In 2014 hebben we in België ongeveer 4 miljard uitgegeven aan online aankopen. De online markt vertoont een sterke groei en dat brengt uitdagingen met zich mee. PayPal is voortdurend bezig met het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten die het betalingsverkeer voor consumenten en retailers gemakkelijker en veiliger maakt. Met het jaareinde in zicht blikt Joachim Goyvaerts, Head of PayPal België en Luxemburg, vooruit en doet een aantal voorspellingen voor 2015.

1. Het einde van het wachtwoord

2015 wordt het jaar van ‘het begin van het einde van het wachtwoord’. Tien jaar geleden moesten consumenten gemiddeld nog 5 gebruikersnaam- en wachtwoordcombinaties onthouden. Tegenwoordig zijn dat er 35, waardoor het systeem van wachtwoorden zo langzamerhand onhoudbaar wordt. Volgens PayPal is biometrie de alternatieve manier van identificatie.

Enkele grote internetbedrijven (waaronder Samsung, Google, PayPal, Lenovo, Visa en Mastercard) hebben zich verenigd in FIDO, een associatie die ernaar streeft om het wachtwoord te vervangen door biometrie. Dit is een herkenningssysteem aan de hand van je vingerafdruk, iris, stem, of aan de hand van analyse van de bloedvaten in je vinger. Samsung kwam begin dit jaar naar buiten met een vingerafdrukbetaling met PayPal op de Samsung Galaxy S5 en Tab S, het eerste voorbeeld van “FIDO-proof” technologie.

Uiteindelijk verwacht PayPal dat het wachtwoord binnen 10 jaar verleden tijd zal zijn.

2. Jaar van partnerships

De afgelopen jaren hebben we gezien dat bijna alle grote internetbedrijven zelf hebben geprobeerd om volledig nieuwe internetbetaalsystemen te lanceren. In de praktijk is gebleken dat dit zeer ingewikkeld is, vanwege de hoge veiligheidseisen, de complexiteit van grensoverschrijdende betalingen (en de per land verschillende wet- en regelgevingen), en omdat het moeilijk is om een kritische massa aan gebruikers op te bouwen.

PayPal voorziet dat veel van deze grote bedrijven in 2015 in toenemende mate zullen kiezen voor partnerships met bestaande spelers op de betaalmarkt. Zelf speelt PayPal hierop in door een set API’s aan te bieden waarmee partners op een eenvoudige manier modulaire betaalsystemen kunnen bouwen, zonder dat ze de risico’s en hoge ontwikkelingskosten van een compleet nieuw betaalsysteem dienen te dragen.

3. Doorbraak van grensoverschrijdende betalingen met e-commerce

Kopen bij buitenlandse webwinkels kent al jaren een sterke groei en dit zal in 2015 niet anders zijn. Retailers openen hun webwinkeldeuren naar de wereld en consumenten zoeken naar unieke of goedkopere producten over de landsgrenzen heen. PayPal faciliteert al jaren online internationaal betalingsverkeer en verwacht een sterke groei in 2015. Consumentenbescherming zal ook steeds belangrijker worden voor consumenten die in het buitenland kopen. PayPal kent aankoopbescherming voor die grensoverschrijdende betalingen: niet ontvangen? Geld terug van PayPal!

4. Sterke groei m-commerce

Voor professionals van technologiebedrijven is dit wellicht geen verrassing, maar voor veel consumenten zijn mobiele betalingen nog een nieuwe ontwikkeling waarvan zij langzaam maar zeker de voordelen inzien. Ook nieuwe technieken zoals OneTouch dragen bij aan de groei van m-commerce. PayPal’s voorspelling voor volgend jaar is dat m-commerce een derde van de totale e-commerce zal beslaan.

5. Bitcoin

Deze betaalvorm zal toegankelijker worden voor de gemiddelde gebruiker door de komst van een partij die Bitcoin makkelijk en intuïtief maakt. Waar Bitcoin nu nog voornamelijk een manier is om waarde uit te slaan en speculatieve, high risk investeringen te doen, zal in 2015 Bitcoin toegankelijker worden voor een grotere groep mensen.