Live uitzenden op Facebook? Dat opent deuren. Maar je bereidt je beter goed voor. Ga aan de slag met deze tips.

Waar is mijn doelgroep? Hier is je doelgroep! Op Facebook duh, waar iedereen is. Maar wat vertel je hen? Een plat verkooppraatje in snoeiharde marketingtaal? Nee, je kiest vast voor contentmarketing. En met Facebook Live breng je je verhaal wel héél dicht bij je doelgroep.

Facebook what?

Facebook Live: daarmee maak je filmpjes die rechtstreeks op je bedrijfspagina verschijnen. Brr – een beetje eng, dat is waar, maar ideaal voor celebrity branding, evenementenmarketing, … en jóú. Want je hebt expertise om te delen. Of misschien laat je met Facebook Live gewoon graag zien wat voor een fantastisch bedrijf je hebt!

Met Facebook Live kan je erg creatief aan de slag. Dat bewijst bijvoorbeeld Studio Brussel. 

(A)live and kicking!

Onvoorbereid in je selfiecam staren tijdens een livestream? Aargh. Wapen jezelf met deze tips:

1. Kies voor inhoud

Facebook Live is geen verkoopmiddel. Wel een kanaal voor contentmarketing waarmee je je publiek boeit en blijft boeien. Hoe? Laat hen rondneuzen achter de schermen, geef tips – bijvoorbeeld via een tutorial – of richt je camera op een gloednieuw product. De mogelijkheden zijn eindeloos. Ga voor een unieke, herkenbare aanpak en spring uit de band.

2. Ga in dialoog

Om content te delen, maak ik wel een gewone video, denk je. Ehm, Facebook Live is meer dan content delen. Want je staat er rechtstreeks in contact met je doelgroep. Grijp die buitenkans. Begroet mensen, neem afscheid, laat namen vallen van wie je volgt. En beantwoord vragen die binnenlopen via de chat. Zo voelen je kijkers zich betrokken en leer jij wat hen bezighoudt. Win-winsituatie!

3. Maak je publiek warm

Laat mensen op voorhand weten wanneer je live gaat. Geef een hint over wat ze mogen verwachten. En doop je uitzending met een swingende titel om meer nieuwsgierigen te lokken.

Facebook Live interface

4. Controleer je netwerkverbinding

Now you see me, now you don’t. Niets zo vervelend als een beeld dat hapert of wegvalt. Je ongeduldige kijker haakt af. Controleer dus je netwerkverbinding voor je begint te filmen.

5. Brei een vervolg

Voor je afsluit, werp je de kijkers een duidelijke call to action toe. Vraag hen om zich te abonneren op je livestreams, zodat ze een melding krijgen wanneer je live gaat. Livevideo’s blijven overigens bewaard en verschijnen later als gewone video op je pagina. En wie weet pikt iemand – of zelfs de massa – hem dan wel op.

En … wat levert het op?

Facebook Live-video’s bereiken een groot publiek. Heb je een unieke insteek die waarde levert aan je kijkers? Dan nestel je je in hun hoofden én harten. Resultaat? Een grotere onlinefanbase en een betrokken doelgroep. Probeer het uit!

 Heb jij al geëxperimenteerd met Facebook Live? 

Deze Facebook Live-tips verschenen eerder op Schrijf.be