Een jaar geleden deed Jeff Bezos een opmerkelijke zet door The Washington Post te kopen. De Amazon-topman kocht dit verlieslatende bedrijf voor 250 miljoen dollar. Er werd met argus ogen gekeken naar hoe dit verhaal zou aflopen. 1 Jaar later maken we de balans van de veranderingen op: 

Groei in de VS

In de maand maart deed The Washington Post een poging om nationaal te gaan in de VS. Abonnees van meer dan 100 lokale kranten kunnen nu gratis online de volledige nieuwsberichten lezen op The Washington Post website.

Jeff Bezos AmazonBuitenlandse markten

The Washington Post heeft interesse in om uit te breiden naar het Verenigd Koninkrijk. Het wil zijn internationale publiek laten groeien en daarom heeft het enkele sales mensen aangenomen en opende het een kantoor in Londen.

Oplage

In september 2013 was er nog een oplage van 431.521 verkochte kranten, dit is gezakt tot 399.757 eind maart 2014. Dit is natuurlijk geen alleenstaand fenomeen.

Maar gelukkig voor The Washington Post scoorde het online veel beter. Het aantal unieke bezoekers per maand is met 43% gestegen sinds september 2013. Zo werden er 32,2 miljoen maandelijkse bezoekers genoteerd in juni.

In tijden van crisis de redactie uitbreiden?

Enkele grote talenten verlieten The Washington Post onlangs maar toch groeit de redactie van The Washington Post. Sinds mei werden er een 50-tal nieuwe medewerkers aangeworven. Dit voor verschillende nieuws sectoren, redactionele ondersteuning voor blogs, speciale edities, en de zondag magazine.

Deze aanwervingen wegen wel nog niet op tegen de 200 banen die gesneuveld zijn de afgelopen jaren maar het is een goed begin.

Reacties op artikels

Ook de interactie met de lezers zit goed bij The Washington Post. Zo doen ze hier dan extra ook veel inspanningen voor. The Post werkt momenteel bijvoorbeeld samen met Mozilla aan een online community commentaar systeem om dit nog te verbeteren.

Experimenten

Het feit dat Jeff Bezos de Washington Post kocht wil logischer wijs zeggen dat er vele experimenten volgen. The Post opende in maart een software-ontwikkelingslab in New York.

Met als doel de website te verbeteren en nieuwe advertentieproducten te ontwikkelen. The Washington Post Storyline is een van de eerste producten die deze software studio lanceerde, er zullen er ongetwijfeld nog meer volgen. 

Advertentie aanpak

Sinds de oprichting van het BrandConnect programma in maart 2013 is native advertising verantwoordelijk voor het grootste deel van de reclame inkomsten. Nieuw voor The Post was het inzetten van native advertising op mobiele devices.

Tijdens het afgelopen jaar heeft The Post al heel wat nieuwe advertentieformules in de markt gezet. De toekomst zal uitwijzen welke formules succes zullen kennen.

Eén van die nieuwe producten is Infinity, dit laat adverteerders toe één ad aan te bieden aan The Post. Dit kan dan perfect lopen op desktop, mobile en tablet zonder dat er aanpassingen nodig zijn aan het creatieve van de advertentie.

User experience

The Post kondigde vrij snel na de overname een redesign van de website aan. Maar het heeft hier nog heel wat werk voor de boeg. Een topprioriteit hierin is de artikel ervaring verbeteren. Artikel pagina’s mooier en overzichtelijker maken, de foto kwaliteit en de fotogalerij ervaring verbeteren.

Maar dit start natuurlijk ook bij het snel laden van de pagina’s wat tot nu toe nog steeds een groot probleem is. Het duurt gemiddeld 5 seconden om een pagina in te laden. De doelstelling hier is dit te verminderen tot 2-3 seconden.

Content Management

Natuurlijk staan kranten onder de tijdsdruk om iedere dag een nieuwe editie te printen. Dit is bij The Post niet anders, maar op digitaal vlak werken ze aan enkele producten die dieper en over een langere periode verhalen vertellen rond nieuws feiten. Daarom lanceerde The Post onlangs Storyline, dit laat hen toe om verhalen te brengen over een langere periode en onder verschillende content formats.

The Post kijkt ook verder vooruit met de grote uitdaging om de nieuwscontent aan te passen aan de belangen van hun lezers en hoe ze tot bij dat content stuk komen. Dit punt van gepersonaliseerde aanpak is natuurlijk voor veel uitgevers nog veraf.

Ik ben alvast benieuwd of we echt revolutionaire zaken van The Washington Post mogen verwachten in de komende jaren.