In juli 2015 kwam comScore met het langverwachte nieuws dat het mobiele internetverkeer (in de VS) groter is geworden dan dat via desktops. Het mobiele internetverkeer steeg maar liefst 400% in de afgelopen vier jaar op smartphones, het webgebruik via tablets steeg in dezelfde periode met 1.721%. Het verdien model van desktop first content sites staat dus onder druk. Tijd dus voor nieuwe advertentiemogelijkheden, moeten ze bij Google gedacht hebben. Het antwoord: Page Level Ads.

Nood aan nieuwe advertenties gericht op mobiele bezoekers

Dankzij de stijging van het aantal mobiele internet gebruikers zorgden ‘gewone’ 250x300-banners beduidend minder advertentie inkomsten op van mobiele bezoekers. Met de komst van Responsive ads (advertenties die zich automatisch aanpassen aan uw scherm resolutie) heeft Google Adsense deels beantwoord aan deze marktverandering, maar de Page Level Ads mogen toch wel baanbrekend genoemd worden.

Wat houdt deze nieuwe toepassing in en.. nog belangrijker: hoe implementeer je deze!? Lees snel verder en ontdek hoe je jouw rendement op mobiele websitebezoekers kan verhogen.

Wat houden deze Page Level Ads in?

Page Level Ads is een nieuwe feature van Google Adsense met anchor/overlay advertenties en de zogenaamde vignettes. Ze zijn speciaal ontworpen voor de mobielvriendelijke websites en worden ook alleen getoond op de mobiele versies van uw website of blog.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anchor/overlay Ads

De overlay advertenties worden – zoals in bovenstaande afbeelding is te zien – zichtbaar aan de onderkant van je mobiele apparaat. Deze kunnen eenvoudig worden weggehaald door op de button met de drie streepjes te klikken.

Vignette Ads

Vele apps maakten al gebruik van de soortgelijke overlays, maar de vignette ads is naar mijn mening toch een toffe feature! Deze advertenties worden op het volledige scherm weergegeven tijdens het laden van een nieuwe pagina als er op een interne link geklikt wordt.

Het unieke aan deze functie, is dat de volgende pagina al wordt geladen tijdens de advertentieweergave. Deze is dus direct beschikbaar wanneer de gebruiker de advertentie sluit.

De advertenties vormen een aanvulling op de bestaande advertenties op uw pagina’s, waardoor u geen rekening hoeft te houden met het advertentielimiet per pagina. Google heeft aangegeven dat er in de toekomst meer type advertenties zullen volgen. Wanneer is nog niet bekend.

Zo implementeer je Page level Ads:

Als u al gebruik maakt van Adsense, zijn er slechts twee handelingen die u moet verrichten voordat uw Page Level Ads zichtbaar zijn:

  • Terwijl u ingelogd bent, ga naar het tabblad ‘Mijn advertenties’. In de zijbalk vindt u ‘advertenties op paginaniveau’ onder de optie ‘inhoud’. Hier kunt u aangeven welke type advertentieweergaven u wilt toevoegen aan uw website.
  • Klik vervolgens op ‘code ophalen’. Deze code moet geïmplementeerd worden in de ‘head’-tag van elke pagina waarop u de advertenties wil weergeven.

Vervolgens kunt u testen of de advertenties juist geïmplementeerd zijn op uw pagina’s. bezoek hiervoor de webpagina en voeg ‘#googleads’ toe aan het einde van de url, bijvoorbeeld:

http://www.bloovi.be/nieuws/detail/een-eerste-blik-op-de-nieuwe-page-level-ads-van-google#googleads

Aangezien het om een gloednieuwe feature gaat van Google Adsense, zijn er nog weinig resultaten beschikbaar over de kracht van deze nieuwe advertenties. Mocht u zelf gebruik willen maken van de Page Level Ads, laat het ons weten als je problemen ondervindt of geef jouw mening over de resultaten!