Artikelen worden ondergebracht in segmenten, productlijnen, modellen, collecties. Aan een artikel kunnen verschillende kenmerken worden toegekend zoals stijl, uitvoering, type,... Op de webwinkel verschijnen deze kenmerken als een zoekfilter. De klant die zowel de webwinkel gebruikt als ter plaatse in de winkel komt, wordt opgevolgd via een handige crm-module.
Live demo
Omdat daden altijd meer zeggen dan woorden gaven Charlotte en Philip nog een live demo. Het belang van integratie tussen het bedrijfsbeheersysteem en de webwinkel werd live gedemonstreerd. Een bestelling met betaling in de webwinkel werd onmiddellijk geboekt in eMeubel waarbij de beschikbare voorraad ook op de website werd aangepast. Soft Naert en Tales bouwden samen een integratie tussen eMeubel en een webwinkel. Deze totaaloplossing werd door de aanwezige meubelhandelaars gesmaakt. Zoals ook een drankje en een hapje achteraf.