Op donderdag 19 juni ging Angel.Me Summit door. De conferentie ging vooral over start ups, digitale strategie, VC funding & innovatie. Bloovi was erbij en deelt graag de belangrijkste inzichten van de dag.

Angel.Me is niet alleen de naam van dit summit maar ook de website van het volgende project van Bart Becks. Angel.Me is immers een crowdfunding platform, bedoelt om jonge starters te helpen om hun idee werkelijkheid te maken. Vandaag kan je jouw eigen auto als taxi aanbieden via Uber en je extra kamer als hotel verhuren op Airbnb. Met Angel.Me kan je nu ook investeerder zijn op een erg makkelijke manier.

Dries Buytaert

Dries Buytaert (founder van Drupal) mocht op Angel.Me Summit de spits afbijten. Dries is de meest succesvolle Belg in de digitale marketing sector en heeft dus heel wat interessants te vertellen:

Even om aan te tonen dat hij met zijn team toch echt wel succesvol zijn:

  • 1 op 50 websites in de wereld draait op de Drupal technologie
  • Drupal.org haalt maandelijks meer dan 2 miljoen bezoekers
  • De website van het Witte Huis draait op Drupal: whitehouse.gov

Dries Buytaert over startups en de groei: “Growing up is learning to overwin the growing pains”

4 Start up lessen volgens Dries:
 

1. Investeer tijd en geld in sales en marketing

Het draait hem voor een groot deel rond het verkopen van je idee, je visie, het verhaal kunnen verkopen aan werknemers, investeerders,...

2. Ga voor groot

Denk niet dat België jouw markt bij uitstek is. Als Belgische startup mik je best op de hele wereld als je afzetmarkt.

3. Vind een hoger doel

In het geval van Drupal is dit het brengen van meer democratie in online publishing. Dit openstellen voor iedereen en zo ervoor zorgen dat iedereen wie iets wil vertellen een platform heeft.

4. People are key

Dries spendeerde in de begindagen heel veel tijd in het vinden van de juiste mensen om zijn team te versterken. Nu is het nog steeds een wekelijkse job van hem om gesprekken te hebben met potentiële werknemers.

Drupal, fantastische technologie maar hoe verdien je hier nu geld mee?

Met het bedrijf Acquia biedt Dries extra diensten aan die betalend zijn. Wat doet Acquia dan precies? Bedrijven begeleiden op Drupal. Wanneer grote websites willen veranderen van CMS dan is dit een hele opdracht. Dan kan je er maar beter voor zorgen dat hier niets fout loopt.

Saskia van Uffelen (CEO Ericsson Belux)

Naast haar job als CEO is zij in haar vrije tijd de Belgische digital champion vertegenwoordiger. Wat houdt dit precies in? Iedere lidstaat van de EU heeft een digital champion die samen met Neelie Kroes instaat voor de verdere digitalisering van de Europese Unie.

Saskia had het in haar speech vooral over de cultuur die nu heerst in Europa en de tegenstrijdigheden in de maatschappij op het digitale vlak.

Net zoals een chirurg van nu niet meer zou kunnen werken in het operatiekwartier van 30 jaar geleden, is dat ook het geval voor klaslokalen, toch lijkt het daar of de tijd is blijven stilstaan. De leerkracht heeft in vergelijking met de chirurg wel nog steeds hetzelfde materiaal… Daar moet wat aan veranderen vertelde Saskia.

Marion Debruyne

Marion Debruyne, Professor aan de Vlerick Management School, wees het publiek op zaken die ons aangeleerd zijn, die eigenlijk goed zijn maar als we disruptief willen zijn dan moeten we deze toch vergeten.

“Heeft u al in een meeting gezeten waarin het punt kwam dat er besloten werd om iets niet te doen, omdat de beslissing zou vreten aan de marges van onze andere producten?" vroeg Marion aan het publiek.

Volgens haar werkt zo’n defensieve houding niet meer. Want als jouw bedrijf de zaken niet anders gaat aanpakken raakt het haar marges kwijt. Het is beter om als bedrijf dit intern aan te pakken en de concurrentie een stap voor te blijven door niet defensief te denken.

Daarom zegt Marion dat we hiermee moeten stoppen, onze huidige bekwaamheden moeten vergeten en nieuwe toevoegen om disruptief te zijn. Netflix is hier een sterk voorbeeld van, zij vonden zichzelf al meermaals opnieuw uit. Netflix ontwikkelde van een DVD’s verhuur-dienst tot een video streaming platform. Vandaag ontpopt Netflix zich als top content producent. 

Tot slot gaf Marion nog een tip mee voor de CEO’s: Dream your worst nightmare and then invest in it.

Dominick Moxon-Tritsch

De speech waar ikzelf het meest naar uitkeek was die van Uber. Uber stuurde immers hun Head of Public Policy Europe, Middle East & Africa, Dominick Moxon-Tritsch. De man toonde in zijn speech aan dat hij op een erg disruptive manier denkt en vertelde zijn verhaal met veel passie & gedrevenheid.

Het leek alsof de taxi-situatie in Parijs en Brussel hem echt kwaad maakte. Maar hij beseft ook goed dat alles wat disruptive is ingaat tegen de huidige regels die opgesteld zijn in het voordeel van wat er op dit moment is. “Uber is disruptive in een sector die al jaren bestaat en amper innovatie gekend heeft de laatste 20 jaar,” vertelde hij.

De grootste uitdaging voor Uber is het laten inzien van dat de komst van Uber een positieve impact heeft voor de consument, de stad, jouw veiligheid en chauffeurs. Een knappe statistiek van Uber is dat het sinds dat het actief is in Seattle daar het dronken rijden met 10% afgenomen is.