Online wedstrijden zijn altijd heel leuk, maar toch blijven inschrijvingen of deelnames soms uit. Met deze tips zal je gegarandeerd een leuke en succesvolle online wedstrijd op poten zetten.

1. Denk na over wie je wilt bereiken en wat je eruit wilt halen

Op voorhand een doelgroep afbakenen helpt je beslissen wat een goede wedstrijdmechaniek zal zijn. Daarnaast is het ook belangrijk om te bepalen wat je juist wilt bereiken: leads genereren, nieuwe inschrijvingen op de nieuwsbrief verzamelen, de database verrijken, meer merkbekendheid creëren...

2. Maak deelname simpel

Zorg voor een lage deelnamedrempel, die je best met de te winnen prijs afstemt. De inspanning van de deelnemer moet in lijn liggen met de te winnen prijs. Vraag altijd een e-mailadres en eventueel een opt-in voor je nieuwsbrief om hen op regelmatige basis op de hoogte te kunnen houden van het verdere verloop van de wedstrijd.

3. Zorg dat er een relevantie is tussen de prijs en jouw merk

Geef bij voorkeur een prijs weg uit jouw productassortiment of uit de belevingswereld van jouw doelgroep. Denk na over het weggeven van meerdere kleine prijzen tegenover 1 hoofdprijs. Hoe meer prijzen, hoe meer winnaars en hoe meer kans op positieve merkbekendheid.

4. Exclusiviteit

Exclusiviteit van een wedstrijd kan je bereiken door deze enkel open te stellen voor jouw abonnees of leden maar ook door een fangate aan het begin van de wedstrijd in te bouwen. Let erop dat je fangate en achterliggende pagina’s visueel aantrekkelijk zijn. Dat is namelijk een goede manier om nieuwsgierigheid op te wekken. Een fangate kan je dan weer helpen om in de toekomst gemakkelijk interactie op te bouwen.

5.  Engagement

Probeer de deelnemer te overtuigen om een grotere inspanning te doen dan enkel het invullen van zijn/haar gegevens. Engagement kun je bereiken door het inbouwen van een ‘spelelement’ om op die manier de ervaring wat aangenamer te maken. Denk er ook aan om op verschillende momenten een social sharing mogelijkheid in te bouwen, eventueel gekoppeld aan een extra kans. Je zal zien dat de wedstrijd sneller viraal zal gaan wat op zijn beurt dan weer leidt tot meer deelnemers.

Enkele ideeën van spelelementen:

  • Extra kans door middel van ‘Invite a friend’
  • Likes verzamelen op een ingestuurde foto
  • ‘Kraak de code’
  • Originele schiftingsvragen

6. Design

Besteed genoeg tijd aan het design. Denk na over jouw huisstijl en het product dat je weggeeft.

7. Juridisch

Zorg ervoor dat jouw wedstrijd juridisch in orde is. Er bestaan heel duidelijke richtlijnen omtrent de juridische kant van een online wedstrijd. Zo zijn kansspelen in België zeer streng gereglementeerd. Enkel wie een licentie heeft gekregen van de Kansspelcommissie mag kansspelen organiseren. Inbreuken hierop worden zeer streng bestraft. Net als kansspelen zijn ook tombola's en loterijen streng aan banden gelegd. Opletten geblazen dus!

Daarnaast is een op maat gemaakt wedstrijdreglement een echte noodzaak. We zetten enkele must have wedstrijdelementen voor je op een rijtje:

  • Start en einddatum van de wedstrijd
  • Hoe kan er deelgenomen worden?
  • Hoe vaak kan je deelnemen: 1 maal per e-mailadres, 1 maal per dag, ...?
  • Schiftingsvraag
  • Hoe wordt een winnaar bepaald?
  • Wanneer wordt een winnaar bekend gemaakt en op welke manier?

8. Copywriting

Als je de essentie van de wedstrijd niet in een aantal regels tekst kan uitleggen, dan is het te gecompliceerd.

9. Promotie

Reserveer een budget voor promotie. Reken niet op gratis buzz, want er zijn al te veel social media campagnes. Denk ook eens na over een samenwerking met sponsors of partners.
Enkele tips om een wedstrijd te promoten:

  • Stuur een aankondigingsmail aan het begin van de wedstrijd naar huidige abonnees of klanten
  • Zorg voor bannering op jouw eigen website of bij partners en in de nieuwsbrieven, zoals bijvoorbeeld een animated gif van de te winnen prijs voor extra aandacht
  • Zorg voor een Facebook cover foto en post
  • Schakel ook andere sociale mediakanalen in zoals Twitter, Linkedin, Pinterest, ...
  • Pas de email signature aan binnen het bedrijf
  • Bij een wedstrijd over meerdere dagen kan je een daily e-mail opstellen: ‘Waag vandaag opnieuw je kans...’

10. Opvolging

De opvolging tijdens, maar ook na afloop van de wedstrijd mag je niet vergeten. Voorzie eventueel een wedstrijdpagina waar je elke dag de winnaar(s) (eventueel met foto) bekend maakt. Stuur na afloop een mail met een bedanking voor hun deelname en eventueel een korting bij volgende aankoop.