De 'vind ik leuk'-knop of like-knop (klinkt écht wel beter), is al jaren een van de kenmerkende symbolen van Facebook. Het simplistische witte duimpje in blauwe hemdsknopen is voor velen zelfs herkenbaarder dan het logo van de sociaalnetwerksite zélf.

Maar het bekende Facebook-symbool werd lang niet door iedereen altijd even goed gesmaakt. Al kort na de introductie van het duimpje in februari 2009, werd de reactieknop bekritiseerd als te beperkend. Emoties bleken niet voor iedereen herleid te kunnen worden naar een simpele duim omhoog.

Gepassioneerde proteststrijders over de hele wereld creëerden Facebookgroepen als 'Official dislike button request' en 'We want a dislike button', en verzamelden zo duizenden likes (oh ironie ;)).

Mark Zuckerberg kreeg de vraag naar een dislike-button jarenlang steevast op iedere openbare Q&A voorgelegd. De community van Facebookgebruikers reageerde dan ook erg opgewonden toen de oprichter van Facebook vorig jaar ein-de-lijk aankondigde dat er werd gewerkt aan een aanpassing van de like-knop die het gemakkelijker zou moeten maken om medeleven uit te drukken.

Uiteindelijk werd het geen dislike-button, maar werd het bekende duimpje begin dit jaar vervangen door Facebook Reactions, een uitklapvenstertje dat je naast de traditionele like ook de reacties 'liefde', 'haha', 'wow', 'droevig' en 'boos' laat kiezen.

Leuk dat er geluisterd werd naar de wil van het volk, of toch min of meer. Maar is dat de enige drijfveer? Wat speelde er eigenlijk mee in de keuze tot het introduceren van de nieuwe Reactions? Wij deden onze eigen analyse.

Verbeterde gebruikservaring

Hier moeten we niet te achterdochtig over doen. Laat me beginnen met de meest voor de hand liggende reden. Uiteraard zet Facebook ook in op het verbeteren van de ervaringen van zijn gebruikers. Iedereen heeft wel eens in de ongemakkelijke positie gezeten waarbij men niet zeker wist of het wel gepast is om die ene statusupdate te liken.

Stel je voor dat je een foto ziet verschijnen van een kennis die net een knullig ongeval heeft gehad en met de arm in een gipsverband ligt. Hoe zou een like door anderen geïnterpreteerd worden? Als een uitdrukking van steun of net als spot met de situatie? Misschien is het dan wel beter om niet te reageren? Reactions heeft het potentieel om snel, gemakkelijk en eenduidig te reageren.

Oplossing voor dalende interactie

Door middel van deze snelle en gemakkelijke reactiemogelijkheden probeert Facebook de reactiedrempel te verlagen. Er werd bewust gekozen om zes, en niet meer emoties in te voeren.

Gebruikers zouden overweldigd kunnen worden door een te groot aanbod aan keuzes voor emoties. En dat zou nogal contradictorisch kunnen leiden tot lagere intentie om te reageren: de 'keuzeparadox'. Less is in dit geval more. Het invoeren van Facebook Reactions is een van de strategieën om de dalende interactie op het platform tegen te gaan en het imago van Facebook bij investeerders gaaf te houden.

Relevantere news feed & Ads

Facebook bevestigde al dat het de nieuwe informatie die het via de Reactions krijgt ook zal gebruiken om je news feed relevanter te maken en de algoritmes verder te leren welk type content je precies leuk vindt. Dat moet uiteindelijk leiden naar een News Feed die gevuld is, een beetje vergelijkbaar met een krant, met een gevarieerde mix van leuke, trieste en grappige verhalen.

Door deze mix te optimaliseren op basis van een gepersonaliseerde analyse van likes en Reactions hoopt Facebook zijn gebruikers regelmatiger te zien terugkeren naar de website. Bovendien kan deze mix ook worden geoptimaliseerd voor de adverteerder. Er kan bijvoorbeeld voor gezorgd worden dat reclame nooit getoond wordt tussen twee berichten die woede opwekken, maar net in een stroom van berichten waarvan Facebook weet dat het de gebruiker blij maakt.

Ook zou er ingespeeld kunnen worden op de momenten waarin je gelukkiger bent. Indien Facebook merkt dat je al de hele dag positieve emoties post, kan het dat beschouwen als het ideale moment om je reclame te tonen.

Inzichten voor marketeers

Facebook Reactions geeft ook de individuele Facebook marketeers meer inzicht in hoe de commerciële berichten worden ervaren door hun consumenten. Zoals reeds aangegeven werd de like-button gebruikt om allerlei emoties uit te drukken, gaande van 'ik ben akkoord' tot 'gefeliciteerd' en 'sterkte'.

De update zorgt ervoor dat een marketeer nu mogelijk 6 keer nauwkeuriger de emoties van haar gebruikers zal kunnen inschatten. Wanneer een marketeer bijvoorbeeld merkt dat de teller voor 'woede' onder haar sponsored story hoger staat dan deze voor 'liefde', kan er worden overwogen om het reclamebericht aan te passen.

Events & engagement

De Reactions geven Facebook ook een extra instrument om in te spelen op events, zoals de 'dankbaar' bloem die op Moederdag werd ingevoerd. Het is een goedkope manier om het platform even op te laten leven. Door dit soort nieuwigheden slechts voor een korte periode beschikbaar te maken kan het netwerk rekenen op een piek in engagement.

Want geef toe, wat is er nu mooier dan zijn of haar moeder een virtueel bloemetje cadeau doen op Moederdag?