Onderzoeks- en innovatiehub imex op het vlak van nano-elektronica, energie en digitale technologie, en partner in EnergyVille, kondigde vandaag een belangrijke doorbraak aan op het vlak van batterijen. Onderzoekers ontwikkelden een nieuw nanomateriaal voor vastestof Lithium-ion (Li-ion) batterijen en demonstreerden het in een batterijcel. De cel scoort beter dan andere vastestof-batterijen. Ook al zijn de batterijen nog niet zo goed als huidige Li-ion batterijen met een vloeibaar elektroliet, toch zullen ze die in de toekomst overtroeven. Zoveel zelfs dat we straks de helft meer afstand kunnen rijden met onze elektrische wagen. De resultaten worden deze week voorgesteld tijdens de IDTechEx Show in Berlijn.

Oplaadtijd elektrische auto's te lang

Elektrische auto’s breken nog niet echt door bij het grote publiek. Een van de redenen daarvoor is de beperkte actieradius en lange oplaadtijd, ondanks voortdurende verbeteringen op dit vlak.

Vandaag rijden elektrische auto’s rond met 'natte' Li-ion batterijen, waar het elektroliet in de batterij een vloeistof is. Dat elektroliet is het hart van de batterijen: het zorgt voor het transport van de Lithium-ionen tussen de twee polen van de batterij. Toch is dat type batterij niet ideaal. De onderzoekswereld werkt daarom aan een nieuw type batterijen op basis van een vast elektroliet. Zo’n batterijen beloven een hogere energiedichtheid (meer energie voor zelfde volume), betrouwbaarheid en levensduur, en een hogere oplaadsnelheid.  

"We willen het tot tien keer verbeteren"

Tot nu toe waren de vastestof-batterijen geen echt succes. De geleidbaarheid van het vastestof-elektroliet was nog veel te laag waardoor enkel heel dunne batterijen, zoals voor sensoren, tot de mogelijkheden behoorden. Het nieuwe vaste elektroliet dat imec ontwikkelde brengt daar verandering in.

Met een energiedichtheid van 200 Wh/liter en een laadsnelheid van 0,5C (2 uur) scoort de prototypebatterij met het nieuwe elektroliet aanzienlijk beter dan andere vastestof-batterijen. En als alles volgens plan verloopt, zal het met de nieuwe technologie mogelijk zijn om tegen eind 2018 zelfs de meeste vloeibare Li-ion batterijen te evenaren en ze in de jaren nadien te overtreffen.

“We werken met een nanocomposiet materiaal dat wordt aangebracht als vloeistof en pas achteraf in een vaste stof wordt omgezet,” verduidelijkt Philippe Vereecken, hoofdonderzoeker en programmaleider bij imec. “Dat heeft als grote voordeel dat batterijfabrikanten hun productieproces niet drastisch moeten gaan veranderen als ze dit nieuw soort batterijen willen gaan maken. Ons uiteindelijke doel is om elektrolieten te ontwikkelen met een geleidbaarheid die tien keer beter is dan de huidige vloeibare elektrolieten.”

Imec doet dit onderzoek samen met materiaalleveranciers en batterijfabrikanten en zette daarom een innovatieprogramma op. “Dit is essentieel als we snel vooruitgang willen boeken en als we mensen snel willen laten genieten van de vele voordelen van deze innovatie,” besluit Philippe Vereecken.