In tijden waarin consumenten sceptisch staan ten opzichte van klassieke reclame (maar liefst 38% van de 18- tot 29-jarigen gebruikt adblockers op desktop!), hebben influencers het voordeel dat ze het vertrouwen van hun fans en volgers hebben. Een boodschap komt geloofwaardiger over als zij die brengen.

Influencer marketing is hot, maar velen weten niet zo goed hoe ze zich op dit vlak kunnen organiseren en hebben soms een verkeerde perceptie over hoe je het aanpakt. Hieronder ontkracht ik 3 mythes.

Amplification was immers het centrale topic tijdens de laatste Social Media Day. Tal van experten op vlak van influencer marketing kwamen aan het woord en gaven me onderstaande inzichten. Op onze AB-blog verscheen een volledig verslag van deze interessante namiddag.

1e mythe: hoe groter de influencer, hoe beter

Hoe meer volgers een influencer heeft, hoe lager de gemiddelde engagement rate. Daarom is het interessant om een onderscheid te maken tussen macro en micro influencers.

  • Macro influencers zijn de “grote jongens en meisjes”, bekende gezichten met honderdduizenden tot miljoenen volgers. Ideaal als je vooral bereik wilt halen. Hou er echter rekening mee dat het engagement hier lager ligt. Dit wil zeggen dat er relatief gezien minder mensen zullen doorklikken op hun boodschap.
  • Micro influencers zijn bijvoorbeeld bloggers met een paar duizenden of tienduizenden volgers. Ideaal als je vooral engagement wil halen, ook al haal je met deze groep minder bereik.

Leer dus bereik te relativeren en kijk bij influencer marketing vooral naar engagement. Het is een ideaal middel om een boodschap binnen een relevante context te brengen. En als bereik nu echt jou topprioriteit is, dan zijn er beslist andere middelen die beter aan deze doelstelling tegemoet komen.

Bron: https://www.slideshare.net/secret/wSfS4zme4XxqwZ/20

2e mythe: iedereen is een ambassadeur

Eigenlijk kàn iedereen wel degelijk optreden als ambassadeur, hoewel je met oog op efficiëntie best start met de grootste kanshebbers.
Miel Van Opstal benadrukte daarom terecht dat medewerkers de eerste ambassadeurs van je merk zijn.

Op het vlak van klanten, kwam Koen Stevens met een interessant cijfer: 4,7% van je klanten genereren 100% van je mond-aan-mond reclame. Dit zijn de “promotors” bij het meten van je NPS (Net Promotor Score). Diegene die je een 9 of 10 gaven op de vraag “Hoe waarschijnlijk is het dat u (organisatie x) zou aanbevelen aan een vriend of collega?”.

3e mythe: er bestaan nog geen influencer marketing tools

Het klopt dat influencer marketing nog in zijn kinderschoenen staat en nog niet echt geprofessionaliseerd is. Toch zijn er enkele interessante tools waarop je nu al een beroep kan doen. Tijdens Social Media Day kwamen er 3 aan bod:

  • Social Seeder, waar Bloovi trouwens regelmatig mee werkt, komt tegemoet aan de nood om je influencers op regelmatige basis te activeren door hen gericht te vragen bepaald nieuws te delen. Deze tool maakt het mogelijk om je eigen influencers te recruteren en activeren.
  • Startup Influo (voorlopig nog in bèta versie) streeft naar meer structuur en wil de connectie tussen merken of agentschappen en influencers worden. Zo zou het makkelijker moeten worden voor merken om de juiste influencers te identificeren en te beoordelen. Ze zouden bvb. cijfers i.v.m. bereik samenbrengen op 1 platform.
  • Starsky zet actief in op het professionaliseren van influencer marketing via BV’s en profileert zich als het eerste celebrity endorsement platform in Europa.

Bron: http://www.slideshare.net/gerriesmits/shotime-a-usercentric-toolkit-for-sharing-optimisation/48

Meer informatie over wat influencers voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Lees het volledige verslag van deze Social Media Day op de blog van AB. Je vindt er nog enkele handige tips om direct mee aan de slag te gaan.