Het designboek Trademarks & Symbols of the World: The Alphabet in Design werd in 1989 op de markt gebracht en werd geschreven door Yasaburo Kuwayama. Per letter uit het alfabet staan tientallen logo-ontwerpen uit geschiedenis van de reclame opgesomd. In het totaal worden in het boek 1500 letterlogo’s opgesomd. Wat blijkt? De logo’s van Airbnb, Beats en Medium blijken allemaal uit dit boek te komen.

Logo’s van Airbnb, Beats, Flipboard & Medium lijken recht uit het boek te komen

De hele hetze rond de logo’s kwam aan het licht door een Tweet van Spencer Chen, die als vice-president werkt bij het Chinese e-commerce bedrijf Alibaba. Toen hij door het boek bladerde kwam hij een resem aan bekende logo’s tegen. Flagranter nog, de logo’s van Airbnb, Beats, Flipboard en Medium lijken nagenoeg een-op-een gekopieerd te zijn uit het boek.

Plagiaat of toeval?

Spencer benadrukt echter dat hij niet denkt dat het om plagiaat gaat, maar wel om een toevallige overeenkomst. Zo zijn er natuurlijk geen oneindige hoeveelheid mogelijkheden om letters op een originele manier weer te geven. Daarnaast kan het ook best zijn, dat de merken in kwestie de rechten van de logo’s hebben gekocht, maar daar nooit mee naar buiten zijn getreden.

Wat er ook van is, het is opvallend dat de logo’s van gloednieuwe bedrijven allemaal staan opgesomd in hetzelfde boek dat uitgegeven werd in 1989. Wat denk jij van de kwestie? Hier kan je een online versie van het boek raadplegen.

bron: vice