Bron foto: Genheration 

Eén miljard euro. Zoveel geld heeft Uber ervoor over om eindelijk voet aan wal te krijgen in China. De lokale concurrent, Didi Kuaidi, heeft dan weer 4 miljard veil om zijn Silicon Valley-tegenhanger buiten te houden. De Chinese taximarkt lijkt dus veel geld waard. Niet verwonderlijk, want wie de Chinese taxigebruiker kan verleiden, heeft de touwtjes in handen.

In het Westen mag Uber dan wel de onbetwiste marktleider zijn, in China maakt de Westerse gigant amper naam. Didi Kuaidi heet de geduchte concurrent van Uber en noemt zichzelf in se een autodeelgroep. De organisatie is top. Het bedrijf is de op een na hoogst geprijsde Chinese starter, en heeft meer dan 5.000 werknemers en zijn groter dan Uber.

Didi Kuaidi app

Bron foto: Didi Kuaidi

Groter dan de Westerse markt

De strijd tussen de twee is pittig, maar de inzet is dan ook niet min. De autodeelmarkt in China groeit enorm hard en daardoor is de vraag naar vervoer groter dan het aanbod. Je vindt in China gemakkelijker een roze eenhoorn dan een werkloze taxichauffeur. Dat komt omdat je er niet zomaar een auto kan kopen. De overheid deelt maar met mondjesmaat nummerplaten uit. Bovendien kan het openbaar vervoer de groei niet volgen. Kortom, in de vervoersmarkt vloeit het geld rijkelijk.

Omdat er dus zoveel centen te verdienen vallen, is de markt verschrikkelijk concurrentieel. De verschillende autodeelplatformen vechten hard om hun plaatsje te veroveren. Zelfs Didi Kuaidi is een fusie van twee Chinese aanbieders. Om de concurrentie het hoofd te bieden, besloten Didi Dache en Kuaidi Dache om samen verder te gaan als Didi Kuaidi. Niet toevallig op het moment dat Uber de Chinese markt wou betreden. Het heeft Didi alvast geen windeieren gelegd, want ze heeft zowat 87 procent van de autodeelmarkt in handen.

Anti-Uber coalitie

Dat marktaandeel komt overeen met 1,43 miljard ritten in 2015. Bijna anderhalf keer zoveel als Uber op zes jaar tijd. Uber kan deze markt dus niet zomaar aan zich voorbij laten gaan. Daarom neemt de CEO van Uber, Travis Kalanick, zélf de touwtjes in handen bij Uber China. Het kan niet zijn dat Uber overal de onbetwiste nummer één is, behalve in de grootste vervoersmarkt ter wereld. Maar kan zoiets wel lukken met een Westerse mindset? Net zoals Alibaba zijn Westerse tegenhangers de markt uitbonjourde, zal Didi dat misschien ook met Uber doen. Alibaba, Didi en al de anderen hebben één groot voordeel tegenover hun Silicon Valley-genoten: ze snappen de lokale markt


Bovendien is Didi Kuaidi ook nieuwsgierig naar buitenlandse markten. Omdat ze weet dat kennis van lokale markten goud waard is, kiest ze resoluut voor partnerships. Op die manier leert het bedrijf de buitenlandse markt van binnen en van buiten kennen. Zo werken ze in de VS samen met Lyft, in India met Ola en in Zuidoost-Azië met Grab. Eén voor één tegenhangers van Uber. Geen wonder dat ze samen de ‘anti-Uber coalitie’ genoemd worden, met als doel het Amerikaanse Uber in de weg staan. Toch heeft Didi niet meteen plannen om ook het buitenland massaal te veroveren. Waarom zou het, als het bedrijf al sterk staat in ’s werelds grootste pendelmarkt?

Didi Kuaidi bus

Bron foto: Tech in Asia

Innovatiever dan Uber

Didi experimenteert ook met verschillende andere services, zoals eigen bussen, chauffeurs en pendelaars met elkaar matchen en testritten met auto’s van particulieren organiseren. Daarmee is ze dus een pak innovatiever bezig dan concurrent Uber. Toch is Uber vandaag nog altijd drie keer zoveel waard, namelijk zo’n 60 miljard euro. Daartegenover is zo’n leiderspositie niet vaststaand. Ebay was ooit ook meer waard dan Alibaba, die nu de grootste e-commercespeler is. Misschien moet Uber wel voor meer vrezen dan gezichtsverlies in de Chinese markt alleen.

Denk jij dat Uber tijd en geld moet stoppen in het veroveren van de Chinese markt? Of zouden ze beter hun leiderspositie in het Westen nog versterken? 

Bron: De Standaard