foto: motortrend.com

Tijdens de lanceringsavond van de Tesla Model 3 waren de verwachtingen hooggespannen. De goedkopere elektrische auto was eindelijk een feit. Toen de drie prototypes het podium opreden, ging er een zucht van verbazing en enthousiasme door het publiek. Maar de échte verrassing moest nog komen: er werden meer dan 115.000 orders geplaatst op de dag van de lancering. Een absoluut record. Wordt de Model 3 een revolutie voor de auto-industrie? Wij denken van wel. Deze 5 feiten bewijzen dat: 

1. Mythische kaap van 400.000 bestellingen overschreden

In de weken na de lancering bleef het aantal bestellingen stijgen. Zo maakte Tesla CEO Elon Musk bekend dat het aantal reservaties de kaap van 400.000 had doorbroken. Een ongelooflijk aantal. Het aantal bestellingen ligt momenteel 4x hoger dan het aantal auto's dat Tesla in de laatste 8 jaar geproduceerde. 

2. Populariteit evenaart die van de iPhone

De onthulling van de Model 3 is uniek. Zo was er nooit een populairdere wagen. De enige wagen die in de buurt komt, is de Citroen DS uit 1955, in 10 dagen werd deze 80.000 besteld op de Auto Show in Parijs. Net zoals de Model 3, stond de Citroen DS toen een pak verder dan de concurrentie. 

Het enthousiasme van de Model 3 evenaart die van Apple's eerste iPhone. We moeten dus geen tekening maken bij de populariteit en de hype rond de wagen. 

3. Verhouding tussen bereik & prijs is een pak beter dan de concurrentie

Bloomberg vergeleek de kostprijs van elektrische wagens met de maximale afstand die ze kunnen rijden met één volledig opgeladen accu. Wat blijkt? De coëfficient tussen beiden steekt met kop en schouders boven de concurrentie.

Het bereik van 346 kilometer en een prijs van 35.000 euro maakt de Model 3 onklopbaar in zijn prijsklasse. Geen enkele elektrische wagen doet beter. Dit feit onderstreept dat de Tesla Model 3 écht de elektrische wagen voor de massa kan worden. 

4. Enorm efficiënt én toch snel

Voor autoliefhebbers enorm belangrijk: performance. De Model 3 accelereert van 0 - 100 km/uur in minder dan 6 seconden. Daarnaast blijkt de wagen ook enorm efficiënt te gaan worden. Vooral dankzij de aerodynamische krachttoeren heeft Tesla dat kunnen klaarspelen. Daardoor kan de Model 3 een aanzienlijk groter bereik behalen dan wagens met een soortgelijke batterijcapaciteit. 

5. Tesla kan straks goedkoper batterijen produceren dan de concurrentie 

De batterij maakt een belangrijk deel uit van het kostenplaatje van elektrische wagens. De kost van een batterij kan immers oplopen tot één derde van de wagen. Daarom is het niet vreemd dat Tesla haar eigen batterij fabriek aan het bouwen is waardoor het de kostprijs van batterijen flink kan drukken.

Daardoor kan het batterijen fabriceren die qua kost sterk onder de marktprijs liggen. Waardoor Tesla de kans krijgt om een mooie winstmarge te pakken en dus (eindelijk) winstgevend kan worden. 

Vanaf 2022 wordt het voor auto-fabrikanten mogelijk om elektrische wagens te bouwen aan dezelfde prijs als wagens met een verbrandingsmotor. Bloomberg stelt dat de verkoop vanaf dan razendsnel zal stijgen. 

Denk jij dat Tesla het zal klaarspelen om een revolutie te ontketenen in de auto-industrie? Laat het ons weten in de comments!