Er bestaat niets dat meer frustraties uitlokt dan een prachtig stukje content dat door niemand gelezen of bekeken wordt. Je hebt zoveel werk gestoken in je blogartikel, fotoreeks of video, en het brengt uiteindelijk niets op. Om dat in de toekomst te vermijden, vind je hieronder vijf tips om jouw pronkstukje zo goed mogelijk te verspreiden via je verschillende social media kanalen.

1. Creëer unieke posts voor je verschillende kanalen

Ieder kanaal heeft z’n eigen unieke karakter en verdient dan ook een eigen stukje content. Niet alleen omdat dat „moet” vanwege de regels van het medium, maar ook gewoon omdat dat het beste werkt. Zo kan je op Twitter best zoveel mogelijk to the point zijn, terwijl je op Facebook de extra ruimte die je hebt, met twee handen moet grijpen om wat extra context te creëren.

Als je je content voor ieder kanaal optimaliseert, zorg je er bovendien ook voor dat de personen die je op verschillende plaatsen volgen, niet telkens hetzelfde te zien krijgen. Durf om dat laatste te vermijden, ook zeker eens een kanaal over te slaan. Als je onderwerp bijvoorbeeld echt niet visueel aantrekkelijk is, laat Instagram dan een keertje links liggen en zet wat meer in op een minder visueel kanaal.

2. Werk samen met de juiste personen

De tijd dat organische reach voor het merendeel van de social traffic zorgde, is al lang voorbij. Je moet er de dag van vandaag voor zorgen dat jouw content bij de juiste mensen terechtkomt zodat zij je kunnen helpen het verder te verspreiden. Die juiste mensen kan je opdelen in 3 groepen:

  • Ambassadeurs

Iedereen heeft ze in zijn fan- of followerbase zitten: mensen die zowat alles wat je post retweeten, liken of sharen. Dat kunnen trotse collega’s zijn, maar ook gewoon superfans. Beide groepen  zijn heel erg belangrijk om je boodschap te verspreiden, dus zorg af en toe eens voor een extraatje voor hen. Dat kan een korting zijn op je dienst of product, maar je kan ze ook actief betrekken bij je merk, door hen bijvoorbeeld feedback te vragen over een nieuw product. Dat zullen ze enorm appreciëren en het kost je helemaal niets!

  • Partners

Je moet je doelgroep delen met heel wat concurrenten, maar diezelfde doelgroep wordt ook bereikt door heel wat andere merken die helemaal geen bedreiging voor je vormen. Integendeel zelfs. Door de juiste partnerships aan te gaan met merken die een gelijkaardige doelgroep hebben, kan je het bereik van je content enorm vergroten. Je kan afspraken maken om mekaars posts te delen bijvoorbeeld, of zelfs samen te werken aan een stukje content dat dan via beide partijen verspreid wordt.

  • Influencers

De derde en laatste groep zijn influencers. Die worden al massaal ingezet, maar niet altijd op de juiste manier. Het is niet omdat iemand 10.000 volgers heeft, dat je succes gegarandeerd is. Kies daarom je influencers héél zorgvuldig uit en ga enkel met die personen in zee die perfect matchen met wat jij als merk wil uitdragen. Zo zal je content veel meer verspreid worden dan wanneer je simpelweg kiest voor diegene met het grootste bereik.

3. Optimaliseer je hoeveelheid posts en hun timing

Wie hier het antwoord verwacht op de vragen „Hoe vaak moet ik posten?” en „Wanneer post ik best?”, moet ik helaas teleurstellen. Er bestaat voor die vragen namelijk geen algemeen antwoord. Wat ik je wel kan aanraden, is: testen, testen, testen! Iedere doelgroep heeft zijn specifieke gewoontes en die kan je alleen maar te weten komen door heel veel uit te proberen.

Om je hierbij te helpen, kan je op voorhand een schema opstellen van een aantal weken. Daarin hou je precies bij wat en wanneer je post, en kan je achteraf makkelijk de resultaten vergelijken. Wanneer je het ideale ritme gevonden heb, kan je daarmee aan de slag, maar vergeet zeker niet van tijd tot tijd opnieuw te testen. Want je doelgroep en hun gedrag op sociale media evolueren sneller dan je denkt!

4. Schrijf headlines die aandacht trekken

David Ogilvy verwoordt het belang van headlines als volgt: „Als je je headline hebt geschreven, heb je 80 cent van je dollar gespendeerd.” Om die juiste headlines te vinden, geldt ook hier weer dat je heel wat moet testen bij je doelgroep. Maar er zijn wel enkele algemene tips die je zeker mee kan nemen in je tests:

  • Giet je content, en dus ook je headline, in een lijstje
  • Gebruik de woorden „Je” en „jouw”
  • Zorg voor een sterke belofte
  • Maak je doelgroep nieuwsgierig
  • Ga voor kort en krachtig

5. Vergeet je Call-To-Actions niet

Je wil dat je doelgroep je content liket, deelt, retweet… En de simpelste manier om daarvoor te zorgen, is om het gewoon letterlijk te vragen in je posts. Dat kan in de copy, maar ook perfect in je visual. Zorg er alleen voor dat het past in het geheel en vermeld ook wat je fans of volgers eventueel terugkrijgen. En dat hoeft niet altijd iets te kosten. Heb je bijvoorbeeld een primeur te pakken? Dan kunnen je volgers de allereersten zijn die dat nieuws met hun vrienden delen.

Heb je nog tips om beter te scoren op sociale media? Deel ze gerust in de comments!