Bron foto: Shutterstock

Niemand durft vandaag nog te ontkennen dat het dom is om geen Facebook Event aan te maken als je evenement organiseert. Ja, er zijn nog altijd organisatoren die dat niet doen, maar de meesten hebben het toch begrepen. Gelukkig maar, want Facebook Events zijn uiterst krachtig. Het gaat zo ver dat tegenwoordig je evenement amper bestaat als het niet op Facebook staat.

Hoe komt het dat Facebook events zo krachtig zijn?

Hoewel het organisch bereik van Facebook pagina’s alsmaar kleiner wordt, kan je met een event toch veel mensen bereiken. Dat heeft zo verschillende redenen:

  • Wanneer iemand zich op “aanwezig” of “geïnteresseerd” zet is de kans groot dat zijn/haar vrienden dat zien. Op zich is dat bij het liken van een pagina ook, maar daarbij is de kans een stuk kleiner. Alleen hierdoor krijg je al een erg groot bereik. Onlangs veranderde Facebook trouwens de optie “misschien” in “geïnteresseerd”. Dat heeft een enorme impact gehad. Zo duiden mensen nu veel sneller aan dat ze geïnteresseerd zijn. Een groot voordeel dus!
  • Je kan mensen uitnodigen. Van deze functie wordt ook erg veel gebruik gemaakt. Ja, dit kan ook voor een pagina, maar dat doet bijna niemand. Voor evenementen wordt dat massaal gedaan. Wanneer iemand een uitnodiging ontvangt, krijgt hij of zij er een melding van. De kans dat hij/zij ook een kijkje neemt op je eventpagina, is groot.
  • Facebook evenementen hebben een sterke sociale factor. Je ziet meteen welke vrienden al naar het evenement gaan. Ook hier geldt dat dat te zien is op een pagina, maar wel minder opvallend. Als al enkele vrienden gaan is de kans groot dat je zelf ook wil gaan of je jezelf op “geïnteresseerd” zet.
  • Berichten die je zelf plaatst als beheerder in een event kunnen rekenen op een groot bereik. Of ook niet. Het is immers zo dat wanneer een beheerder een bericht plaatst in het evenement, iedereen die op aanwezig staat hier een melding van krijgt en meestal ook gaat kijken. Dit is een groot verschil met een pagina. Het bereik van zo’n bericht is dus niet veel kleiner dan het aantal aanwezigen. Er is ook een nadeel: niet-aanwezigen zien het bericht niet zomaar in hun tijdlijn langskomen, dat is bij pagina’s wel - al gebeurt dat enkel bij erg populaire berichten.

Je organisch bereik is groot

Het bereik van een Facebook Event kan enorm zijn. Maar liefst 78.000 mensen zagen dit evenement zonder één euro online marketingkosten. In de statistieken zie je een piek wanneer het evenement aangemaakt wordt omdat dan vele vaste fans zich op aanwezig zetten. Naarmate het event dichterbij komt, vergroot je bereik. Pieken zijn meestal te wijten aan posts op de pagina.

Statistieken Facebook

Tips voor het inzetten van Facebook Events

  • Zorg ervoor dat je naast je Facebook Event ook een pagina hebt. Maak het event aan met je pagina. Likes op deze pagina zijn belangrijk als je een event meerdere keren herhaalt. Een event is immers van korte duur terwijl een pagina wel actief blijft.
  • Heb je een update die je wil delen? Deel die dan eerst op je pagina en deel dat bericht op je evenement. Zo heb je het beste van beide werelden: het mogelijke viraal gaan van je paginabericht en de melding die iedereen krijgt die op “aanwezig” staat.
  • Wil je je evenement betalend promoten op Facebook? Goed idee. De beste manier hiervoor is naar mijn ervaring NIET de optie “evenement” promoten maar WEL een gewoon gesponsord bericht waarin je je evenement deelt. Zo krijg je zowel meer pagina likes als bezoekers op je evenement. Deze manier werpt veel meer vruchten af dan de gewone eventpromotie.
  • Je hebt vast en zeker een hoop redenen waarom mensen zouden moeten komen naar je evenement. Publiceer die geleidelijk aan en bouw spanning op. Heb je bepaalde sprekers of artiesten? Kondig deze dan niet allemaal tesamen aan maar apart.
  • Verwijs in alle communicatie naar je event op Facebook. Mails, tweets, website, noem maar op. 
  • Facebook Events zijn er niet enkel voor congressen, fuiven of optredens. Ook online events passen hier zeker! De lancering van een nieuwe app, de opening van een webshop, alles kan. 
  • Maak je evenement minstens 6 weken op voorhand aan. Liefst nog vroeger.
  • Maak enkel een event aan als je weet dat er een behoorlijk aantal mensen zich op aanwezig zullen zetten. Indien dit niet is wordt je evenement niet serieus genomen en zal het effect uitblijven. Of erger: er treedt misschien een negatief effect op.
  • Sinds enkele dagen kan je makkelijk een QR-code aanmaken voor je evenement. Hoewel QR-codes niet erg veel effect hebben, kan het wel handig zijn om op drukwerk te zetten.
  • Video doet het alsmaar beter op Facebook, dat is al langer geweten. Maak dus zeker een trailer/promotievideo voor je evenement. 

Kiki wordt 3 jaar! Kom je mee vieren?Meer info: https://www.facebook.com/events/1693010907612461/

Geplaatst door Speelgoed Kiki op donderdag 8 oktober 2015

 

Niet alles is rozengeur en maneschijn

Facebook events zijn handig, maar toch ook weer niet. Voor wie van cijfertjes houdt, zoals elke zichzelf respecterende online marketeer doet, schieten ze toch nog wat tekort. Zo kan je niet zien wat het bereik van een bericht in je Facebook event was. Toch niet op desktop, via een omweg kan het wel. Als je de paginabeheer app hebt en iemand liket je bericht, dan kan je wel het bereik zien. Niet echt handig.

Daarnaast heb je ook erg weinig statistieken. Je ziet wel wie je bereikt, wie je evenement bekijkt en ook effectief een actie uitvoert, maar je ziet geen demografische gegevens. Vanwaar komen de aanwezigen? Welke leeftijd hebben ze? Hoe zijn ze in aanraking gekomen met je event, via je pagina? Uitnodiging?

Tot slot is het ook niet mogelijk om een evenement te embedden. Als je dus, zoals bij een pagina, een “like-box” voor je evenement wil op je website, dan gaat dat niet.

Er is dus nog werk, Facebook!