In 1637 pent René Descartes het wereldbekende zinnetje “ik denk, dus ik ben” neer. Hoewel we onszelf na een paar gin-tonics best goede filosofen vinden, hebben we vandaag niet de ambitie om deze stelling te analyseren.

Wat we wel willen doen, is jou overtuigen dat de wereld geëvolueerd is. En dit op zo’n disruptieve manier dat beeld- en videomateriaal cruciaal is voor elk communicatiekanaal. Descartes zou het vandaag samenvatten als ‘ik kijk, dus ik ben’ of als hij in de marketingbusiness zat … visual storytelling.

20 + 30 = 70

Laten we eerst even naar de feiten kijken:

  • Elke 60 seconden worden er 400 uren (je leest het goed!) video op Youtube geupload. Uiteraard heel wat nutteloze content, maar vooral ook heel leuke dingen. Deze commercial van Kia al gezien bijvoorbeeld?
  • 90% van de online shoppers maakt een keuze op basis van foto’s en video’s die het product of dienst promoten. En dat hoeft zeker geen traditionele reclame te zijn: de video’s van Neil Harris, beter bekend als Barney van ‘How I met your mother’, voor Heineken Light werken niet alleen op de lachspieren, maar je wil warempel echt dit Hollands biertje proeven.
  • 60% van jouw websitebezoekers kijkt tenslotte eerst naar foto’s en video’s voor ze nog maar 1 letter lezen. Het absolute summum is uiteraard een videowebsite als deze van Google. Realistischer – lees budgetvriendelijker – vind je bij Japan Airlines, een simpele maar toch boeiende omslagvideo .

Nog niet overtuigd? Ons laatste argument dan. Mensen onthouden 20% van wat ze lezen, 30% van wat ze zien en 70% van wat ze lezen én zien.

James Bond meets Jinx

We willen uiteraard niet beweren dat een goede tekst er niet meer toe doet. Integendeel zelfs. Het blijft van groot belang. Maar het wordt eens zo sterk met krachtige beelden.

Vergelijk het een beetje met James Bond in de film ‘Die Another Day’. In de openingscène treedt Jinx – gespeeld door de bloedmooie Halle Berry – als een wulpse zeemeermin uit de golven in haar oranje bikini. De aandacht van James is meteen getrokken. Wanneer Jinx in hun eerste ontmoeting ook nog eens de juiste woorden weet uit te brengen, is 007 helemaal verkocht.

Tot zover onze James Bond fantasie, maar je begrijpt de big picture wel. Een mooie verpakking met de juiste inhoud is zoveel sterker dan een van de twee op zichzelf.

Frietkot zonder mayonaise

Plaats dus bij iedere tekst minstens één bijpassende foto. Een infographic is ook altijd een topper én levert tot 20% meer engagement op.

Krijg je het niet samengevat in 1 beeld, wat houd je tegen om een leuke video te maken? Coolblue legt bijvoorbeeld in zo’n 3.000 YouTube video's uit hoe hun producten werken. Adidas profiteerde dan weer van het werk van een filmstudent die de sentimentele kaart uitspeelde.

Tijdsintensief? Zeker, maar onthou dan dat een goed geschreven website of inhoudelijk sterke social media account zonder leuke beelden is zoals een frietkot zonder mayonaise: weinig bezocht.

90% plannen, 10% creativiteit

Ik hoor je nu denken: “Straffe video’s of sprekende foto’s ... zo creatief ben ik helemaal niet”. Wel, begin allereerst met een stevig plan van aanpak. Een geslaagde communicatieaanpak is immers 90% plannen en 10% creativiteit. Een kort stappenplan:

  • Denk eerst na waarin je je onderscheidt. De bekende ‘How, what, why’-theorie van Simon Sinek is hiervoor nog altijd erg relevant!
  • Lijst vervolgens producten of diensten op die je zeker in de picture wil plaatsen.
  • Bepaal je doelgroepen en de kanalen waarop (potentiële) klanten zoeken.
  • Definieer een haalbare frequentie om content te creëren.
  • En stel tenslotte op voorhand een aantal vaste categorieën voorop.

Je zal merken dat dit vast omlijnd kader het veel makkelijker maakt om gevat, verassend of creatief uit de hoek te komen. En vooral: have fun! Wil je eens gedachten wisselen over de gebundelde kracht van tekst en beeld, - misschien wel bij een gin-tonic? - stuur me dan gerust een berichtje!