Bron foto: Shutterstock

Futuristen van Singularity University zijn het erover eens: binnen de tien jaar zullen grote revoluties plaatsvinden in de transportsector. Peter Diamandis onderscheidt vier grote doorbraken. Hier wat er volgens Diamandis zit aan te komen:

Peter Thiel, de oprichter van PayPal, zei in 2011: 

"We wanted flying cars, instead we got 140 characters…"

Toch is de toekomst van transport niet ver weg meer. Volgens Diamandis is de vliegende auto niet langer onrealistisch en komen er nog tal van andere vernieuwingen. In een recente blogpost beschrijft Diamandis de toekomst van:

  • Zelfrijdende, intelligente voertuigen
  • Tele-robotics 
  • Hyperloop
  • Point-to-Point Transport via de lucht

De ontwikkelingen in deze vier sectoren zullen ons leven drastisch veranderen. Hier wat er volgens Diamandis zit aan te komen: 

Zelfrijdende Voertuigen

Zelfrijdende auto's komen een pak sneller dan verwacht. Zo goed als elke autofabrikant werkt momenteel aan een eigen model. Mercedes stelde recent nog haar eerste prototype van de zelfrijdende auto voor

"Tegen 2035 zullen er meer dan 54 miljoen zelfrijdende auto's op onze wegen te vinden zijn. Dit zal een grote impact hebben op het aantal verkeersdoden en het milieu," zegt Diamandis. 

"Momenteel sterven 1,2 miljoen mensen per jaar op de weg. Alleen al omdat robots niet in slaap kunnen vallen, niet dronken kunnen zijn en ook niet kunnen sms'en vanachter het stuur, zullen er een pak minder doden vallen in het verkeer," voorspelt Diamandis.

Daarnaast zal er ook een impact zijn op milieu en de openbare ruimte. Zo zal de ecologische voetafdruk van wagens een pak lager worden en zal er een pak land vrijkomen dat voordien werd gebruikt als parkeergarages, opritten en wegen.

Daarnaast zal de mens ook meer energie-uitgaven besparen. Elk gezin geeft meer dan 25 procent van hun energiebehoeften uit aan transport.

Aangezien auto's zelfstandig rijden, zal het niet langer nodig worden om een eigen auto te bezitten. Je zou er simpelweg eentje kunnen oproepen als je dat nodig hebt. Hierdoor zullen gezinnen ook flink kunnen besparen op de uitgaven. 

Daarnaast zal je ook de passende wagen kunnen oproepen aan de hand van je huidige behoeften. Zo kan je een grotere auto oproepen als je wil reizen in comfort, een auto met een bed erin als je wil slapen. Of een auto met extra veel plaatsen als je als groep wil reizen. "Je kan het zo gek niet bedenken of het wordt mogelijk," zegt Diamandis. 

De rol van robots en virtuele projecties

In de Verenigde Staten gaat er een jaarlijks budget van 310 miljoen dollar naar het maken van business trips voor in totaal aantal trips van 490 miljoen. Waarom zou je je verplaatsen van punt a naar punt b als je ook virtueel aanwezig kan zijn?

Facebook, Google, Microsoft, Google, Sony, HTC en Suitable Technologies werken aan een robottechnologie die in staat is om het niet langer nodig te maken om steeds te reizen naar klanten of andere filialen van je bedrijf.

"De technologie die wordt gebruikt voor deze virtuele meetings zullen gesprekken interessanter maken dan voorheen," zegt Diamandis. "Je zal immers zeker kunnen weten of je gesprekspartner open staat voor je ideeën of net niet. De robot zou immers interpretaties kunnen maken aan de hand van de lichaamstaal van je gesprekspartner." 

"In de volgende 10 jaar wordt het mogelijk om conferenties, meetings, job interviews en keynotes te bekijken via telepresence en virtuele werelden," zegt Diamandis. 

Toekomstmuziek? Diamandis zelf gebruikt momenteel 15 robots om aanwezig te zijn tussen verschillende 4 verschillende bedrijven. Met enkele klikken kan hij een virtueel bezoek brengen aan XPRIZE in Los Angeles, de kantoren van Singularity University in Mountain View, praten met zijn collega's van Human Longevity in San Diego en de laatste ontwikkelingen bespreken van Planetary Resources in Seattle. "Elke locatie is slechts enkele muisklikken verwijderd," zegt Diamandis. 

Hyperloop

De sterke man achter Tesla, Space X en SolarCity: Elon Musk, heeft ook een manier uitgedacht om transport en reizen een pak efficiënter én sneller te makenHyperloop is een transportsysteem waarbij bemande capsules tegen hoge snelheid door een vacuüm getrokken tunnel razen. Aangezien de rails magnetisch zijn, is er geen frictie, wind en ook geen kans op botsingen. Het resultaat: je zou kunnen vertrekken in Beijing en twee uur later in New York staan. 

Hyperloop is niet langer een utopie, vandaag wordt hard gewerkt aan het design én wordt er gebouwd aan een eerste testcircuit. Diamandis zit in de raad van bestuur en gelooft rotsvast dat Hyperloop hét metronetwerk van de wereld zal kunnen worden. 

Je eigen vliegende auto

"De vliegende auto komt er sowieso aan," zegt Diamandis. "De enige discussie is onder welke vorm dat zal zijn. Dankzij technologische ontwikkelingen op het vlak van efficiënte batterijen, autonome navigatiemogelijkheden en nieuwe high-tech materialen die tegelijk licht én sterk zijn, is de vliegende auto niet langer een fantasie." 

Met de ondersteuning van XPRIZE wordt gewerkt aan hét concept voor de vliegende auto. Er zouden al tal van verschillende designs bestaan.

"Het wordt mogelijk om een vliegende auto op te roepen en te zeggen: breng me naar Los Angeles. De wagen doet de rest," voorspelt Diamandis. 

Google zou in het grootste geheim werken aan een soortgelijke wagen. Google zou daarvoor geld stoppen in het bedrijf Zee Aero. "De vliegende auto van de toekomst wordt een mix tussen een jet pack en je eigen autonome helicopter die je kan oproepen wanneer je hem nodig hebt." 

Met landen waar de wegen in zeer slechte staat zijn zoals Afrika, zou zo'n soort vervoer erg efficient zijn. Ook voor erg dichtbevolkte steden zouden deze toestellen de oplossing kunnen zijn om je efficiënt en snel van punt a naar punt b te brengen. 

Diamandis voorspelt dat deze technologiën hun doorbraak zullen kennen in de komende tien jaar... 

Over Peter Diamandis

Peter Diamandis is de man achter de XPRIZE Foundation, een organisatie die grote ideëen over de toekomst van ruimtevaart, mobiele medische hulp en het opruimen van olierampen financieel steunt. Hij staat aan het hoofd van Singularity University die executives en afgestudeerden het geheim leert van exponentieel groeiende organisaties. Meer info.