Microsoft toonde gisteren een pak innovatieve daadkracht toen het een resem aan nieuwe producten voorstelde. Microsoft lanceerde de opvolger van internet explorer: Spartan & de nieuwste versie van Windows: Windows 10. Dé verrassing was echter HoloLens: een VR-headset die je huis omtovert tot een digitale hub. De aankondigingen tonen het nieuwe gezicht van Microsoft, dat onder de nieuwe CEO Satya Nadella een flinke make-over kreeg. Microsoft lijkt in één klap wel het nieuwe Apple, terwijl het lijkt alsof Apple haar innovatiekracht kwijt is.

Apple: incrementele updates

Apple kwam in minder dan tien jaar met de ene innovatie na de andere opzetten. Met de iPod en iTunes zette het de muziekindustrie op zijn kop, met de iPhone en de App Store zorgde Apple handig voor een totaal nieuwe inkomstenbron én kwam het daarna op de proppen met de iPad. Daarna kwamen een pak van incrementele updates: kleinere iPads, grotere iPhones en smallere MacBooks - maar bleef échte innovatie grotendeels uit.

Met de Apple Watch heeft Apple nu een nieuwe markt aangeboord, maar écht enthousiast lijken de consumenten (nog) niet te zijn. Bovendien duiken steeds meer stemmen op die zich afvragen waar Apple’s innovatiedrift gebleven is. 

Het lijkt erop dat Apple met de Apple Watch laat inspeelt op de nieuwe wearable trends en hier geen innovatieve leidersrol heeft zoals voorheen vaak het geval was. Apple doet voorlopig een beetje denken aan Microsoft in de jaren 2000. En Microsoft, die deed gisteren denken aan het vroegere Apple.

Maar wat is er zo speciaal aan Microsoft’s innovatieve VR-bril HoloLens?

Microsoft HoloLens

Om te begrijpen wat HoloLens kan geeft het onderstaande filmpje een goed antwoord:

De HoloLens zou je productiever maken op het werk en thuis. Zo kan je samenwerken met je collega’s aan een bepaald project zonder in dezelfde ruimte te zijn. Bovendien heeft het ook een sterke entertainment functie. Zo kan je ermee gamen, Netflix of het nieuws bekijken. Kort samengevat: de HoloLens tovert je huis om tot een augmented reality speelveld. Een TV heb je niet per sé nodig.

Microsoft’s uitvinding is ook fundamenteel anders dan Facebook's Oculus Rift aangezien er geen mobiel apparaat of computer nodig is om de beelden te genereren. Bovendien lijkt de HoloLens ook volledig draadloos te zijn. Een prijskaartje over releasedate voor het toestel is nog niet bekend.

Of de HoloLens het zal halen én een grote doorbraak wordt is afwachten. Maar wat vooral opvalt is Microsoft’s innovatiedrift, die hadden we al een tijdje niet meer gezien. Er is in ieder geval opnieuw voer voor een nieuwe Microsoft vs. Apple battle :) 

Ben jij onder de indruk van Microsoft’s nieuwe producten? Laat het weten in de comments!