Als actief lid, heeft u op het afgelopen Internationaal Marketing Congres wellicht vernomen dat Marc Van de perre zijn functie als voorzitter wenste stop te zetten. Als voorzitter wordt hij per 1 februari opgevolgd door Thierry Cattoir. Ze danken Marc voor al zijn inzet en wensen Thierry uiteraard veel succes met deze uitdaging !
Master Marketeer
Thierry Cattoir werd in 2008 door STIMA (toen Stichting Marketing) gehuldigd als Master Marketeer voor zijn pionierswerk als Branding Architect. De nieuwe voorzitter is oprichter en Managing Director van Remarkable Europe, een adviesbureau in merkenstrategie en –creatie.
Nieuwe functie
Over zijn nieuwe functie, zegt Cattoir: Op vraag van de marketinggemeenschap heb ik de functie van STIMA voorzitter aanvaard. Waarbij ik hoop de vele uitdagingen van de hedendaagse marketeer te kunnen ondersteunen in deze permanente crisistijden. Als STIMA willen we daarbij input verschaffen over maatschappelijke veranderingen: overheidsreglementeringen, ethische implicaties (sustainability, social responsabiliteit,...), de digitale golf enz. Opdat de marketeer in zijn pivotale functie binnen zijn bedrijf als micromaatschappij constant het product- en dienstenaanbod up-to-date houdt t.o.v. de vereisten van de mondige consument en de macromaaatschappij.
Over Thierry Cattoir
Stimulating marketing, daar gaan we samen voor! Thierry Cattoir is Licentiaat Economische Wetenschappen (U Gent) en Gespecialiseerd Licentiaat Marketing (Vlerick Management School). Hij behaalde ook een Master in Exportmanagement (EHSAL) en was laureaat bij het Fonds voor Jonge Ondernemers van de Koning Boudewijnstichting. Cattoir startte zijn carrière bij de Belgische Dienst voor Buitenlandse Handel (BDBH) (1985-1986). In de drie jaren die daarop volgden was hij aan de slag als Export Marketing Manager bij de Groep FrieslandCampina (toen Comelco) waar hij Yazoo lanceerde. Een passie voor de praktijk en de theorie van het merkenbouwen loopt als een rode draad door de carrière van Cattoir.
In 1989 richtte hij Remarkable op, een adviesbureau dat gespecialiseerd is in merkenstrategie en –creatie. Remarkable stond aan de wieg van de belangrijkste merkveranderingen in België (Acerta, Belfius, KBC, Unizo, Vitaya en vele anderen). Heel wat van die ervaring kwam in 2004 terecht in Het Kernmerk, een praktijkboek (Lannoo) waarin Cattoir de klassieke theorie over merken benadert vanuit de dagelijkse praktijk van de Branding Architect. ‘Een economisch moeilijk klimaat en steeds veeleisender klanten maken de marketingfunctie kritischer dan ooit. STIMA beantwoordt aan de grote nood die bestaat bij Belgische marketeers aan ontmoeting met vakgenoten en kennisdeling. Marc Van de Perre heeft de afgelopen jaren schitterend werk geleverd en ik zal met veel enthousiasme aan de verdere groei van STIMA timmeren.', zegt Thierry Cattoir.