Bron foto: BuzzFeed

Eind 2014 schudde Jonah Peretti, CEO bij BuzzFeed, de contentstrategie eens flink door elkaar. Dat legde hem geen windeieren, want elke maand haalt het bedrijf meer dan 5 miljard views. Bovendien is BuzzFeed winstgevend, vrij zeldzaam voor een internet start-up. Hoe heeft hij dat voor elkaar gekregen en vooral: hoe kan jij hem kopiëren? 

1. Gooi je content op social media

Peretti merkte dat het moeilijk is om mensen weg te lokken van Facebook en consorten. Daarom probeert BuzzFeed niet langer om mensen naar haar content te leiden, maar publiceert ze hun content rechtstreeks op meer dan 30 social media-kanalen.

Elke platform heeft zijn eigen regels en dat weten ze bij BuzzFeed maar al te goed. Daarom wordt alle content aangepast voor elk specifiek kanaal en de doelgroep die erop zit. Die inspanning loont de moeite, want zo wordt haar content meer aangeklikt en bekeken.

Jonah Peretti CEO BuzzFeed

Jonah Peretti, CEO van BuzzFeed. Bron foto: Richard McBlane

2. Vermijd sleur

Iedereen bij BuzzFeed Motion, de video-afdeling van BuzzFeed, neemt verschillende rollen aan. Ze zijn schrijver slash producer slash acteur. Door controle te hebben over het hele proces, weten ze vanaf het begin precies waar ze naartoe willen en hoe ze dat gaan doen. Daardoor zit hun content beter in elkaar.

Om hun creativiteit nog meer aan te wakkeren, werken ze samen in kleine groepjes. Die zijn vaak niet groter dan zeven personen. Daarnaast worden de groepen elke drie maand door elkaar geschud. Zo is de kans onbestaande dat de sleur erin sluipt.

BuzzFeed kantoor

Het BuzzFeedkantoor. Bron foto: BuzzFeed

3. Data, learning, dollars

Concurrenten van BuzzFeed verwijten hen vaak dat ze voor snelle overwinningen gaan, in plaats van duurzaam succes, of dat ze het moeten hebben van virale content die onvoorspelbaar is. Peretti spreekt dat tegen en haalt zijn ‘Data, learning, dollars’- strategie aan. Alle feedback en data van oude content, vormen mee de tactiek voor het creëren en verspreiden van nieuwe content. Het is geen geheim dat ze aan intensieve A/B-testing doen. Expimenteren is eerder de regel dan de uitzondering. 

BuzzFeed is als een kameleon die zich aanpast aan de veranderende omgeving. Die flexibiliteit bewaken is geen simpele oefening. Toch weet BuzzFeed zich staande te houden. Mét succes.

Ga jij straks deze tips toepassen op je eigen contentstrategie?